Ericsson en China Mobile besturen drone via 5G-netwerk
Telecombedrijf Ericsson heeft in samenwerking met China Mobile een test uitgevoerd met een drone die bestuurd wordt via een 5G-netwerk. Tijdens de test vloog de drone langs verschillende zendmasten, die om de beurt verbinding met de drone maakten. Er was dus geen directe radioverbinding tussen de drone en de bestuurder.
Langere afstanden
Het doel van het experiment was om te kijken in hoeverre 5G-netwerken gebruikt kunnen worden voor het onderhouden van radiocontact met een drone die langere afstanden aflegt. Dat is van belang voor bijvoorbeeld delivery drones, of voor drones die om andere redenen langere afstanden moeten afleggen. Denk daarbij aan het inzetten van drones tijdens noodsituaties, waarbij een verkenningsdrone op flinke afstanden van de piloot moet kunnen vliegen.
Ook zijn er mogelijkheden denkbaar op het gebied van live broadcasting, dankzij de grote bandbreedte van 5G. Drones zouden bijvoorbeeld live verslag kunnen doen van evenementen, of beelden kunnen doorgeven van rampgebieden.
Minimale latency
Een aantal factoren zijn van belang bij het besturen van een drone middels een cellulair netwerk. Ten eerste mag het radiocontact tijdens de vlucht op geen enkel moment wegvallen. Ook mag er geen vertraging (latency) optreden bij het doorgeven van stuurcommando’s of videobeelden. 5G zou op beide vlakken vooruitgang moeten bieden ten opzichte van bestaande cellulaire netwerken zoals 3G en 4G.
Het zal echter nog wel even duren voordat de 5G-drone in de praktijk ingezet kan worden. Naar verwachting worden de eerste 5G-netwerken pas in 2020 uitgerold. En dan kan het nog jaren duren voordat de vijfde generatie draadloze communicatietechnologie wereldwijd beschikbaar is. Tot die tijd is het dus behelpen met reguliere radioverbindingen.
Waarom zou besturen via 4G nu een probleem zijn?