Handig overzicht van de actuele Nederlandse droneregelgeving
De introductie van het ROC-light leidt tot aardig wat verwarring. Geldt de maximale vlieghoogte van 50 meter nu ook voor recreatieve vliegers? Hoeveel meter horizontaal moet je onder het ROC-light ook alweer van bebouwing vandaan blijven? En hoe zit het met de volledige bedrijfsontheffing: wat is nu precies de meerwaarde van een ‘echt’ ROC ten opzichte van het ROC-light?
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in een poging om meer duidelijkheid te verschaffen een handig overzicht gemaakt, waarop de regels voor zowel recreatieve vliegers (die nog altijd vallen onder de regeling modelvliegen) en beroepspiloten (ROC-light en ROC) in een overzichtelijke tabel worden weergegeven.
De factsheet geeft de situatie weer zoals die per 1 juli 2016 ontstaan is. Mocht je na het bekijken van de tabel nog vragen hebben over het onlangs ingevoerde ROC-light, lees dan ook even dit verslag van een informatiebijeenkomst over de minidrone-regeling. Ook kun je terecht op onze informatiepagina over de regelgeving zoals die op drones van toepassing is.
Mooi duidelijk overzicht.
Als ik het overzicht zo lees hoeft de regelgeving voor recreanten niet eens aangepast te worden want je mag nu toch al niet bij Schiphol (en andere vliegvelden) vliegen.
Meer beperkingen zal het echt niet veiliger maken, nu nog handhaven wat al meer en meer gebeurd.
Prima overzicht. Voor vlieger en handhaver. Hier heeft iedereen wat aan.
Mooi overzicht. Duidelijk zo!
dit staatje klopt toch niet helemaal.
er staat ‘drones tot max 150kg’ dit moet m.i. zijn ‘drones >4 kg max 150kg’ anders zouden de drones van max 4kg automatisch onder de categorie max150kg vallen.
Is het brevet van een zweefvlieger voldoende voor het verkrijgen van een ROC Light?
Houders van de volgende brevetten krijgen vrijstelling van het ROC-light theorie-examen:
– ATPL/PPL/CPL inclusief CPL FB
– GPL
– BPL
– PgPL
– RPL
– militair vliegbewijs
– bvb als luchtverkeersleider (civiel als militair)
Hoe krom kun je als wetgever denken !!
Je gaat het luchtruim veiliger maken door een ROC light brevet in te voeren.
Iedereen die daar gebruik van wil maken moet betalen, studeren, examens doen, verzekeren enz. Enz. ,en heeft dan zeer beperkende mogelijkheden.
De zogenaamde recreatieve vlieger hoeft dat niet, mag veeeeeel meer en hoeft maar alleen naar en paar domme reclamespotjes te luisteren.
Hoe actueel kan je deze pagina noemen als de info uit 2016 erop staat…
Hoi Peter, je reageert op een artikel uit 2016. De informatie in dat artikel is uiteraard verouderd. Gelukkig vind je op Dronewatch tal van recentere artikelen over de regelgeving, alsook dit overzicht: https://www.dronewatch.nl/wet-en-regelgeving/