Moet ik een ROC-light theorie-examen doen als ik beroepsmatig wil vliegen met een drone lichter dan 1 kg?

minidrone

Wie beroepsmatig wil gaan vliegen met een drone die lichter is dan 4 kilo kan dat sinds 1 juli doen onder de zogenaamde ROC-light ontheffing. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je met succes een theorie-examen afleggen, je drone registreren in het luchtvaartuigregister en een verzekering afsluiten. Voor drones onder de 1 kg vervalt echter de verplichting om eerst een theorietoets te doorlopen.

Na de introductie van de minidrone-regeling, waar het ROC-light onderdeel van uitmaakt, ontstond er nogal wat verwarring over de vraag of er voor de categorie drones van 0 tot 1 kg nu wel of geen theorie-examen afgelegd moest worden. In de aankondiging van de regeling in de Staatscourant wordt er namelijk wel gesproken over deze categorie, terwijl de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen op de website van de overheid geen melding maakt van de zogenaamde ‘microdrones’ tot 1 kg. In de Beleidsregel verlenen van ontheffingen voor micro- en minidrones is het onderscheid wél weer terug te vinden.

Wel onderscheid
Navraag bij het ministerie maakt bevestigt dat er inderdaad onderscheid wordt gemaakt tussen de twee gewichtscategorieën. Zeker nu er drones zoals de GoPro Karma en de DJI Mavic verschijnen, die behoorlijke foto- en videokwaliteit bieden terwijl het totaalgewicht van de drone onder de 1 kg blijft, wordt het interessant om gebruik te maken van de microdrone-categorie. Dan hoef je immers geen theorieopleiding te volgen en/of een examen af te leggen, en dat scheelt toch al gauw een paar honderd euro.

De DJI Mavic biedt zeer goede foto- en videokwaliteit en weegt nog geen 1 kg
De DJI Mavic biedt zeer goede foto- en videokwaliteit en weegt nog geen 1 kg

De verplichting om het toestel te verzekeren en te voorzien van een brandplaatje blijft wel van toepassing, evenals de eis dat het toestel verzekerd moet zijn. Vooral die verzekering kan alsnog best in de papieren lopen, want er wordt voor zover wij weten bij verzekeraars nog geen onderscheid gemaakt tussen microdrones (tot 1 kg) en minidrones (tot 4 kg). De vraag is ook of verzekeraars überhaupt dronepiloten accepteren die formeel geen kennis hebben genomen van bijvoorbeeld de luchtvaartwetgeving.

Beperkingen
Overigens ben je ook met een microdrone gebonden aan de beperkingen van het ROC-light, dus niet hoger dan 50 meter (40 meter in laagvlieggebieden), niet verder dan 100 meter van de bestuurder, en niet vliegen binnen een straal van 50 meter van mensen, wegen en bebouwing.

Dronefotografie (2016)
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

8 gedachten over “Moet ik een ROC-light theorie-examen doen als ik beroepsmatig wil vliegen met een drone lichter dan 1 kg?

  • 28 september 2016 om 17:05
    Permalink

    hmm… interessante ontwikkeling in het licht van de nieuwe DJI Mavic

    Beantwoorden
  • 28 september 2016 om 22:22
    Permalink

    60km wegen buiten bebouwde kom, mogen toch wel? En mensen… niet over een menigte, of is dat bij roc light anders? Ik verwacht veel illegale vluchten met de Mavic. Zeer portable, snel vliegen, snel inpakken en wegwezen. Ik denk er aan mijn Phantom 3 om te ruilen voor de Mavic.

    Beantwoorden
    • 5 oktober 2016 om 09:50
      Permalink

      Ja en Nee, de regeling stelt het volgende m.b.t. de afwijking in afstandscriteria voor RPAS onder de 4kg (met inachtneming van een maximale vlieghoogte van 50m en afstand van 100m):

      Indien de in het eerste lid bedoelde verboden in acht worden genomen is het, in afwijking van artikel 15, eerste lid, toegestaan een vlucht met een RPA waarvan de totale massa niet meer dan 4 kg bedraagt uit te voeren minimaal 50 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, in gebruik zijnde autosnelwegen en autowegen, in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt, spoorlijnen, vaartuigen en voertuigen.

      —-

      Ergo, de afstandsbeperking van 50m geldt niet voor wegen met een snelheidsbeperking onder de 80km. Deze geldt echter weer wel voor voertuigen dus je dient er op een bepaalde manier zeker van te zijn dat zich op deze wegen geen voertuigen begeven, anders ben je alsnog in overtreding.

      Beantwoorden
  • 30 september 2016 om 10:34
    Permalink

    Ik ga liever een ROC light certificaat behalen en blijf met mijn DJI Phantom 4 vliegen omdat deze in mijn ogen de meest veilige drone is.
    Bij het vooruit vliegen kan ie nergens tegenaan vliegen en is een botsing onmogelijk met mens, dier of gebouw.
    Ik betaal liever een paar honderd Euro en kan veilig vliegen dan met een minder dan 1 kg toestel waar je overal mee tegenaan kunt botsen.
    Voor de veiligheid betaal je en dat mag ook best wel.
    De opdrachtgevers dienen je te vertrouwen in je inzet.
    Een ongeluk kan ook fatale gevolgen voor de opdrachtgever hebben.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2016 om 20:42
    Permalink

    Dus het is nu mogelijk om beroepsmatig te vliegen met zegge een Mavic, met enkel een registratie in het luchtvaarttuigregister, en een droneverzekering?

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2016 om 21:04
    Permalink

    @gio de mavic heeft net als de phantom 4 sensoren om botsingen te verkomen

    Beantwoorden
  • 31 maart 2017 om 20:25
    Permalink

    Ik neem mijn geschreven tekst terug.
    De DJI Phantom 4 heeft niet gereageerd op een boomtak en is er tegenaan gevlogen.
    De propeller is afgebroken en het apparaat is naar beneden gedonderd.
    De gimbal is defect. kan het geval niet meer laten repareren zit in de bijstand.
    4 Jaar voor niets gespaard had graag commercieel werk ermee verricht.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      1 april 2017 om 12:09
      Permalink

      Dat is balen, Gio! Alhoewel je uitspraak dat de Phantom 4 ‘nergens tegenaan kon botsen’ wel erg gedurfd was. Obstacle sensing heeft nog zo z’n beperkingen, het kan bijvoorbeeld geen boomtakken ontwaren als hier nog geen blad aan zit. Misschien dat ik iemand weet die de gimbal kan repareren voor een schappelijk bedrag. Zal ik je contactgegevens doorsturen naar die persoon?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Skytools lease & rentals