BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Eerste ROC-light opleiding maandag van start bij DroneLand Academy #adv

DroneLand Academy

Binnenkort gaan bij DroneLand in Almere de eerste ROC-light opleidingen van start, inclusief het verplichte theorie-examen dat erkend wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). We vroegen Dirk de Jong van DroneLand om wat toelichting te geven bij de opleiding en bij DroneLand Academy in het algemeen.

Wat is DroneLand Academy? Hoe lang bestaat de Academy al?

“De DroneLand Academy is opgericht in 2015 en is net als DroneLand en VideoDrone een onderdeel van Dutch Drone Group BV. De DroneLand Academy is een erkende vliegschool en kan eenieder die met zijn drone commercieel wil vliegen begeleiden in het traject naar een ROC of ROC-Light.

De mensen achter DroneLand komen allemaal voort uit VideoDrone. VideoDrone was zes jaar geleden één van de eerste bedrijven die uit pure passie voor het vliegen en beeldmaken met het professionaliseren van drones is begonnen. VideoDrone was er ook vroeg bij om commercieel te vliegen met drones, onder andere voor tv-programma’s als Wie is de mol en speelfilms als Verliefd op Ibiza.

Via DroneLand leveren we een complete service met betrekking tot de verkoop van drones/RPAS, reparatie, onderhoud, bouwservice, en via de Droneland Academy nu dus ook ook volledige ROC en ROC-light trainingen met bijbehorende examens.”

Welke opleidingen bieden jullie aan?

“Wij bieden in samenwerking met EuroUSC de volledige opleiding aan voor het BNUC-s en daarmee ook voor het nationaal erkende brevet voor drones, het RPA-L.”

Nemen jullie ook het ROC-light examen af? Dat was toch voorbehouden aan het KEI, het examineringsinstituut van de KNVvL?

“Ja, je kunt bij ons ook examen doen voor het ROC-Light. De examens worden afgenomen door een examinator van EuroUSC. De verplicht theorie-eis voor het ROC-Light kan worden voldaan door het hebben van een reeds bestaand brevet, het KEI-examen of een certificaat van een erkende opleidingsinstelling voor drones. Dat laatste betekent dat ook de DroneLand Academy bevoegd is om examens af te nemen.”

Per wanneer starten jullie ROC-light opleidingen, en wat zijn hiervan de kosten?

“De eerste cursus start op 22 augustus (deze is inmiddels volgeboekt). Het betreft een tweedaagse cursus met een week later aansluitend het examen. De tweedaagse cursus kost 750 euro inclusief btw.

Eventueel is zowel de cursus als het examen ook los af te nemen. Het losse examen kost 350 euro incl btw. Daarop krijg je 100 euro korting als je ook de tweedaagse theoriecursus afneemt. Inschrijven voor de complete cursus of delen daarvan kan via deze link.

De cursus wordt gegeven door EuroUSC-gecertificeerde instructeurs, in het Nederlands. Lesboek, luchtvaartkaart, lunch en koffiepauzes zijn inbegrepen. Inclusief theorie-examen zijn de kosten hiervoor 1.000 euro inclusief btw. Het volledige les- en kostenoverzicht kun je hier zien: www.droneland.academy/ROC-light/.”

Hoe zit het met de verzekering van toestellen met het oog op de ROC-light aanvraag: kan men daarvoor ook bij jullie terecht?

“Om het ROC / ROC-light te verkrijgen is onder andere een aansprakelijkheidsverzekering noodzakelijk. De tarieven variëren per toestel en per verzekerd bedrag. Ook hiervoor kan men bij ons terecht. Deze bieden wij aan via verzekeringsmakelaar Gipon BV te Baarn. De contactpersoon aldaar is Rutger Gipon, telefoon: 035 541 7171.”

Is een praktijktraining verplicht voor deze verzekering? Of maakt dit onderdeel uit van de opleiding?

“Ja, deze verzekeraar stelt een praktijktest verplicht. Het is geen onderdeel van de opleiding, maar is apart bij ons af te nemen. Deze praktijktest wordt afgenomen door één van onze gecertificeerde instructeurs. Tijdens de test wordt onder andere gelet op de vliegvaardigheid van de piloot. Na afloop hoort de cursist gelijk of hij geslaagd is voor de test.

Mocht de vliegvaardigheid niet toereikend zijn dan kan bij DroneLand een aanvullende praktijktraining worden gevolgd. Het staat de klant vrij om eventueel zelf een andere verzekering bij een andere verzekeraar af te sluiten, mits deze voldoet aan de door de wet gestelde eisen.”

Wat verwachten jullie van het ROC-light? Betekent dit een doorbraak als het gaat om de acceptatie van commercieel drones, of is het een eerste stap? Wat zou er nog moeten veranderen aan de regelgeving voor professionals?

“Het is een prachtige doorbraak, maar er kan nog wel het één en ander verbeterd worden. Zo zijn de verschillen met de regels voor particulieren/hobbyisten nog veel te groot. En qua beperkingen zoals afstanden mag je op sommige punten meer met een ROC-Light dan met een volledig ROC.

We verwachten dat de weg nu vrij is voor mensen om laagdrempelig een dronegerelateerde service te starten. Dat is positief en goed voor de groei. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn al een paar duizend dronebedrijven actief, terwijl dat op het moment van schrijven in Nederland slechts een 70 à 80 bedrijven zijn.”

Dronefotografie (2016)

2 Comments

    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.