Achtergrond

Tip: check je motoren na het uitvoeren van iedere vlucht

Een drone is een complex stuk mechatronica, dat je met zorg moet behandelen voor een langdurige en storingsvrije werking. Zo doe je er goed aan om af en toe na te gaan of alle schroefjes nog vastzitten, en of er geen zand of stof in de gimbal is gekomen. Maar het belangrijkste advies is misschien nog wel om de motoren in de gaten te houden. Deze zorgen immers voor de aandrijving van je drone, en een storing kan in het ergste geval leiden tot een crash.

Check de temperatuur

Nu valt er aan de buitenkant van de motoren weinig te zien van de staat waarin deze verkeert. Maar er is wel een eenvoudige manier om te controleren of je motoren in goede conditie zijn: check na het uitvoeren van wat langere vlucht de temperatuur van iedere motor. Dat kan gewoon met je vingers: neem elke motor even tussen duim en wijsvinger en concentreer je op de temperatuur van de rotor. Als alles goed is zullen de motoren wel wat warmer geworden zijn, maar je zou de motoren zonder je vingers te verbranden langere tijd moeten kunnen vasthouden.

Mocht één van de motoren flink warm aanvoelen, of zelfs te heet zijn om vast te houden, dan kun je er vrij zeker van zijn dat er iets mis is. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat net deze ene motor harder heeft moeten werken tijdens een vlucht om bijvoorbeeld zijwind te compenseren, maar gezien het feit dat de drone meestal niet continu dezelfde kant op vliegt is dat niet erg waarschijnlijk.

Aantekening in logboek

Mocht de motor in kwestie slechts een fractie warmer aanvoelen dan de andere motoren, maar niet noemenswaardig heet, schrijf dan op welke motor het betreft en voer de check bij een volgende vlucht weer uit. Als dezelfde motor inderdaad wederom warmer aanvoelt, neem dan contact op met de leverancier met je drone en vraag of de motor – al dan niet onder garantie – vervangen kan worden.

Voor de zekerheid kun je ook de motoren even zonder propellers laten draaien. Probeer te horen of de verdachte motor een afwijkend geluid maakt. Ook kun je, als de motoren in stilstand zijn, even proberen om de motor met de hand te laten draaien. Als je meer weerstand voelt dan bij de andere motoren dan weet je dat er iets niet goed is.

Voorkomen beter dan genezen

Als je deze tip ter harte neemt kun je in een later stadium mogelijk veel ellende voorkomen. Een motor repareren kost hoogstens een paar tientjes; een drone laten repareren die gecrasht is kost je al snel een paar honderd euro, als reparatie al mogelijk is.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Tip: check je motoren na het uitvoeren van iedere vlucht

  • P van zoest

    Goede dag .
    Mijn vraag, als mijn drone op de grond staat met de accu nog aan gesloten hebben 3 van de 4 motoren weerstand.
    Waar licht dit aan
    Bvb dank
    Mvg Peter.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier