BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

‘Drones tot 1,5 kg amper gevaarlijk voor grotere vliegtuigen’

Drone-vliegtuig

Volgens een taskforce die in opdracht van de Europese luchtvaartorganisatie EASA onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van een botsing tussen een drone en een vliegtuig gaat er van drones tot 1,5 kg weinig gevaar uit voor het vliegverkeer. Alleen op zeer grote hoogten, waar vliegtuigen op hogere kruissnelheden vliegen, zou een botsing catastrofaal kunnen aflopen.

De Drone Collision Task Force hield voor het onderzoek vier categorieën drones aan, variërend van ‘harmless’ (maximaal 0,25 kg) en ‘small’ (maximaal 0,5 kg) tot ‘medium’ (maximaal 1,5 kg) en ‘large’ (tot 3,5 kg). In elke categorie werd een computermodel gemaakt van een drone, die qua dichtheid, massa en vorm de werkelijkheid in grote lijnen benadert.

Weinig tot geen hinder
Uit computersimulaties blijkt dat met name de grotere vliegtuigen op lage hoogte weinig tot geen hinder zullen ondervinden van een botsing met een ‘small’ of ‘medium’ drone. Alleen boven de 10.000 voet (ca. 3 km) kunnen drones tot 1,5 kg wel degelijk een gevaar vormen voor vliegtuigen, door de grotere kinetische energie die dan vrijkomt. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat er op deze hoogte nog drones vliegen (alhoewel het niet onmogelijk is, zoals uit deze video blijkt).

Voor kleinere vliegtuigen en helikopters zijn de gevolgen van een botsing met een ‘small’ of ‘medium’ drone mogelijk groter. Voor deze toestellen heeft het dan ook weinig zin om een verplichte softwarematige hoogtebeperking in te voeren voor drones. Een botsing tussen een drone en een propeller van een klein (sport)vliegtuig of de rotorbladen van een helikopter is op alle hoogten zeer risicovol.

Slag om de arm
De taskforce benadrukt dat het nog om simulaties gaat, en dat er nog praktijkonderzoek moet worden uitgevoerd om de computermodellen te valideren tegenover de realiteit. Ook zou er nader onderzoek gedaan moeten worden naar hoe lithium-accu’s reageren als ze bijvoorbeeld in een straalmotor gezogen worden. Op basis van deze verbeterde modellen zouden er vervolgens nieuwe risicocategorieën ontwikkeld kunnen worden.

De bevindingen van de taskforce worden door EASA meegenomen in de ontwikkeling van de nieuwe, pan-Europese regelgeving voor drones, die mogelijk in 2018 wordt ingevoerd in de lidstaten.

Bestel de PowerEgg bij DroneLand!

One Response

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.