Productnieuws

DJI rolt nieuw geofencingsysteem met tijdelijke no-fly zones uit

De nieuwste update van de DJI Go app voorziet in de implementatie van een nieuw geofencingsysteem dat tijdelijke no-fly zones mogelijk maakt. Het Geospatial Environment Online (GEO)-systeem moet ervoor zorgen dat er geen drones meer vliegen boven rampplekken of evenementen.

GEO-map

Met de uitrol van de nieuwe app wil DJI ervoor zorgen dat er minder meldingen komen van drones op plekken waar het tijdelijk niet toegestaan is om te vliegen. Denk daarbij aan het luchtruim boven evenementen als Sail and Pinkpop. Ook moet GEO ervoor zorgen dat nieuwsgierige mensen hun drone niet meer kunnen laten opstijgen op rampplekken waar op dat moment mogelijk traumaheli’s of blushelikopters actief zijn.

Het nieuwe systeem werkt met alle uitvoeringen van de Inspire en de Phantom 4, Phantom 3 Professional en Phantom 3 Advanced. Voor de goede werking moet niet alleen de app, maar ook de firmware van de controller en de drone geupdate worden. Naast de VS wordt ook een groot deel van West-Europa gedekt door GEO. Daar komen later meer landen bij.

https://www.youtube.com/watch?v=H5xh3JYOb_o

Geofencing overrulen

GEO voorziet ook in een gelaagde vorm van statische geofencing. Dat wil zeggen dat gebruikers met een geregistreerde account op sommige plekken de geofencing kunnen overrulen en toch kunnen opstijgen, ook al is het gebied aangemerkt als permanente no-fly zone. Van die mogelijkheid zouden alleen piloten met de juiste papieren en bevoegdheden gebruik mogen maken.

DJI is de eerste dronefabrikant die een dynamische vorm van geofencing installeert. De drones van andere partijen zijn over het algemeen ook voorzien van statische geofencing, alleen zijn deze niet altijd correct geprogrammeerd, waardoor toestellen toch op kunnen stijgen nabij luchthavens als Schiphol, zoals bleek uit een experiment van Dronewatch. Na een overleg met de staatssecretaris beloofden deze dronefabrikanten beterschap.

Niet waterdicht

Dat geofencing geen waterdicht systeem is blijkt wel uit het feit dat er inmiddels modules te koop zijn waarmee de softwarematige vliegrestricties eenvoudig omzeild kunnen worden. Bovendien zijn lang niet alle drones voorzien van GPS. Racedrones bijvoorbeeld hebben meestal geen GPS en kunnen daarom per definitie niet voorzien worden van geofencing.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier