Onderzoek

‘Drones tot 1,5 kg amper gevaarlijk voor grotere vliegtuigen’

Volgens een taskforce die in opdracht van de Europese luchtvaartorganisatie EASA onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van een botsing tussen een drone en een vliegtuig gaat er van drones tot 1,5 kg weinig gevaar uit voor het vliegverkeer. Alleen op zeer grote hoogten, waar vliegtuigen op hogere kruissnelheden vliegen, zou een botsing catastrofaal kunnen aflopen.

De Drone Collision Task Force hield voor het onderzoek vier categorieën drones aan, variërend van ‘harmless’ (maximaal 0,25 kg) en ‘small’ (maximaal 0,5 kg) tot ‘medium’ (maximaal 1,5 kg) en ‘large’ (tot 3,5 kg). In elke categorie werd een computermodel gemaakt van een drone, die qua dichtheid, massa en vorm de werkelijkheid in grote lijnen benadert.

Weinig tot geen hinder

Uit computersimulaties blijkt dat met name de grotere vliegtuigen op lage hoogte weinig tot geen hinder zullen ondervinden van een botsing met een ‘small’ of ‘medium’ drone. Alleen boven de 10.000 voet (ca. 3 km) kunnen drones tot 1,5 kg wel degelijk een gevaar vormen voor vliegtuigen, door de grotere kinetische energie die dan vrijkomt. Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat er op deze hoogte nog drones vliegen (alhoewel het niet onmogelijk is, zoals uit deze video blijkt).

Voor kleinere vliegtuigen en helikopters zijn de gevolgen van een botsing met een ‘small’ of ‘medium’ drone mogelijk groter. Voor deze toestellen heeft het dan ook weinig zin om een verplichte softwarematige hoogtebeperking in te voeren voor drones. Een botsing tussen een drone en een propeller van een klein (sport)vliegtuig of de rotorbladen van een helikopter is op alle hoogten zeer risicovol.

Slag om de arm

De taskforce benadrukt dat het nog om simulaties gaat, en dat er nog praktijkonderzoek moet worden uitgevoerd om de computermodellen te valideren tegenover de realiteit. Ook zou er nader onderzoek gedaan moeten worden naar hoe lithium-accu’s reageren als ze bijvoorbeeld in een straalmotor gezogen worden. Op basis van deze verbeterde modellen zouden er vervolgens nieuwe risicocategorieën ontwikkeld kunnen worden.

De bevindingen van de taskforce worden door EASA meegenomen in de ontwikkeling van de nieuwe, pan-Europese regelgeving voor drones, die mogelijk in 2018 wordt ingevoerd in de lidstaten.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “‘Drones tot 1,5 kg amper gevaarlijk voor grotere vliegtuigen’

  • Jelle de wit

    Ik moet er toch niet aan denken dat ik een drone van een kilo tegenkom in m’n zweefvliegtuig. Die horen dronevliegers niet aankomen maar we vliegen wel tussen de 90 en 120 km/h op hoogtes tussen 200 en 2000m. De kap is plexiglas, de vleugels en roeren van koolstof of glasvezel. Ik ben dus niet beschermd in de cockpit en cruciale onderdelen van het vliegtuig kunnen een dergelijke klap ook niet hebben.
    Het grootste probleem met drones is dat elke idioot zo’n ding kan kopen en er mee vliegen op plekken waar ik ook vlieg. Die is als recreant niet verplicht zich, op welke wijze dan ook, te verdiepen in de risico’s.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Jelle de wit Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier