BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Moet ik een ROC-light theorie-examen doen als ik beroepsmatig wil vliegen met een drone lichter dan 1 kg?

minidrone

Wie beroepsmatig wil gaan vliegen met een drone die lichter is dan 4 kilo kan dat sinds 1 juli doen onder de zogenaamde ROC-light ontheffing. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je met succes een theorie-examen afleggen, je drone registreren in het luchtvaartuigregister en een verzekering afsluiten. Voor drones onder de 1 kg vervalt echter de verplichting om eerst een theorietoets te doorlopen.

Na de introductie van de minidrone-regeling, waar het ROC-light onderdeel van uitmaakt, ontstond er nogal wat verwarring over de vraag of er voor de categorie drones van 0 tot 1 kg nu wel of geen theorie-examen afgelegd moest worden. In de aankondiging van de regeling in de Staatscourant wordt er namelijk wel gesproken over deze categorie, terwijl de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen op de website van de overheid geen melding maakt van de zogenaamde ‘microdrones’ tot 1 kg. In de Beleidsregel verlenen van ontheffingen voor micro- en minidrones is het onderscheid wél weer terug te vinden.

Wel onderscheid
Navraag bij het ministerie maakt bevestigt dat er inderdaad onderscheid wordt gemaakt tussen de twee gewichtscategorieën. Zeker nu er drones zoals de GoPro Karma en de DJI Mavic verschijnen, die behoorlijke foto- en videokwaliteit bieden terwijl het totaalgewicht van de drone onder de 1 kg blijft, wordt het interessant om gebruik te maken van de microdrone-categorie. Dan hoef je immers geen theorieopleiding te volgen en/of een examen af te leggen, en dat scheelt toch al gauw een paar honderd euro.

De DJI Mavic biedt zeer goede foto- en videokwaliteit en weegt nog geen 1 kg

De DJI Mavic biedt zeer goede foto- en videokwaliteit en weegt nog geen 1 kg

De verplichting om het toestel te verzekeren en te voorzien van een brandplaatje blijft wel van toepassing, evenals de eis dat het toestel verzekerd moet zijn. Vooral die verzekering kan alsnog best in de papieren lopen, want er wordt voor zover wij weten bij verzekeraars nog geen onderscheid gemaakt tussen microdrones (tot 1 kg) en minidrones (tot 4 kg). De vraag is ook of verzekeraars überhaupt dronepiloten accepteren die formeel geen kennis hebben genomen van bijvoorbeeld de luchtvaartwetgeving.

Beperkingen
Overigens ben je ook met een microdrone gebonden aan de beperkingen van het ROC-light, dus niet hoger dan 50 meter (40 meter in laagvlieggebieden), niet verder dan 100 meter van de bestuurder, en niet vliegen binnen een straal van 50 meter van mensen, wegen en bebouwing.

8 Comments

    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.