Achtergrond

Dronevliegers positief over oproep tot verplichte registratie

Drone registreren

De oproep van de European Cockpit Assocation (ECA) om droneregistratie verplicht te stellen kan op instemming rekenen van Nederlandse dronevliegers. Dat blijkt uit een inventarisatie door Dronewatch. De pilotenorganisatie zou graag zien dat alle recreatieve drones worden voorzien van een identificatieplaatje, om zodoende het risico op ongelukken en incidenten met bemand vliegverkeer te minimaliseren. Mits zo’n registratie niet teveel geld kost vinden veel dronevliegers dat geen probleem.

Ook hobbydrones registreren
Momenteel zijn in veel Europese landen alleen beroepsmatige gebruikers van drones verplicht om hun toestel in te schrijven in het luchtvaartuigregister en de drone te voorzien van een identificatieplaatje. Maar de pilotenorganisatie vindt juist dat ook recreatieve dronevliegers makkelijk opgespoord zouden moeten kunnen worden in geval van een incident, en zou daarom graag zien dat registratie verplicht wordt gesteld voor alle drones, dus ook die van recreanten.

Een dergelijke registratieplicht bestaat al in de VS. Daar moeten alle drones zwaarder dan 250 gram worden aangemeld bij de FAA. Men hoeft verder geen (theorie)examen af te leggen, behalve indien de drone gebruikt wordt voor het uitvoeren van opdrachten. Zoiets is ook in Nederland het geval sinds de invoering van de minidrone-regeling. Daarbij is het afleggen van een theorie-examen een vereiste om het ROC-light te kunnen aanvragen.

Positief over registratie en cursus
De oproep van de ECA kan na een inventarisatie van Dronewatch op instemming rekenen van veel Nederlandse dronegebruikers, mits de kosten voor registratie laag blijven en echt kleine (speelgoed)drones voor binnengebruik vrijgesteld worden van de registratieplicht. Men denkt niet dat zo’n registratie ongelukken zal voorkomen, maar er gaat mogelijk wel een preventieve werking van uit en eventuele schade kan dan op de eigenaar verhaald worden. Sommigen denken zelfs aan een verplichte theoriecursus voor recreatieve vliegers.

Er worden echter ook vraagtekens geplaatst bij het plan. Hoe wordt er bijvoorbeeld omgegaan met zelfbouwdrones? En hoe komen de criteria voor registratie er precies uit te zien? Leidt zo’n systeem niet tot valse registraties en identiteitsfraude? Daarnaast vraagt men zich af of registratie wel zin heeft als er niet ook meer werk gemaakt wordt van de handhaving van de reeds geldende regelgeving voor drones.

Air-share
In Nederland bestaat er al een systeem voor de vrijwillige registratie van drones, Air-Share. Via het platform kunnen ook vluchten vooraf aangemeld worden. Momenteel is registratie via dit particulier beheerde platform gratis. Volgens de initiatiefnemers wordt het systeem momenteel verder ontwikkeld. Zo wordt binnenkort Drone PreFlight toegevoegd aan het onderdeel vluchtvoorbereiding.

Wie meer reacties wil lezen van dronegebruikers op de voorgestelde registratieplicht kan hier terecht.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

8 gedachten over “Dronevliegers positief over oproep tot verplichte registratie

  • Alles goed en wel, maar het zou de pilotenlobby sieren als er ook wat tegenover komt te staan. Geregistreerd? Prima, mag je voortaan ook weer gewoon tot 120 meter hoogte vliegen i.p.v. van de belachelijke, nooit onderbouwde (!), max van 50 meter. Geregistreerd? Prima, dan mag je ook met je drone vliegen in daartoe aangewezen stadsparken (zoals nu in Parijs gebeurt). Helaas is van dit alles geen sprake. Er wordt enkel ‘verboden’, ‘ingeperkt’, ‘bang gemaakt’ en ‘uitgemolken’. En dat is niet onlogisch, want dronevliegers die het van de goede bedoelingen van piloten moeten hebben zijn als schapen die het plannetje van de wolf moeten uitvoeren. Ik koester daarom een warm wantrouwen en pleit voor een minder krampachtig beleid ten aanzien van drones. We verdienen dat… uit het feit dat er inmiddels honderdduizenden drones in Nederland vliegen en dat het aantal ‘incidenten’ (geen ervan ernstig) niet meer dan enkele tientallen bedraagt, zou wat meer goodwill en vertrouwen richting dronevliegend Nederland mogen spreken.

    Beantwoorden
  • Dan sluit je toch aan bij een lokale model vliegclub?
    Dan mag je tot 300meter mits het daar toelaat .(ctr)
    Registratie doen wij modelvliegers al jaren.
    Makkelijk als je hem kwijt bent.
    Zie het probleem niet , ik ga ook niet met mijn modelvliegtuig in een park vliegen?

    Beantwoorden
    • Ik heb m’n drone al lang vrijwillig geregistreerd. That’s not the point. Mijn grootste bezwaar is die enorme onzin die via de media wordt verspreid – door diezelfde piloten die nu met inperkende voorstellen komen. “Drones op 5 km hoogte waargenomen vanuit de cockpit” … on-mo-ge-lijk. Pure bangmakerij en propaganda. En terwijl er inmiddels honderdduizenden drones in Nederland vliegen, blijft het aantal incidenten in de tientallen hangen. Dat lijkt mij eerder een teken dat het eigenlijk allemaal best prima gaat, in plaats van dat er voortdurend met beschuldigende vingers naar dronevliegers moet worden gewezen. En met alle respect, de vergelijking met een modelvliegclub raakt kant noch wal. Voor negen van de tien dronevliegers gebruikers gaat het om foto’s en film, niet om het vliegen. Wat moet je bij zo’n club. Daarbij zitten de meeste modelvliegers niet te wachten op dronepiloten. En vice versa. Totaal andere hobby. Als je een badmintonner bent, ga je ook geen lid worden van de tennisclub. Ik ben voor regulering, want dat is natuurlijk nodig. Maar voorstellen die afkomstig zijn van dezelfde lobby die geen middel onbenut laat om dronevliegers vele malen zwarter te maken dan noodzakelijk is, daar ben ik a priori tegen. Laat ze eerst zelf maar wat serieuzer en eerlijker worden in hun onderbouwing en argumentatie.

      Beantwoorden
  • Mee eens Bart , het dreigt de dezelfde kant op te gaan als het verplichte vaarbewijs wat helemaal nergens opslaat. Statistisch gezien ,zijn de meeste dodelijke ongelukken van mensen met een vaarbewijs de afgelopen 10 jaar!!!! Drone vliegen voor de recreanten een registratie invoeren prima , als de kosten maar laag blijven.

    Beantwoorden
  • VikingRider

    Registratie? Ja! Neem jouw verantwoordelijkheden als je met een drone wilt vliegen. Bij schade mag benadeelde(n) niet met lege handen blijven staan. Anoniem vliegen kan een hoop ellende in de hand werken.
    Drone piloten moeten zelf het voortouw nemen om een eerlijke regelgeving te krijgen. Wachten op de regelneven en -nichten heeft nog nooit iets goeds voortgebracht.
    Het grootste probleem zit in de groep die nét een drone aangeschaft hebben en nog niet goed op de hoogte zijn van de regeltjes en apps voor het vliegen. Ik heb mijn eerste vlucht in het Amsterdamsbos gemaakt, denkend dat een grote open weide voor veiligheid kon zorgen. Totaal niet op de hoogte van het no-fly gebied van Schiphol/Amsterdam. Dit zou mij nu niet meer overkomen.
    Dus naast een (verplichte) registratie zou ik ook een “Snorfiets” rijbewijs bepleiten om de aspirant vlieger te behoeden voor begrijpelijke fouten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Peter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier