eBee SQ drone van senseFly kan grotere stukken land bestrijken

ebee-sq

Eén van de belangrijkste toepassingen van drones ligt misschien wel in de landbouwsector, waar drones reeds met succes ingezet worden om gewassen in de gaten te houden. Het Franse bedrijf senseFly speelt in op die trend met de nieuwe eBee SQ drone, die tot 200 hectare aan land kan monitoren per vlucht.

Lange vliegtijd
De eBee SQ is een zogenaamde fixed-wing drone. Deze maakt dus net als een vliegtuig gebruik van een vleugelprofiel om in de lucht te blijven. Dat heeft als voordeel dat de drone veel langer dan een multirotor in de lucht kan blijven, in het geval van de eBee SQ tot wel 55 minuten. Dankzij de meegeleverde software eMotion Ag hoeft een landbouwer alleen maar de contouren van zijn land in te voeren en de drone stippelt automatisch een vliegplan uit waarbij het hele terrein automatisch gedekt wordt.

De lange vliegtijd wordt gerealiseerd door een laag startgewicht van 1,1 kg te combineren met een vleugelprofiel met een spanwijdte van 1,1 meter. De kruissnelheid is 40-110 km/uur, en de drone kan overweg met windsnelheden tot 45 km/uur. Het bereik van de radioverbinding is ca. 3 km. Voor het verwerken van data kan optioneel een abonnement worden afgesloten op Pix4Dmapper Pro/Ag.

Parrot Sequoia
Voor het vergaren van data maakt de eBee SQ gebruik van de Parrot Sequoia multispectraalcamera. Deze sensor kan opnamen maken in verschillende frequenties, waaronder bijna-infrarood en zichtbaar licht. Dit is van belang om bijvoorbeeld de hoeveelheid bladgroen te meten, wat weer een indicator is voor de gesteldheid van de begroeiing die gecontroleerd moet worden.

Dat de eBee SQ compatible is met de Sequoia-sensor is overigens geen toeval: senseFly is sinds 2012 onderdeel van het Franse bedrijf Parrot, dat op de consumentenmarkt vooral bekendheid geniet van haar AR.Drone en Bebop quadcopters, en sinds kort de Disco drone, eveneens een fixed-wing toestel.

- Advertentie -
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

2 gedachten over “eBee SQ drone van senseFly kan grotere stukken land bestrijken

  • 7 april 2017 om 21:19
    Permalink

    Gewoon uit nieuwsgierigheid vraag ik mij af welke regelgeving voor landbouwers geldt? Is dat hetzelfde als voor mensen die hun drone zakelijk gebruiken, dus is er een ROC(-light) nodig door de bestuurder?
    In dat geval kan ik mij voorstellen dat dit nog enige obstakels geeft voor agrariërs. Het is leuk dat je je drone kan programmeren waardoor deze automatisch het land besproeid of ‘s nachts insecten verdelgd, maar als je dan nog wel moet blijven kijken is dat weer zonde van de tijd. En ‘s nachts vliegen in Nederland mag niet. Als je in de buurt van een vliegveld je land hebt kun je de boel wel vergeten. En dan zijn er nog grote delen van Nederland bedekt met laagvliegzones waar je een spotter nodig hebt, dus een tweede persoon die meekijkt…
    De winst zit natuurlijk nog wel in het preciezer besproeien van het land en goedkopere apparatuur dan een trekker met dure installatie, hoewel die laatste wellicht minder tijd kost als deze een groter oppervlak in één keer doet. En die is bij veel agrariërs toch al in bezit, dus is de drempel om een drone erbij te nemen weer hoger. Ik las ook ergens iets over drones die het land bekijken en analyseren, waarna je met een trekker met GPS gewoon je land bemest, waarbij die dan de gegevens van de drone gebruikt om meer of minder te bemesten op de juiste plekken. Zo’n drone kun je dan denk ik weer inhuren.

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      8 april 2017 om 20:58
      Permalink

      Ha Dirk-Jan, ook landbouwers moeten zich aan de ‘gewone’ drone regelgeving houden. Met een ROC-light kunnen ze dus niet zoveel uithalen. En werken met sproeidrones die autonoom (‘s nachts) rondvliegen is ook nog toekomstmuziek, zeker als dat ook nog eens in een CTR moet gebeuren. Technologisch gezien kan er al ontzettend veel, maar de wetgeving loopt hopeloos achter. Toch ben ik niet pessimistisch, ik denk dat er wel schot in de zaak komt, aangezien er zoveel voordelen te verzinnen zijn. Dat moet zelfs doordringen bij ambtelijk Nederland, op een goed moment.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bestel de Mavic Air bij DJI
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.