BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

‘8 op de 10 professionele dronevliegers belemmerd door wetgeving’

Drones worden steeds vaker ingezet om bruggen te inspecteren. Foto: AscTec

Uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door branchevereniging DARPAS en Aerial Pro blijkt dat veel professionele dronebedrijven in hun werk belemmerd worden door de huidige wetgeving. De limieten van het ROC-light worden als te streng ervaren en ook het verbod op vliegen boven bebouwing en in CTRs wordt als beperkend ervaren. Daarnaast heeft men veel last van illegaal opererende concurrenten.

Aan het onderzoek werkten ca. 40 professionals uit de dronesector mee. Uit het onderzoek is gebleken dat veel bedrijven nog maar relatief kort met drones werken. Het grootste deel van de deze bedrijven is minder dan 5 jaar professioneel actief. Zij zijn over het algemeen gestart vanwege de kansen die het gebruik van drones hen biedt.

Worstelen met toestelkeuring en operationeel handboek
Van de respondenten beschikt momenteel slechts de helft over een ROC of ROC-light ontheffing. Diegenen die onder het volledige ROC willen gaan vliegen hebben over het algemeen geen moeite met de opleiding voor het behalen van het RPA-L vliegbewijs, maar des te meer met de technische keuring van hun toestellen en het schrijven van een operationeel handboek. Dat laatste wordt als lastig en bureaucratisch ervaren.

Het merendeel van de deelnemers aan het onderzoek vliegt met multirotorsystemen. Slechts een enkeling vliegt met fixed wing of hybride toestellen. Gemiddeld beschikt een operator over twee systemen. Verder blijkt dat driekwart van de operators enkel binnen Nederland opereert. Vaak wordt de drone ook nog maar slechts enkele keren per maand ingezet. De meeste bedrijven zijn hierbij actief op het gebied van media en fotografie toepassingen, op de voet gevolgd door (infrastructurele) inspecties.

Wetgeving
Op het gebied van wetgeving valt er volgens de respondenten nog het een en ander te verbeteren. Acht op de tien hebben aangegeven dat zij worden belemmerd in hun werk door de wetgeving. Vooral het verbod op vliegen boven bebouwing en in CTRs wordt als beperkend ervaren. Ook de limieten van het ROC-light en het verplicht indienen van een NOTAM blijken een hindernis te zijn. Bovendien heeft het merendeel van de bedrijven last van illegaal opererende concurrentie. De respondenten hebben aangegeven dat er meer gecontroleerd zou mogen worden door de politie.

Gelukkig zien bijna alle ondervraagde bedrijven een toename in de vraag naar hun activiteiten met drones. Zij zijn dan ook van plan het aantal piloten en drones uit te breiden. Wel zijn er nog verbeteringen gewenst op het gebied van de techniek. Zo zou de redundancy van de systemen verbeterd moeten worden en moet er over het algemeen meer aandacht komen voor de veiligheidssystemen in de drone.

DroneLand ROC-light

2 Comments

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.