BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

DJI onder vuur wegens leveringsproblemen Mavic Pro

dji-mavic-uitklappen

Veel klanten van DJI zijn ontevreden over de manier waarop DJI communiceert over de uitlevering van de nieuwe Mavic Pro quadcopter. De opvouwbare drone is sinds de lancering bijzonder in trek en honderdduizenden klanten hebben een pre-order geplaatst, maar er worden nog maar amper modellen uitgeleverd. Dit ondanks een toezegging van DJI dat de uitlevering van de bestelde Mavic Pro’s inmiddels goed op gang is gekomen. Volgens Gizmodo is er zelfs sprake van misleiding door DJI.

De Mavic Pro werd na de aankondiging vorige maand bijzonder positief ontvangen. Ondanks het zeer compacte ontwerp is de drone in staat om in 4K resolutie te filmen en ruim 25 minuten te vliegen op een acculading. Daardoor is de Mavic Pro een bijzonder interessant alternatief voor de eveneens opvouwbare GoPro Karma drone, die een week eerder werd gepresenteerd. Ook veel potentiële Phantom-kopers zien in de Mavic Pro een volwaardige cameradrone.

Vertrouwelijke email
Aanvankelijk zou de Mavic Pro medio oktober uitgeleverd gaan worden. Maar talrijke resellers en klanten wachten nog altijd op hun bestelling. Volgens emails van DJI zou de levering inmiddels goed op gang gekomen zijn, maar dat wordt tegengesproken door een vertrouwelijke email die door een medewerker van DJI aan een reseller werd verzonden:

The truth is, that is only a very small quantity of it released to comfort the market. (Please make this confidential, just for you dealers.)

Please try your best to convince your customers to stick with you, don’t cancel their preorders. IF they head to DJI official store for it now, they will have to wait much much longer to get it because there are hundreds of thousands of preorders in line on DJI official store now and they will have to take care of it for the whole globe.

Sorry for the inconvenience and I will try my best to ship out orders as soon as possible starting from Oct. 25th.

Onvoldoende productiecapaciteit
Het heeft er alle schijn van dat DJI nog lang niet voldoende productiecapaciteit heeft om de talrijke orders op tijd uit te leveren. Nu hoeft dat op zich niet zo’n probleem te zijn, als er maar transparant wordt gecommuniceerd en dat is dus niet het geval. Inmiddels zijn er al winkels die de leverdatum hebben uitgesteld, in sommige gevallen spreekt men over midden december, twee maanden later dan oorspronkelijk gecommuniceerd.

De leverproblemen duiden mogelijk op een nogal gewaagde communicatiestrategie van DJI, dat overduidelijk GoPro de wind uit de zeilen wilde nemen na de lancering van diens Karma drone. Op de dag dat de Karma drone van GoPro werd gelanceerd lekten er ‘toevallig’ al productfoto’s van de Mavic Pro uit, gevolgd door de officiële lancering van DJI’s antwoord op de Karma een week later.

Ook GoPro levert nog niet
Intussen heeft ook GoPro trouwens moeite om haar nieuwe Karma drone uit te leveren. De drone, waar de toekomst van het bedrijf voor een groot deel vanaf lijkt te hangen, is nog niet leverbaar. Op de website van GoPro staat zelfs geen verwachte leverdatum, maar ‘Coming soon’.

Beide fabrikanten hebben er alle belang bij om nog voor de feestdagen te kunnen uitleveren. Ongetwijfeld zal de levering van beide modellen de komende weken goed op gang komen, hopelijk zonder dat de producten door al teveel kinderziekten worden geteisterd. Mocht jij een van degenen zijn die de DJI Mavic Pro vooruit hebt besteld, laat dan svp in de comments even weten of jouw drone al geleverd is of niet.

49 Comments

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.