BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Dronewatch eerste bedrijf in Nederland met een ROC-light

ROC-light-Dronewatch

Met enige trots kunnen we melden dat Dronewatch het eerste bedrijf in Nederland is dat beschikt over de nieuwe ROC-light ontheffing voor het beroepsmatig vliegen met drones onder de 4 kg. De aanvraag kon zo snel doorlopen worden aangezien er direct een RPA-L theoriecertificaat overlegd kon worden.

De minidrone-regeling waar het ROC-light onderdeel van uitmaakt werd 1 juli jongstleden van kracht. Operators die beroepsmatig met een drone willen gaan werken kunnen met het ROC-light op zak uiteenlopende klussen aannemen, zoals videoprojecten of luchtfotografieopdrachten. Daarbij moet men wel binnen de restricties blijven zoals die gelden voor het ROC-light, zoals een maximale vlieghoogte van 50 meter en een maximale horizontale afstand van 100 meter.

Luchtruimkennis, toestelregistratie en verzekering
“Het examen waarmee je het theoriecertificaat kunt behalen waarmee je het ROC-light kunt aanvragen zal pas vanaf medio september aangeboden worden. Maar aangezien ik onlangs de volledige opleiding tot dronepiloot heb gevolgd bij het NLR en dus beschik over het RPA-L theoriecertificaat kon ik het ROC-light meteen na de invoering al aanvragen”, aldus Wiebe de Jager van Dronewatch.

De aanvraag werd gedaan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Naast een bewijs waarmee je kunt aantonen kennis te hebben van de theoretische aspecten van onbemande luchtvaart moet je ook een toestelregistratie en een verzekeringspolis voor beroepsmatig gebruik kunnen overleggen. Een toestelkeuring is niet verplicht, daarvoor wordt met het ROC-light een ontheffing s-BvL afgegeven.

PH-1NI

Toestelregistratie
Onder het ROC-light kun je met meerdere toestellen vliegen. Die moeten dan wel allemaal voorzien zijn van een PH-registratie, die met een brandplaatje zichtbaar is aangebracht op het toestel. In dit geval besloot De Jager om een Yuneec Typhoon H in te schrijven. Dit toestel valt met een startgewicht van net geen 2 kilo ruim binnen de beperkingen van de minidrone-regeling.

De Jager: “Met het ROC-light op zak kan ik eindelijk betaalde klussen aannemen. Tot nu toe moest ik steeds ‘nee’ verkopen als iemand vroeg of ik in opdracht wat luchtfoto’s of een dronevideo wilde maken. Daar komt nu eindelijk verandering in. De eerste klussen staan al op stapel.”

Concurrentie
De invoering van het ROC-light ligt wel gevoelig bij bestaande drone-operators, waarvan er enkele tientallen zijn in Nederland. Sommigen van hen hebben tienduizenden euro’s geïnvesteerd in opleidingen, bedrijfshandboeken en toestelcertificeringen. Zij zullen aan de onderkant van de markt te maken krijgen met een snel groeiend aanbod van dienstverleners, die in veel gevallen tegen veel lagere tarieven opereren.

“Je kunt als professioneel dronebedrijf niet op tegen een freelancer met een ROC-light op zak. Die strijd moet je niet willen aangaan. Bedrijven die werken onder het volledige ROC kunnen zich beter richten op specialistische klussen zoals inspecties, of opdrachten waarbij er wel boven de 50 meter hoog of 100 meter ver gevlogen moet worden. Maar een shake-out is onvermijdelijk. Zeker omdat de toestellen steeds goedkoper en beter worden en je met een minidrone ook fantastische foto’s en video-opnamen kunt maken”, aldus De Jager.

Wil je meer weten over de minidrone-regeling? Lees dan dit verslag van een recente informatiebijeenkomst die door DARPAS werd georganiseerd. Ook kun je je aanmelden voor een van de twee informatiebijeenkomsten die binnenkort door de ILT worden georganiseerd.

17 Comments

    • Wiebe de Jager
        • Wiebe de Jager
          • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Skytools
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.