Nieuws

Inmiddels 40 piloten actief onder nieuwe minidrone-regeling

dronepiloot

Sinds de invoering van de minidrone-regeling op 1 juli 2016 zijn er 40 ROC-light vergunningen afgegeven. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Momenteel zijn er 200 professionele drones ingeschreven in het luchtvaartuigregister. Slechts 150 mensen beschikken over het volledige vliegbewijs voor ‘remote pilot’, het zogenaamde RPA-L.

De gegevens komen uit het informatieblad ‘Voorvallen met drones/RPAS’ dat de ILT vandaag heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt ook dat er tot eind mei meer dan twee keer zoveel incidenten met recreatieve drones zijn geregistreerd ten opzichte van het jaar ervoor. In 37 van de 39 meldingen gaat het om verkeersvliegers die een drone hebben gesignaleerd.

Risicovolle situaties
Er zijn nog geen ongelukken gemeld waarbij personen gewond zijn geraakt. Wel was er sprake van een aantal ‘risicovolle situaties’. In twee gevallen viel een hobbydrone door het dak van een huis. Ook raakte een auto beschadigd door een neerstortende drone.

Volgens de ILT houdt het toegenomen aantal meldingen verband met de stijgende populariteit van hobbydrones. Het is echter onduidelijk hoeveel drones er in Nederland verkocht zijn. Amateur dronepiloten hoeven in tegenstelling tot professionals geen vliegbewijs te halen of hun toestel te registreren. Men dient zich wel te houden aan de regels die gelden voor het vliegen met drones.

Of de publiekscampagne van de overheid met betrekking tot het veilig vliegen met drones heeft geleid tot een daling van het aantal meldingen van incidenten is nog niet duidelijk.

Vraagtekens
Er zijn wel een paar vraagtekens te zetten bij de meldingen van verkeersvliegers. In één geval rapporteerde men een drone op 500 meter afstand van een vliegtuig, op een hoogte van 5 kilometer. Het is echter niet waarschijnlijk dat een amateurdrone op die hoogte vliegt, laat staan dat op een paar honderd meter afstand een drone onderscheiden kan worden ten opzichte van bijvoorbeeld een heliumballon.

Daar komt bij dat in een aantal gevallen er sprake was van race drones die weliswaar in de CTR van Schiphol werden gevlogen, maar die niet veel hoger dan een meter of dertig komen. Van dergelijke toestellen gaat geen enkel gevaar uit voor het luchtverkeer, maar ze worden wel geregistreerd als ‘drone in gecontroleerd luchtruim’ en leiden derhalve tot gekleurde statistieken.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier