Hoe registreer ik mijn drone in het luchtvaartuigregister?
Sinds de inwerkingtreding van de minidrone-regeling krijgen we vaak de vraag hoe zo’n minidrone (tot 4 kg) ingeschreven kan worden in het Register van Nederlandse burgerluchtvaartuigen, kortweg het luchtvaartuigregister. Zo’n registratie is verplicht voor mensen die beroepsmatig met hun drone willen vliegen onder de onlangs ingevoerde ROC-light ontheffing. In dit artikel leggen we de stappen uit die je moet doorlopen om je drone in te schrijven in dit luchtvaartregister.
1. PH-nummer aanvragen
Net zoals ieder ander officieel geregistreerd burgerluchtvaartuig zal je drone waarmee je beroepsmatig wilt gaan vliegen voorzien moeten worden van een PH-nummer. Deze kan aangevraagd worden bij het luchtvaartuigregister, via telefoonnummer 088-4890000 (doorkeuze 1-1-4). Zodra je het aan jou toegekende PH-nummer weet, kun je alvast een brandplaatje laten maken voor je RPAS.
2. Brandplaatje laten maken
Voordat de registratie afgerond kan worden dient het toestel voorzien te worden met daarop een brandplaatje met daarop het PH-nummer en de contactgegevens van degene die de drone exploiteert (idealiter: bedrijfsnaam, emailadres, telefoonnummer, adres). Zo’n plaatje kun je bijvoorbeeld laten maken via dog-tag.nl. Ook het grondstation (de zender) moet voorzien zijn van het PH-nummer. Dat kan een tweede brandplaatje zijn, maar het mag ook in de vorm van een sticker.
Het brandplaatje dient middels schroeven, popnagels of een lijmverbinding aangebracht te worden op de drone. Zorg ervoor dat je het (metalen) brandplaatje niet boven de GPS-ontvanger monteert of dat je zomaar gaten boort in de body van de drone, om te voorkomen dat je de interne elektronica beschadigt of het frame verzwakt.
3. PH-registratie definitief maken via aanvraag BvI
Om de registratie definitief te maken dien je het formulier aanvraag Bewijs van Inschrijving (BvI) in te vullen en terug te sturen. Op het formulier moet je naast de gegevens van de registratiehouder ook de gegevens van de drone invullen, waaronder de fabrikant, het type en het serienummer van het toestel. Ook wordt er gevraagd naar de fabrikant van de motoren en de luchtschroeven. Meestal vul je hier gewoon de naam van de fabrikant van de drone in, tenzij het gaat om een op maat gemaakt toestel waarvoor onderdelen van verschillende fabrikanten gebruikt zijn.
Er wordt ook gevraagd naar de maximaal toegelaten startmassa en maximaal toegelaten landingsmassa. Deze gegevens worden bij ready to fly-drones (zoals die van DJI of Yuneec) door de fabrikant opgegeven, bijvoorbeeld in de handleiding en/of op de website van de fabrikant. Bij zelfbouw vul je het beste de massa van het toestel in inclusief accu, camera en gimbal.
Het formulier dient teruggestuurd te worden naar Postbus 575, 2130 AN Hoofddorp, of per email naar luchtvaartuigregister@ilent.nl.
4. Foto’s van brandplaatje, serienummer en eigendomsbewijs opsturen
Na ontvangst van het formulier aanvraag Bewijs van Inschrijving zal de Inspectie Leefomgeving en Transport vragen naar foto’s die bewijzen dat zowel drone als controller voorzien zijn van het brandplaatje, evenals een foto van het serienummer van het toestel alsook een eigendomsbewijs (bijvoorbeeld een factuur op naam). Het register heeft zelf toegang tot het Nederlandse bevolkingsregister en de bedrijvendatabase van de KvK.
Besteed aandacht aan de volgende situaties:
- Bij het inschrijven op een bedrijf moet de rechtsvorm een rechtspersoon zijn (bijvoorbeeld een BV of stichting). In andere gevallen (bijvoorbeeld een eenmanszaak of een vennootschap onder firma) wordt ingeschreven op naam van de naam van de eigenaar;
- In een situatie met meerdere houders wordt één van de houders de contactpersoon. Formulier: “Verklaring contactpersoon”;
- Indien de houder niet de eigenaar is moet er een overeenkomst zijn tussen beide partijen. Formulier: “Statement Concerning Holdership”;
- Indien de houder buiten Nederland woont of is gevestigd, moet er een vertegenwoordig in Nederland worden gevonden. Formulier: “Statement Concerning Representation”. Voor niet in Nederland woonachtige partijen moet een niet ouder dan 6 maanden uittreksel worden meegestuurd.
Het kan zijn dat er gevraagd wordt naar een onderbouwing voor het model en het maximum gewicht. Stuur in dat geval een kopie (of screenshot) van de specificaties met betrekking tot het gewicht uit de handleiding van de drone.
5. Leges voldoen
Uiteraard dient ook het tarief voor de inschrijving (op dit moment € 73,-) voldaan te worden. De ILT stuurt hiervoor een proforma factuur. Na ontvangst van alle genoemde documenten en de betaling wordt binnen 8 weken de registratie definitief gemaakt. Hiervan ontvang je uiteraard een bevestiging.
6. Geluidsdocument
Drones die zijn voorzien van één of meerdere motoren moeten volgens de wetgeving in het bezit zijn van een geluidsdocument. Omdat er voor drones geen geluidseisen zijn, krijgen deze bij de inschrijving ambtshalve een geluidsdocument. Hier hoef je dus geen extra actie voor te ondernemen.
Nadat je al deze stappen hebt doorlopen kun je het toestel laten bijschrijven op je ROC-light. Hoe dat in zijn werk gaat lees je in een later artikel. Overigens is bovenstaand stappenplan niet van toepassing op drones die onder het volledige ROC geopereerd gaan worden. In dat geval is er namelijk ook sprake van een verplichte toestelkeuring.
Klopt het dat, na aanvraag van het PH nummer op de bedrijfsnaam, je nog steeds een fysieke persoon als eigenaar op dient te geven?
Wat is überhaupt het exacte verschil tussen eigenaar en houder? Heeft elk andere verplichtingen o.i.d?
Overigens werkt de link naar het ‘Statement Concerning Holdership’ niet (meer).
Tip:
Bij http://www.naamplaatmaker.nl krijg je 2 plaatjes voor € 14,50.
Bij Dogtag kost dat € 27,00. – Dogtag heeft ook eens een fout bij mij gemaakt waar ik geen reactie op kreeg na levering,.
Goedemiddag,
Per toeval zag ik uw reactie op deze website staan, en daar wilde ik even op reageren.
Wij leveren twee zelfklevende brandplaatjes voor €13,50. U krijgt standaard twee plaatjes, omdat er één op de drone bevestigd moet worden, en één op de zender.
Jammer om te horen dat u slechte ervaring heeft met onze service. Wanneer wij een klacht krijgen nemen wij deze serieus en reageren vrijwel altijd binnen enkele uren.
Met vriendelijke groet,
Dog-tag.nl
Thanks voor de duidelijke stap voor stap uitleg! Ik ben me aan het verdiepen in een ROC-L, en denk nu aan een DJI Mavic Pro met ROC-L (omdat dat het theorie-examen bespaart). Nu vond ik ergens dat je rekening moet houden met waar de GPS ontvanger zit, en je niet zomaar ergens op de drone een tag kan plakken. Heeft iemand daar ervaring mee, of nog beter, voorbeelden van waar de tag op een Mavic zit?
Klopt, je moet het brandplaatje zeker niet bovenop plakken, want dan zit-ie het GPS signaal in de weg. Wat in het geval van de Mavic de beste plaats is kun je het beste even vragen op Dronepilots.nl, daar zitten wel ervaringsdeskundigen.
Ik struin het internet al 2 dagen af, en zelfs DJI zelf heeft geen antwoord op de vraag waar je hem beste kunt plaatsen (zie deze topic: http://dronepilots.nl/threads/brandplaatje-op-mavic.1004/)
Toen kwam ik bij DroneLand deze afbeelding tegen, daar verkopen ze zelfs de plaatjes. Zij plakken hem wel midden op de Mavic. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
https://droneland.nl/nl/brandplaatjes
ijzer op een uav ?
Zolang je dat brandplaatje niet rond de antenne vouwt of boven de GPS antenne plaatst is er niets aan de hand.
Hoi, deze pagina is inmiddels redelijk verouderd en niet alle links werken nog, is het niet een idee om deze eens te updaten?
Op https://www.combicraft.nl/droneplaatje-of-brandplaatje.html bestel je al een droneplaatje voor € 3,95 excl. BTW
Had het binnen twee dagen in huis !