Video

3 ‘return to home’ bijna-botsingen voorkomen door obstacle avoidance

De meeste drones zijn voorzien van een veiligheidsfeature die ervoor zorgt dat het toestel automatisch terug komt vliegen als de verbinding met de bestuurder verbroken wordt. Dat is op zich een prima gegeven, ware het niet dat er al heel wat drones gecrasht zijn tijdens zo’n return to home (RTH)-actie. Het toestel komt immers in een rechte lijn terugvliegen en als er dan een boom of gebouw in de weg staat dan vliegt de drone daar onherroepelijk tegenaan. Obstacle avoidance biedt uitkomst, zoals je in onderstaande video’s kunt zien.

Nu is het niet zo dat het signaal zomaar verstoord raakt. Meestal gaat het om gevallen waarbij mensen hun drone veel te ver van zich vandaan sturen, of waarbij er geen oogcontact (visual line of sight, VLOS) met de drone wordt gehouden, bijvoorbeeld doordat men achter een gebouw langsvliegt. Ook kan er in de buurt van zenders of bebouwing interferentie met andere radiosignalen optreden. Daardoor bestaat de kans dat de drone het radiosignaal van de bestuurder niet meer ontvangt, waarop deze in de meeste gevallen zal besluiten om over te gaan op de return to home-modus.

Moderne drones zoals de Phantom 4 van DJI en de Yuneec Typhoon H Pro met RealSense zijn voorzien van camera’s die voorkomen dat de drone tijdens een return to home tegen een hindernis aanvliegt. Hieronder vind je drie video’s waarin te zien is hoe een RTH-actie bij de Phantom 4 goed afloopt, doordat de obstacle avoidance op tijd ingrijpt – soms op het nippertje, zoals in het eerste voorbeeld.

De piloot uit bovenstaande video mag van geluk spreken dat zijn drone niet op het wegdek van de brug is gecrasht. Het had namelijk niet veel gescheeld of dat was het geval geweest, want de Phantom 4 kan niet zien wat er boven hem gebeurt. Dat de drone tijdens de opwaartse uitwijkmanoeuvre niets raakte was puur een kwestie van geluk.

De drone die in bovenstaande video uitwijkt voor een gebouw had op de grond voor flink wat schade of zelfs slachtoffers kunnen zorgen als de obstakelontwijking zijn werk niet had gedaan en de drone na een crash naar beneden was komen zeilen. Dat geldt ook voor onderstaand voorbeeld.

Alhoewel het in deze drie voorbeelden goed afliep, is ons dringende advies om nooit blindelings te vertrouwen op collision avoidance, en het überhaupt niet zover te laten komen dat de drone overschakelt op RTH. Houd de drone dus altijd in het zicht en vlieg niet achter gebouwen langs. Zorg ook dat je RTH-hoogte hoger staat ingesteld dan de hoogste objecten in je nabije omgeving.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier