BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Wat is een NOTAM en wanneer krijg je hier als dronepiloot mee te maken?

notam

De wereld van de vliegerij kent vele bijzondere termen en afkortingen, waaronder de aanduiding NOTAM. De afkorting komt van de Engelse aanduiding Notice to Airmen, ofwel berichten over het luchtruim die relevant zijn voor piloten, omdat ze van invloed kunnen zijn op de uitvoering van een vlucht. In sommige gevallen zijn NOTAMs ook van toepassing op dronevluchten.

Een NOTAM wordt onder andere gebruikt om tijdelijke vliegrestricties aan te kondigen. Denk daarbij aan een luchtruimsluiting rondom een evenement als Sail of Prinsjesdag. NOTAMs kunnen ook uitgegeven worden om zogenaamde restricted airspaces te activeren. Denk daarbij aan militaire oefenterreinen, die slechts enkele dagen per jaar in gebruik zijn. Op luchtvaartkaarten zijn deze gebieden te vinden onder de noemer EHR.

Verkeersvliegers checken voordat ze een vlucht uitvoeren altijd de NOTAMs die betrekking hebben op hun route. Het kan namelijk goed zijn dat er een omweg gemaakt moet worden, of dat men boven een bepaald gebied wat hoger moet vliegen dan gebruikelijk.

Inhoud van een NOTAM
De kern van een NOTAM wordt gevormd door een plaats- en tijdsaanduiding, gevolgd door een omschrijving. Ook wordt in de NOTAM aangegeven voor welke hoogte de waarschuwing geldt. Hieronder zie je een voorbeeld van een NOTAM, die betrekking heeft op een militaire oefening:

TEMPORARY RESTRICTED AREA ‘MAAS EN WAAL’ ACTIVATED FOR HWIC EXCERCICE. AREA: 514114N0045302E – 515307N0045919E – 515302N0050555E – 515746N0050615E – 520016N0053434E – 514819N0053901E BACK TO 514114N0045302E BETWEEN GND/3000FT AMSL. AREA PROHIBITED. AUTHORIZED TRAFFIC CONTACT DUTCH MILITARY ACC PRIOR ENTERING AREA. 22-09-2016 09:00 LT – 23-09-2016 16:30 LT

Alleen relevant voor beroepsvliegers
Recreatieve dronevliegers hoeven zich volgens de Regeling modelvliegen niet op de hoogte te stellen van NOTAMs voordat ze met hun drone gaan vliegen. Toch kan men wel in de problemen komen als men met een hobbydrone in een tijdelijk gesloten luchtruim vliegt. Denk hierbij aan het verbod op drones tijdens Sail: ook recreatieve dronepiloten werden geacht op de hoogte te zijn van dit vliegverbod.

Beroepsmatige dronepiloten – ook diegenen die vliegen onder het ROC-light – dienen tijdens hun vluchtvoorbereiding altijd kennis te nemen van NOTAMs die betrekking hebben op het gebied waar hun drone-operatie uitgevoerd gaat worden. Feitelijk hoeft men daarbij alleen te kijken naar NOTAMs die slaan op de vlieghoogte 0-150 voet (ROC-light) of 0-450 voet (ROC), want hoger mag je met je drone toch niet vliegen.

In het geval van bovenstaand voorbeeld, dat geldt voor FL0-FL30 (waarbij FL staat voor flight level, wat overeenkomt met 100 feet), zou dat betekenen dat er in het gebied dat aangegeven wordt door de coordinaten in de NOTAM niet tussen 0 en 3000 voet gevlogen mag worden vanaf 9 uur ’s ochtends op 22 september tot 16:30 op 23 september. Gezien de ondergrens van 0 voet is de NOTAM in dit voorbeeld dus ook van toepassing op drones.

Bron van NOTAMs
In Nederland worden NOTAMs uitgegeven door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), en zijn beschikbaar via homebriefing.nl. Een handiger bron (met kaartweergave) is notam.zweefvlieg.net, alhoewel dit geen officiële publicatie is. Op deze kaart zie je direct welke NOTAMs er op dat moment van kracht zijn; op Homebriefing worden de NOTAMs alleen in tekstuele vorm weergegeven.

Dronepiloten die vliegen onder het volledige ROC zijn zelf ook verplicht om een NOTAM af te geven voor een geplande dronevlucht. Op de kaart zijn deze meestal direct te herkennen als kleine rode rondjes, met als aanduiding UNMANNED AIRCRAFT SYSTEM ACTIVITY. Voor dronevluchten die uitgevoerd worden onder het ROC-light hoeven geen NOTAMs afgegeven te worden.

One Response

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.