Ministerie voegt kaart met drone no-fly zones toe aan Kadaster

Drone-no-fly-zones

Op de website van ket Kadaster is nu ook een kaart van Nederland te bekijken met daarop de gebieden waar je niet recreatief met een drone mag vliegen. Denk aan de CTRs rondom vliegvelden als Schiphol en Eindhoven, en aan permanente no-fly zones zoals die boven landgoed De Horsten in Wassenaar.

Op de kaart zijn (in het oranje) ook militaire laagvliegroutes aangegeven. In deze gebieden mogen beroepsmatige dronevliegers onder de nieuwe minidrone-regeling maximaal 40 meter hoog vliegen. Voor amateurvliegers geldt in deze gebieden geen hoogtebeperking en mag men maximaal 120 meter hoog vliegen, mits er iemand meekijkt om te waarschuwen voor ander luchtverkeer.

Naast genoemde no-fly gebieden bevat de kaart ook locaties van helihavens, microlight-, zweef- en hangglidervelden. Ook ongecontroleerde luchthavens zoals vliegveld Hilversum staan op de kaart. Voor dergelijke vliegvelden geldt dat vluchten binnen een afstand van 3 km zijn toegestaan, mits er geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven.

Geen tijdelijke no-fly zones
De kaart is statisch van karakter; tijdelijke no-fly zones zoals bij evenementen of calamiteiten worden niet afgebeeld. Voordat je gaat vliegen dien je dus zelf te onderzoeken of er sprake is van een tijdelijk verbod op drones. Er kunnen volgens de disclaimer bij de kaart dan ook geen rechten worden ontleend aan de kaart.

De interactieve kaart is een goede volgende stap als het gaat om overheidscommunicatie met betrekking tot het gebruik van drones. Lange tijd was er geen kaart voorhanden, en verwees men naar officiële luchtvaartkaarten. Die zijn voor een leek echter bijna niet te lezen. Het particuliere initiatief Drone PreFlight bood al geruime tijd een soortgelijke kaart aan. In de meest recente versie van deze app is ook bebouwing zichtbaar.

Bestel het boek 'Dronevideo's maken' bij Bol.com
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo’s maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

16 gedachten over “Ministerie voegt kaart met drone no-fly zones toe aan Kadaster

  • 5 juli 2016 om 17:15
    Permalink

    “Op de kaart zijn ook militaire laagvliegroutes aangegeven. In deze gebieden mag men onder de nieuwe minidrone-regeling maximaal 40 meter hoog vliegen. Voor amateurvliegers geldt in deze gebieden geen hoogtebeperking en mag men in theorie maximaal 120 meter hoog vliegen, mits er iemand meekijkt om te waarschuwen voor ander luchtverkeer.”
    Bovenstaande vind ik erg onduidelijk, @Wiebe De Jager. Mag men nu tot max 40 m hoogte vliegen, of geldt er (voor ‘amateurs’?) in theorie geen beperking?
    En:
    “Naast genoemde no-fly gebieden bevat de kaart ook locaties van helihavens, microlight-, zweef- en hangglidervelden. Ook ongecontroleerde luchthavens zoals vliegveld Hilversum staan op de kaart. Voor dergelijke vliegvelden geldt dat vluchten binnen een afstand van 3 km zijn toegestaan, mits er geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven.”
    En is ‘t niet heel verwarrend, dat ‘r rond Vliegveld Hilversum een no fly-cirkel van 3 km wordt getrokken waar niet gevlogen mag worden, terwijl je roept dat ‘vluchten binnen een afstand van 3 km zijn toegestaan, […]
    Ik heb m’n twijfels over de juistheid van deze berichtgeving.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      5 juli 2016 om 17:53
      Permalink

      Geen zorgen Vranz, mijn berichtgeving klopt. Die hoogtebepaling van 40 m geldt voor beroepsmatige vliegers die met een ROC-light op zak in laagvlieggebieden willen opereren. Voor recreatieve vliegers geldt die bepaling niet, die mogen dus tot 120 m hoog, mits er iemand meekijkt en men voorrang verleent aan ander vliegverkeer (of je op tijd voor een laagvliegende F35 kunt uitwijken is een ander verhaal).

      Wat betreft die vliegvelden: vliegveld Hilversum is een ongecontroleerd veld. Dus mag je er vliegen, mits je toestemming hebt van de exploitant van het veld (dat zal in het geval van H’sum niet zo snel het geval zijn…). Veiligheidshalve heeft men op deze kaart daarom maar een cirkel getekend rond dergelijke vliegvelden.

      Beantwoorden
      • 5 juli 2016 om 18:56
        Permalink

        We maken ‘t onnodig verwarrend voor de gemiddelde Nederlander.
        Er moet niet geroepen worden ‘je mag gewoon binnen 3 km van Hilversum vliegen, als zus en zo…’, maar er zou gecommuniceerd moeten worden: ‘je mag zonder toestemming nooit binnen 3 km van Hilversum vliegen’.
        Het betekent hetzelfde, maar de lezer neemt de strekking anders waar.

        Beantwoorden
        • Wiebe de Jager
          5 juli 2016 om 18:58
          Permalink

          Daar ben ik het op zich wel mee eens. Alleen zie ik het als de taak van Dronewatch om de regels, hoe krom of verwarrend deze ook moge zijn, waar en wanneer nodig tot in detail toe te lichten.

          Beantwoorden
  • 5 juli 2016 om 17:23
    Permalink

    De site van het Kadaster meldt ook onterecht dat je niet boven “wegen” zou mogen vliegen:
    “[…] niet boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing, wegen, spoorlijnen, industrie- en havengebieden;
    In de huidige Regelgeving wordt expliciet genoemd dat je wel boven (omschreven) wegen mag vliegen:
    [Art 2e] [toegestaan boven] “wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;”

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      5 juli 2016 om 17:53
      Permalink

      Inderdaad, de website van het Kadaster is op dit punt onvolledig.

      Beantwoorden
      • 5 juli 2016 om 18:47
        Permalink

        “Onjuist” in plaats van ‘onvolledig’…

        Beantwoorden
      • 27 februari 2017 om 14:56
        Permalink

        Beste Wiebe,

        Is er ook een zoom-map beschikbaar? De kaart op de site van kadaster kan ik niet opslaan of downloaden. En de jpeg op deze site is niet echt goed leesbaar bij inzoomen. Zou namelijk graag, waneer het nodig mocht zijn, de kaart in oom agent (of wie uiteindelijk controleert) zijn neus willen duwen. Zodat ik/men aan kan tonen dat we legaal aan het vliegen zijn!

        Beantwoorden
        • Wiebe de Jager
          27 februari 2017 om 17:11
          Permalink

          Kijk eens op http://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart, daar vind je een (niet officiële) kaart waarop je naar hartelust kunt inzoomen. Verder moet je natuurlijk ook alle andere regels respecteren (niet vliegen boven mensen, bebouwing, etc).

          Beantwoorden
  • 5 juli 2016 om 21:59
    Permalink

    Ik vind het wel heel raar. De kaart op de pre flight app geeft andere info weer dan op de kaart van het kadaster.

    Als voorbeeld. Ten westen van Apeldoorn is een laagvlieggebied wat bij het kadaster oranjekleurig is en ikmdus volgens Wiebe als hobbyist mag vliegen tot 120m hoogte (is het niet per 1 juli tot 50m?)
    Op de drone pre flight app is dit gebied paars gekleurd en als je daar op klikt voor meer info staat dat het verboden is voor de hobbyist om daar te vliegen.

    Welke is nu correct?

    Ik wilde toevallig daar afgelopen zondag vliegen op de hei bij Ermelo maar niet gedaan omdat de Drone pre flight app aan gaf dat het niet is toegestaan.

    Gr Marcel

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      5 juli 2016 om 22:05
      Permalink

      In dit geval klopt Drone PreFlight niet. De Ermelose heide is een laagvlieggebied, en daarvoor geldt dus de regel dan een amateur er wel mag vliegen, mits bijgestaan door een observant.

      Beantwoorden
      • 5 juli 2016 om 22:36
        Permalink

        Heb je dan ook ergens een schrijven waar stast dat het wel is toegestaan? Ik kan het nl niet vinden.
        Er is dus op dit moment tegenstrijdige info en stel dat ik wordt aangehouden wil ik me wel ergens mee kunnen verweren dat ik legaal bezig ben om daar te vliegen met een observant er bij.

        Wellicht kom ik een beetje zeikerig over maar het vliegen ligt zo onder een vergrootglas en dit maakt het nog meer onduidelijker wat nu wel of niet correct is.

        Waar haalt aeret dan de info vandaan dat je daar niet mag vliegen?

        Beantwoorden
  • 6 juli 2016 om 09:52
    Permalink

    Drone pre flight app is een hulpmiddel. Check AIS Netherlands en NOTAM. Rest is allemaal onnauwkeurig of onvolledig.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2016 om 11:57
    Permalink

    Art 2.h.2:
    “voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;”

    Beantwoorden
  • 8 oktober 2016 om 11:05
    Permalink

    Mij is even 1 ding onduidelijk. Het gebied waar ik woon is verboden EN beperkt toegestaan, welke moet ik aanhouden? Mag in nou beperkt vliegen in het verboden gebied waar ik woon? Of is het nou verboden in het beperkte gebied? (Omgeving Roosendaal) het gaat hier trouwens om recreatief vliegen.

    Beantwoorden
  • 3 april 2017 om 18:39
    Permalink

    Waarom maakt de overheid het zo lastig voor ons. Stel een kaart beschikbaar die iedereen in Openstreetmaps en/of Google Maps als laag kan gebruiken. Zijn we altijd verzekerd van juiste informatie. Nu allemaal wel lekker kritisch zijn maar wei of inhoud van zaken geven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tijdelijk 50% korting op ROC-light opleidingen bij DroneLand
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.