Wat is Atti Mode en wanneer gebruik je deze vliegmodus?

Atti-Mode

Wie zich een klein beetje verdiept in de werking van zijn drone komt er al gauw achter dat een wat geavanceerdere drone verschillende vliegmodi kent, waaronder GPS Mode en Atti Mode. Meestal vlieg je in GPS Mode (de ‘P’-stand op een Phantom of Inspire, of ‘Angle’ mode in het geval van Yuneec): de drone blijft dan zelf op zijn plek hangen, ook als het waait. Maar wat is Atti Mode en wanneer gebruik je deze vliegmodus?

Atti is afgeleid van het Engelse woord Attitude, ofwel ‘stand’. In Atti Mode (in het geval van DJI aangeduid met ‘A’ op de controller) zal je drone geen gebruik maken van GPS voor de locatiebepaling. Het toestel zal wel gebruik maken van de ingebouwde barometer, om zijn hoogte te behouden. Dat wil zeggen dat het toestel af zal drijven als het waait, je moet de besturing van je drone dus goed in de vingers hebben als je in Atti Mode wilt vliegen. Je hoeft je niet te bekommeren om de hoogte van het toestel, want die wordt wel automatisch gecorrigeerd.

Redenen om te kiezen voor Atti
Er zijn verschillende redenen waarom je in Atti Mode zou willen vliegen. Ten eerste is de besturing wat directer. Normaal gesproken werkt de GPS als een soort ‘rem’ op het toestel. Zeker in het verleden wilden filmmakers voorkomen dat deze rem een opname zou verstoren, en koos men daarom voor Atti Mode tijdens het opnemen van videobeelden. Met moderne toestellen is dat eigenlijk amper nog van belang, want ook in GPS Mode zijn zeer vloeiende vliegbewegingen mogelijk.

Een andere reden is dat Atti Mode aan te bevelen is als de GPS ontvangst niet goed is. Dat kan voorkomen als je in een kloof of in een bos vliegt, of als je indoor opnamen wilt maken. In die gevallen is het raadzaam om geen gebruik te maken van GPS, ook al was het maar om te voorkomen dat je drone onvoorspelbaar reageert als het GPS signaal dan weer wel, dan weer niet ontvangen wordt.

Tot slot is Atti Mode een prima modus om het vliegen met je drone goed in de vingers te krijgen. Je hebt immers geen ondersteuning van GPS, je zult dus zelf moeten corrigeren voor wind en andere verstorende factoren. Doe dit alleen als je flink de ruimte hebt en het niet al te hard waait, want voor je het weet hangt je drone in een boom.

Manual Mode
Overigens is Atti Mode weer heel wat anders dan Manual Mode. In laatstgenoemde modus moet je ook de hoogte van de drone handmatig corrigeren. Dit zie je eigenlijk alleen bij kleine speelgoeddrones en bij FPV racedrones: de meeste wat grotere ready to fly-toestellen kunnen niet eens meer in Manual Mode gevlogen worden.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

6 gedachten over “Wat is Atti Mode en wanneer gebruik je deze vliegmodus?

  • 7 oktober 2016 om 09:15
    Permalink

    ATTI is afkorting voor “attitude”.
    Dat is de stand van het toestel ten opzichte van de horizon.
    Trouwens niet bij alle toestellen word in deze stand de hoogte aangehouden. Daarvoor moet je inderdaad een ingebouwde barometer hebben. Als die er niet ingebouwd zit zal het toestel de hoogte niet aanhouden.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2016 om 10:08
    Permalink

    Atti = Attitude, is de 3D positie in de lucht, toch? Met sticks neutraal draait de copter om geen enkele as en blijft -ie net zo “scheef” staan als -ie op dat moment staat. Maakt dus een constante bocht, of drijft constant af in een bepaalde richting.
    As opposed to AL, Auto Level, waarbij bij sticks neutraal de copter een horizontale attitude zal nastreven.
    P is dan Position mode; AL, gecombineerd met GPS positie hold.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2016 om 10:27
    Permalink

    Goede uitleg, alleen heb ik de volgende opmerking, als ik soms onderweg ben met de auto en ik gebruik gps navigatie, zie ik met enige regelmaat dat het gps signaal uitvalt, hoe moet je daar op anticiperen als je dit met de drone overkomt.

    Beantwoorden
    • 9 oktober 2016 om 10:16
      Permalink

      Als het signaal even verloren gaat zal dat geen probleem op leveren. Als het goed is pikt het systeem de satellieten snel weer op en verneem je daar niks van. Het systeem heeft meerdere satellieten nodig om zijn positie te bepalen en de kans dat alles in een keer weg is, is nihill. Ja of je moet in een tunnel gaan vliegen. Als het signaal volledig verdwenen is zal het systeem je dit aangeven door de LED verlichting. Maar dit is wel een van de redenen waarom je dus voordat je ergens gaat vliegen goed moet kijken of er in de omgeving geen storende factoren zijn die het signaal zouden kunnen verstoren met alle gevolgen van dien. Als je het gevoel hebt dat je “drone” niet goed reageert of niet goed zijn positie houd dan zou ik overschakelen naar Atti modus.

      Beantwoorden
  • 7 oktober 2016 om 16:47
    Permalink

    Altitude(hoogte) wordt altijd door barometer gemeten zowel in GPS als Atti (Inderdaad Attitude) mode. Verschil is dat er in Atti mode geen gebruik wordt gemaakt van GPS stabilisatie en VPS. De IMU (Inertia Measurement Unit: hierin bevinden zich de accelerometers) zorgt voor de zelfstandige stabilisatie samen met de barometer. Invloeden van buitenaf zoals wind worden niet gecorrigeerd zodat hij wegdrift.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Registreer nu voor de Amsterdam Drone Week
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.