Dronewatch eerste bedrijf in Nederland met een ROC-light

ROC-light-Dronewatch

Met enige trots kunnen we melden dat Dronewatch het eerste bedrijf in Nederland is dat beschikt over de nieuwe ROC-light ontheffing voor het beroepsmatig vliegen met drones onder de 4 kg. De aanvraag kon zo snel doorlopen worden aangezien er direct een RPA-L theoriecertificaat overlegd kon worden.

De minidrone-regeling waar het ROC-light onderdeel van uitmaakt werd 1 juli jongstleden van kracht. Operators die beroepsmatig met een drone willen gaan werken kunnen met het ROC-light op zak uiteenlopende klussen aannemen, zoals videoprojecten of luchtfotografieopdrachten. Daarbij moet men wel binnen de restricties blijven zoals die gelden voor het ROC-light, zoals een maximale vlieghoogte van 50 meter en een maximale horizontale afstand van 100 meter.

Luchtruimkennis, toestelregistratie en verzekering
“Het examen waarmee je het theoriecertificaat kunt behalen waarmee je het ROC-light kunt aanvragen zal pas vanaf medio september aangeboden worden. Maar aangezien ik onlangs de volledige opleiding tot dronepiloot heb gevolgd bij het NLR en dus beschik over het RPA-L theoriecertificaat kon ik het ROC-light meteen na de invoering al aanvragen”, aldus Wiebe de Jager van Dronewatch.

De aanvraag werd gedaan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Naast een bewijs waarmee je kunt aantonen kennis te hebben van de theoretische aspecten van onbemande luchtvaart moet je ook een toestelregistratie en een verzekeringspolis voor beroepsmatig gebruik kunnen overleggen. Een toestelkeuring is niet verplicht, daarvoor wordt met het ROC-light een ontheffing s-BvL afgegeven.

PH-1NI

Toestelregistratie
Onder het ROC-light kun je met meerdere toestellen vliegen. Die moeten dan wel allemaal voorzien zijn van een PH-registratie, die met een brandplaatje zichtbaar is aangebracht op het toestel. In dit geval besloot De Jager om een Yuneec Typhoon H in te schrijven. Dit toestel valt met een startgewicht van net geen 2 kilo ruim binnen de beperkingen van de minidrone-regeling.

De Jager: “Met het ROC-light op zak kan ik eindelijk betaalde klussen aannemen. Tot nu toe moest ik steeds ‘nee’ verkopen als iemand vroeg of ik in opdracht wat luchtfoto’s of een dronevideo wilde maken. Daar komt nu eindelijk verandering in. De eerste klussen staan al op stapel.”

Concurrentie
De invoering van het ROC-light ligt wel gevoelig bij bestaande drone-operators, waarvan er enkele tientallen zijn in Nederland. Sommigen van hen hebben tienduizenden euro’s geïnvesteerd in opleidingen, bedrijfshandboeken en toestelcertificeringen. Zij zullen aan de onderkant van de markt te maken krijgen met een snel groeiend aanbod van dienstverleners, die in veel gevallen tegen veel lagere tarieven opereren.

“Je kunt als professioneel dronebedrijf niet op tegen een freelancer met een ROC-light op zak. Die strijd moet je niet willen aangaan. Bedrijven die werken onder het volledige ROC kunnen zich beter richten op specialistische klussen zoals inspecties, of opdrachten waarbij er wel boven de 50 meter hoog of 100 meter ver gevlogen moet worden. Maar een shake-out is onvermijdelijk. Zeker omdat de toestellen steeds goedkoper en beter worden en je met een minidrone ook fantastische foto’s en video-opnamen kunt maken”, aldus De Jager.

Wil je meer weten over de minidrone-regeling? Lees dan dit verslag van een recente informatiebijeenkomst die door DARPAS werd georganiseerd. Ook kun je je aanmelden voor een van de twee informatiebijeenkomsten die binnenkort door de ILT worden georganiseerd.

Bestel het boek 'Dronevideo's maken' bij Bol.com
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo’s maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

17 gedachten over “Dronewatch eerste bedrijf in Nederland met een ROC-light

  • 13 juli 2016 om 11:56
    Permalink

    Dat is supersnel! Had je je operationeel handboek dan ook al klaar en goedgekeurd gekregen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      13 juli 2016 om 12:39
      Permalink

      Hoi Marcel, voor de aanvraag van een ROC-light heb je geen operationeel handboek nodig. Die verplichting is er alleen voor het volledige ROC.

      Beantwoorden
      • 13 juli 2016 om 15:16
        Permalink

        Ja ik zag het Wiebe, ‘k was iets te snel!

        Zijn er verder nog beperkingen, dan omschreven? Anders vinden wij de overweging voor een ROC-light ook wel de moeite waard.

        Ik mocht 28 juli voor de praktijk op, maar dat gaat nog niet lukken. Diploma voor de theorie is ondertussen binnen!
        Leuk dat jij de eerste bent met een ROC-light!

        Beantwoorden
          • 14 juli 2016 om 11:32
            Permalink

            Bedankt voor dit artikel. Maar hierin zeg je, dat je ROC-light kan verkrijgen na het behalen van een theorie-examen. Je hebt het hier niet over het praktijkexamen? Is dit zo of moet je bij IL&T ook je praktijkdiploma overleggen?

          • Wiebe de Jager
            14 juli 2016 om 11:55
            Permalink

            Je hoeft voor het ROC-light (gek genoeg) inderdaad geen praktijkervaring te hebben opgedaan met het vliegen met een drone.

  • 13 juli 2016 om 13:26
    Permalink

    Dacht dat je net geslaagd was voor je RPA-L wat is dan de meer waarde om daar een ROC light bij te hebben ?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      13 juli 2016 om 13:54
      Permalink

      Met een RPA-L alleen mag je nog niks. Dan moet je ofwel een ROC hebben (dan ben je weer een paar duizend euro verder), of een ROC-light. Ik kies vooralsnog voor de laatste optie.

      Beantwoorden
  • 13 juli 2016 om 17:36
    Permalink

    Ik heb laatst een dji phantom 3 gekocht, moet ik nu ook iets gaan halen en of doen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      13 juli 2016 om 17:37
      Permalink

      Niet zolang je alleen hobbymatig vliegt met je nieuwe drone.

      Beantwoorden
      • 14 juli 2016 om 10:49
        Permalink

        In België moeten we zelfs zonder commerciële doeleinden verplicht een (duur) betaalde cursus volgen (cat 2 heet dat hier, tot een gewicht van 5kg.) ik kom weldra in Nederland vliegen hoor (en in andere landen). En wees gerust, ik zal me netjes aan de regels houden. Wat ons hier in België werd opgedrongen is een regelrechte schande en ongezien op Europees niveau.

        Beantwoorden
  • 13 juli 2016 om 18:41
    Permalink

    Gewoon vliegen. De opdrachten kommen van zelf binnen, ook zonder papieren. Heb genoeg werk.

    Beantwoorden
  • 15 juli 2016 om 15:28
    Permalink

    Hoi Wiebe,

    Zijn er al meer gegevens bekend zoals:
    – kosten voor aanvraag theorie examen
    – kosten aanvraag ROC-light
    – waar kun je eventueel theorie volgen en waar moet ik qua theorie aan denken?
    – verzekerings maatschappijen waar je je drone kunt verzekeren?
    – vrijstelling op bepaalde gebieden voor mensen die reeds in de luchtvaartsector werkzaam zijn middels een PPL en/of CPL brevet?

    Lees hier graag meer over terug

    Beantwoorden
  • 15 juli 2016 om 15:40
    Permalink

    Mooi Wiebe, ik heb ook het ROC light aangevraagd ondanks mijn forse investering in het ROC pro. Dat ga ik ook nog aanvragen, maar voor nu belangrijk om inderdaad bedrijfsmatig te kunnen vliegen. Ging wel erg snel bij jou, ben benieuwd hoe lang het bij mij duurt. Tot in september!

    Gr Hans

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tijdelijk 50% korting op ROC-light opleidingen bij DroneLand
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.