BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

EASA wil maximale vlieghoogte van 50 meter voor hobbydrones

easa-50

De Europese organisatie die zich bezighoudt met vliegveiligheid EASA wil dat er in alle lidstaten een maximale vlieghoogte van 50 meter komt voor recreatieve drones. Ook zouden ongeregistreerde drones niet verder dan 100 meter van de piloot vandaan mogen vliegen. Bovendien komt er, als de plannen doorgaan, een gewichtslimiet van 250 gram voor ongeregistreerde drones.

Dat er op Europees niveau gewerkt wordt aan geharmoniseerde droneregelgeving mag geen verrassing heten, en het was ook al lang duidelijk dat de EASA nog deze zomer met een eerste voorstel zou komen. Die concept regelgeving is nu gepubliceerd, en tot midden oktober is het mogelijk om feedback te geven op de prototype regulation.

50 meter hoog en 100 meter ver
Voor hobbyvliegers ziet het er niet goed uit, want EASA zou graag zien dat de maximale vlieghoogte in de zogenaamde open category omlaag gaat naar 50 meter (dit was in de meeste lidstaten 120 meter), terwijl er een maximale horizontale vliegafstand van 100 meter wordt voorgesteld. Deze limieten kennen we al van de huidige minidrone-regeling voor beroepsvliegers die drones tot 4 kg gebruiken, maar worden in de toekomst dus mogelijk ook van kracht voor particulieren.

Naast deze inperkingen wil EASA ook dat zelfgebouwde drones maximaal 250 gram wegen. Verder morgen ook ready to fly drones die gevlogen worden in de categorie Class 0 UAS ook niet meer wegen dan 250 gram. Alleen als de gebruiker zijn toestel in inschrijft in een nog te ontwikkelen droneregister mag er wel gevlogen worden met zwaardere toestellen, tot 25 kg (Class 1 UAS). Ook wordt de maximale vliegafstand in dat geval ruimer dan 100 meter, zo lang het toestel maar in het zicht blijft (VLOS).

Wie toch hoger wil vliegen dan 50 meter, tot maximaal 150 meter hoog, zal gebruik moeten maken van een Class 3 UAS. Drones in deze categorie mogen niet meer dan 25 kg wegen en voorzien zijn van geavanceerde systemen die de besturing overnemen mocht het contact met de piloot verloren gaan. Mogelijk moeten drones in deze categorie ook voorzien worden van een noodparachute die automatisch uitvouwt in geval van een motorstoring of stroomuitval. Ook wordt er in de concept regelgeving gesproken over een verplicht elektronisch identificatiesysteem.

Professioneel gebruik
Het beroepsmatig vliegen met drones zal gaan vallen onder de categorieën specific en certified. Hierbij wordt er sowieso uitgegaan van een registratieplicht, en ook worden er kenniseisen gesteld aan de operator. Een operations manual is niet nodig zo lang men alleen voorgedefinieerde standaardoperaties (standard scenarios) uitvoert. Dit lijkt dus min of meer op de huidige situatie met het ROC en het ROC-light. In de terminologie van EASA heet de laatstgenoemde ontheffing een light UA operator certificate (LUC).

Feedback geven
Als deze regels worden overgenomen door de Europese Commissie dan zou dat een flinke rem zetten op het hobbymatig gebruik van drones. Zeker de 100 meter-limiet is een beperking waar je in de praktijk zo tegenaan loopt. En tenzij men bereid is om zijn drone in een register aan te melden zal men dus beperkt zijn tot het gebruik van drones die niet meer dan 250 gram wegen, ofwel speelgoeddrones. Mogelijk leidt dit tot veel verzet vanuit de sector, en EASA biedt dan ook de mogelijkheid tot inspraak.

De volledige prototype regulation kun je hier vinden, terwijl je hier een document met toelichting kunt vinden. Via het emailadres UASPrototypeRule@easa.europa.eu vraagt EASA feedback van stakeholders op de plannen. Het insturen van reacties is mogelijk tot half oktober, en gezien de verwachte grote belangstelling zal EASA niet individueel reageren op binnenkomende berichten. De bedoeling is dat de nieuwe Europese regelgeving voor drones medio 2018 wordt ingevoerd in alle lidstaten.

Dronefotografie (2016)

7 Comments

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.