Review

ProDrone Byrd (video)review: innovatief concept, maar onvoldoende uitontwikkeld

Het is de droom van iedere reisfotograaf: een inklapbare drone, die je als een handzaam pakketje mee kunt nemen en op de plaats van bestemming kunt uitvouwen tot een volwaardige cameradrone. Het Chinese bedrijf ProDrone Tech belooft die droom te laten uitkomen met de Byrd, een opvouwbare quadcopter die in drie uitvoeringen komt. RC-Planes uit Barneveld stelde een exemplaar van het Standard-model (€ 899,-) ter beschikking voor een uitgebreide praktijktest.

Eerste indruk
Alhoewel drones zoals de DJI Phantom prima mee te nemen zijn onderweg, kun je ze niet zonder meer in een gewone rugtas vervoeren: het onderstel van de drone en de camera/gimbal-unit is immers niet te verwijderen, en bovendien steken de armen van de propellers nogal uit. ‘Dat kan anders’, dachten de geestelijk vaders van de ProDrone Byrd, en sloegen een heel andere richting in tijdens de ontwikkeling van hun drone. Er werd gekozen voor een ontwerp waarbij zowel de propellers als het landingsgestel én de armen waarop de motoren en gemonteerd zijn inklapbaar zijn. Daardoor is de drone in te vouwen tot een relatief klein pakketje.

ProDrone-Byrd-inhoud
ProDrone Byrd: een inklapbare en modulaire drone

De gimbal en camera zijn in de vorm van een afneembare module uitgevoerd. Deze wordt geleverd in een stevige etui. Zowel drone als de camera/gimbal-module kun je in theorie dus prima in een gewone backpack vervoeren. De accu wordt in een compartiment geplaatst die afgesloten wordt met een los dekseltje. In uitgevouwde toestand is de drone opmerkelijk groot, flink wat groter dan de DJI Phantom bijvoorbeeld. De drone is met zijn kleine 2 kilo (inclusief accu, camera en gimbal) trouwens ook een stuk zwaarder dan de Phantom.

ProDrone-Byrd-vs-DJI-Phantom
In uitgeklapte toestand is de ProDrone Byrd flink groter dan de DJI Phantom

Het geheel – ook de verpakking waarin de drone geleverd wordt – ziet er goed doordacht en verzorgd uit, je kunt zien dat er een smaakvolle industrieel ontwerper aan de vormgeving heeft gewerkt. Daarbij is echter wel goed gekeken naar de vormgeving van de producten van Apple en DJI. Zeker de remote control van de ProDrone doet wel erg veel denken aan de zender van de Phantom en Inspire, inclusief twee antennes, return to home-knop en houdertje voor een smartphone of tablet.

ProDrone-Byrd-remote-control
De remote control van de Byrd lijkt sterk op die van de Phantom

De Byrd komt in drie varianten op de markt. De Standard-uitvoering (€ 899,-) die we in deze review bekijken is voorzien van een HD camera. De Advanced-versie komt met een GoPro-gimbal (de camera zelf zit er dan niet bij), en de Premium-versie kan filmen in 4K. De twee laatstgenoemde twee modellen zijn op het moment van schrijven overigens nog niet leverbaar, en ook de verkoopprijzen zijn nog niet bekend.

ProDrone-Byrd-uitvoeringen

Specificaties
De camera van de Standard-uitvoering van de ProDrone Byrd kan filmen in 1080p HD en fotograferen in een resolutie van 16 megapixels. De beelden worden gestabiliseerd middels een drie-assige gimbal. Bijzonder is dat deze gimbal niet alleen op commando omhoog en omlaag kan bewegen, maar ook zijdelings kan verdraaien. Binnen bepaalde grenzen weliswaar: de gimbal kan niet 360º draaien zoals bij de Inspire 1 van DJI en de Typhoon H van Yuneec het geval is. De controller is voorzien van twee draaiwieltjes voor het zijdelings en op- en neerwaarts roteren.

ProDrone-Byrd-camera
De camera van de Byrd Standard filmt in 1080p HD en maakt foto’s met 16 megapixels

De piloot kan de beelden van de camera bekijken via de GDU ProFlight app, die middels een wifi-verbinding contact maakt met de drone. In de controller is een range extender ingebouwd, zodat het bereik in ideale omstandigheden ongeveer 1 kilometer zou moeten bedragen. In de praktijk zal je dat niet snel halen, waarschijnlijk moet je eerder rekenen op een bereik van een paar honderd meter. In de meeste gevallen zou dat voldoende moeten zijn, want je mag in Nederland toch niet buiten het zicht van de piloot vliegen. Een leuke extra toevoeging is screen sharing: het live beeld van de camera kan op drie smartphones of tablets tegelijk getoond worden.

Op de meegeleverde accu (die een capaciteit heeft van 7.000 mAh) kan de drone volgens opgaaf van de fabrikant 25 minuten in de lucht blijven. Bij de Advanced en Premium-uitvoeringen van de Byrd zou deze vliegtijd zelfs 29 minuten bedragen. Er wordt één accu meegeleverd. Het opladen hiervan duurt ca. 2 uur.

Praktijktest
Genoeg over de specificaties, het zijn de prestaties die tellen. Tijd dus voor een praktijktest. Daarvoor installeren we eerst de ProFlight app op de iPhone. Deze kan pas verbinding maken met de drone als ook de controller is ingeschakeld. Dan krijg je een startscherm te zien, van waaruit je door kunt klikken naar het scherm met het FPV beeld en de actuele telemetrie. Dat scherm doet erg veel denken aan de DJI Go app (maar dan in vereenvoudigde vorm), dus ook op dit vlak heeft ProDrone goed gekeken naar de concurrent.

ProDrone-Byrd-app
De ProFlight app: basic maar afdoende

Vanuit de app kun je de belangrijkste settings aanpassen. Zo kun je kiezen in welke resolutie je wilt filmen en hoe de witbalans moet worden. Ook zie je de batterijstatus, het aantal GPS-satellieten, en de actuele hoogte en afstand ten opzichte van de piloot. Via een submenu kun je de maximale vlieghoogte en horizontale afstand instellen, en ook de return to home-hoogte is aan te passen. De app is vrij basic maar daardoor ook overzichtelijk.

Eénmaal in de lucht vliegt de Byrd lekker stabiel, het toestel heeft weinig last van driften als je geen stickcommando’s geeft. Dat is op zich best bijzonder, aangezien de Standard-editie in tegenstelling tot de twee andere modellen niet beschikt over een optical flow sensor en het dus puur van GPS moet hebben voor de positiebepaling.

De Byrd blijft stabiel op zijn plek hangen
De Byrd blijft stabiel op zijn plek hangen

Echt hoge snelheden haalt het toestel niet: de maximumsnelheid bedraagt volgens ProDrone 15 m/s, ofwel iets van 50 km/uur. Het bochtenwerk is in orde, de drone reageert snel op de linkerstick en kan redelijk rap manoeuvreren. Overigens hoeft de lage maximumsnelheid voor het betere filmwerk helemaal niet zo’n probleem te zijn, want dan wil je doorgaans toch niet dat de drone al te snel vliegt.

Een leuke feature is de mogelijkheid om de gimbal een klein stukje naar rechts of links te laten draaien. Bij de Phantom moet je hiervoor de drone in zijn geheel laten roteren. Bij de Byrd hoeft dat dus niet. De rotatie is wel begrensd, het is dus niet zo dat je de camera 360º kan laten draaien zoals bij de Inspire 1 of Typhoon H. De vraag is daarom of je echt heel veel aan deze gimbalrotatie hebt, want voor een uitgebreid panning shot is de rotatievrijheid te klein.

Jammer is dat de camera voorzien is van een groothoeklens, met een behoorlijke fisheye-vertekening. Dat betekent dus dat alle rechte lijnen (zoals de horizon) in je shot gekromd raken. Dit effect is met name zichtbaar als je de camera naar beneden draait. Het is echt onbegrijpelijk dat er nog altijd dronefabrikanten zijn die hun camera’s uitrusten met fisheyelenzen, want maar weinig mensen nemen de moeite om deze vertekening achteraf te corrigeren.

ProDrone-Byrd-fisheye
Fisheyevertekening als gevolg van de grote beeldhoek

Naast de fisheye-vertekening is de beeldkwaliteit zelf ook niet heel overtuigend. De videobeelden zijn niet heel contrastrijk en er is vignettering zichtbaar, waarschijnlijk als gevolg van de keuze voor een objectief van inferieure kwaliteit. Ook is het beeld niet echt rustig; er is een zekere flikkering waar te nemen in de video’s die we met het apparaat schoten.

Tekortkomingen
Afgezien van de fisheyevertekening en de matige beeldkwaliteit zijn er helaas ook zaken die als echte tekortkomingen aangemerkt moeten worden. Zo bleek tijdens 1 van onze testvluchten de ProFlight-app van GDU niet helemaal stabiel te zijn, en knalde deze eruit op een iPhone 6s. Zolang het toestel in het zicht vliegt is dat geen probleem, maar het zal je maar net gebeuren dat het toestel zich net achter een boom bevindt en je afhankelijk bent van het live camerabeeld en de telemetrie. Overigens komt het ook bij andere merken en typen drones wel eens voor dat de app instabiel is, en dit kan als het goed is met een update verholpen worden.

Daar komt bij dat de gimbalstabilisatie nogal problematisch is. Tijdens het roteren van de drone om zijn topas heeft de camera de neiging om flink schuin te gaan hangen. Dat is niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van je dronevideo’s. Als je even wacht dan trekt de gimbal vanzelf wel weer recht, maar zodra je de drone om zijn as laat draaien heb je weer te kampen met een schuine horizon.

ProDrone-Byrd-gimbal-schuin
Camera trekt schuin tijdens rotatie om top-as

Een derde issue betreft de maximale vliegduur. Volgens de fabrikant zou de Standard-uitvoering van de Byrd rond de 25 minuten moeten kunnen vliegen op een acculading. Tijdens onze vluchten haalden we maximaal 12 minuten, waarbij de accu bij touchdown echt al zo goed als leeg was. Ook na een paar keer ont- en opladen van de accu bleef de vliegtijd ver onder de maat.

Bijkomend kritiekpunt is dat de return to home-actie, die de drone automatisch inzet als de accuspanning te laag wordt, niet afgebroken kan worden (of beter gezegd: er verscheen geen slider of button in beeld waarmee de RTH onderbroken kan worden). Dat kan behoorlijk problematisch uitpakken als blijkt dat er op de terugweg een boom of gebouw staat en de drone niet hoog genoeg vliegt om eroverheen te vliegen.

Ondanks de flinke accu is de vliegtijd zeer beperkt
Ondanks de flinke accu is de vliegtijd zeer beperkt

Doordat de accu zo snel leeg is zijn we eigenlijk niet toegekomen aan het uittesten van de geavanceerde vliegfuncties, zoals point of interest (POI) en waypoint vliegen. Over die functies beschikt de Byrd dus wel, maar of je de drone autonoom haar gang wil laten gaan terwijl je steeds op je hoede bent omdat de accu ieder moment leeg kan raken is zeer de vraag.

Conclusie
De ProDrone Byrd is een innovatieve drone, die qua ontwerpfilosofie echt iets nieuws te bieden heeft. In ingeklapte toestand is de quadcopter best compact en daardoor makkelijker mee te nemen dan een Phantom, alhoewel je nog altijd met een forse rugzak aan moet komen om ook de cameramodule en de controller mee te nemen. Echt heel portable is het systeem nu ook weer niet. Maar er is goed nagedacht over het design en de modulaire opzet spreekt tot de verbeelding.

De ProDrone Byrd is zeker innovatief te noemen
De ProDrone Byrd is zeker innovatief te noemen

Helaas zijn de vlieg- en cameraprestaties onder de maat, zeker als je bedenkt dat het apparaat met zijn verkoopprijs van 899 euro niet bepaald goedkoop te noemen is. Mogelijk dat een aantal kritiekpunten nog wel opgelost kunnen worden middels firmwareupdates, maar de vraag is of dat voldoende is om onze mening over het toestel veel positiever te maken. Want ook al zou de gimbal niet scheeftrekken en zou de vliegduur wat langer zijn, dan nog zijn de beelden die je kunt maken met het toestel niet over om naar huis te schrijven.

We kunnen de ProDrone Byrd in de huidige uitvoering daarom niet aanbevelen. Er zit zeker potentie in het ontwerp, maar dan moet het toestel echt met een betere camera worden uitgerust, zeker voor dit geld. Ook moet de vliegduur omhoog, want 12 minuten op een volle accu is echt veel te weinig, zeker als je bedenkt dat de gelijkgeprijsde Phantom 3 Advanced ruim 20 minuten op een acculading haalt en ook nog eens veel betere cameraprestaties biedt.

Met dank aan RC-Planes uit Barneveld voor het beschikbaar stellen van dit reviewmodel.

RC-Planes

Summary
Review Date
Reviewed Item
Prodrone Byrd
Author Rating
21star1stargraygraygray
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

4 gedachten over “ProDrone Byrd (video)review: innovatief concept, maar onvoldoende uitontwikkeld

  • Ik meen dat LiPo accu’s pas na een paar laadcycli hun volle potentieel krijgen. Kan dat kloppen? Misschien verklaart dat (deels) de korte vliegtijd.

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Daar zit een kern van waarheid in. Daarom zijn er ook een paar testvluchten uitgevoerd. De accu is dus een paar keer op- en ontladen. Bovendien zou dit hooguit een paar minuten verschil moeten maken, niet ruim 10 minuten onder de beloofde vliegtijd.

      Beantwoorden
  • Vergeleken met de Phantom 3 (standard) , die op het moment zo’n 600,= kost, is de Byrd zo te zien qua prestaties een stuk minder. De hierboven geschetste problemen komen bij de P3 niet voor, met uitzondering misschien van de scheve gimbal. Ook mijn Phantom heeft dat na een draaiing, maar in veel mindere mate.

    De inklapbaarheid maakt het wel een zeer makkelijk te vervoeren machine, maar of dat de 300,= rechtvaardigt betwijfel ik.

    Dank voor de recensie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier