Wat zijn de totale kosten van het ROC-light?

Wat kost dat eigenlijk, zo’n ROC-light? Het is een vraag die ons best vaak gesteld wordt. Het antwoord is niet eens zo heel eenvoudig te geven, aangezien er nogal wat verschillende kostenposten zijn waar je mee te maken krijgt als je beroepsmatig met een drone wilt gaan vliegen onder het ROC-light. Hierbij een overzicht van de kosten.

Drie categorieën
Grofweg zijn de kosten in drie verschillende categorieën te splitsen. Ten eerste is er sprake van een opleidingstraject, bestaande uit een theorietraining (niet verplicht) en een examen (verplicht). Een praktijktoets is voor het ROC-light zelf niet verplicht, maar de meeste verzekeraars willen wel graag een bewijs van vliegvaardigheid zien. Afhankelijk van de ROC-light opleiding die je kiest moet je dus nog extra budget reserveren voor een praktijkopleiding en/of -examen.

Een tweede kostenpost bestaat uit de leges die verbonden zijn aan de aanvraag van het Bewijs van Inschrijving (BvI) en de ROC-light vergunning zelf. Het Bewijs van Inschrijving is een verplicht document, dat voor ieder toestel aangevraagd dient te worden. Er is geen (kostbare) toestelkeuring vereist voor het ROC-light, iets wat voor het volledige ROC wel verplicht is. Wel dient er in plaats hiervan een ontheffing Speciaal Bewijs van Luchtvaardigheid (S-BvL) aangevraagd te worden.

Een derde en laatste kostenpost betreft de premies voor de verplichte toestelverzekering. Wie professioneel met een drone gaat vliegen moet zijn toestel verplicht verzekeren voor schade aan derden, kaping en molest. Dit betreft een speciaal soort luchtvaartverzekering die door een beperkt aantal verzekeraars wordt aangeboden. Deze kosten komen ieder jaar weer terug, houd hier dus rekening mee in je jaarlijkse begroting.

Opleiding en examen
Vanaf € 749 excl btw (zie ons overzicht van ROC-light opleidingen)
(let op: geen theorie-certificaat vereist bij drones onder de 1 kg)

Vergunningen
Vergunning Bewijs van Inschrijving (BvI): € 73 (geen btw van toepassing)
Ontheffing Speciaal Bewijs van Luchtvaardigheid (S-BvL): € 63 (geen btw van toepassing)
Vergunning ROC-light: € 234 (geen btw van toepassing)

Verzekering
Vanaf ca. € 360 excl btw per jaar (zie ons overzicht van verzekeraars)
(mogelijk extra kosten voor losse praktijktoets: ca. € 100 incl btw)

Totaal: vanaf ca. € 1.500 incl btw (of € 875 incl btw bij drones <1 kg)

Bovenstaand kostenoverzicht is uiteraard exclusief de investeringen in de apparatuur zelf en mogelijk de kosten voor de inschrijving van een eenmanszaak of andere bedrijfsvorm bij de Kamer van Koophandel. Wie nog geen drone heeft moet dus al gauw rekenen op een investering van ruim 3.000 euro. En dan zit je natuurlijk wel vast aan de beperkingen die gelden voor het ROC-light, dus niet hoger dan 50 m of verder dan 100 m vliegen.

Wie al in het bezit is van een (sport)vliegbrevet, hoeft het theorie-examen niet af te leggen. Ook vervalt de eis voor een theoriecertificaat bij gebruik van een zogenaamde microdrone, met een maximaal gewicht van 1 kg. Daardoor kunnen de totale kosten al snel een paar honderd euro lager uitvallen.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

9 gedachten over “Wat zijn de totale kosten van het ROC-light?

  • 18 november 2017 om 18:23
    Permalink

    Hoi Wiebe,
    Als je een ROC-light op zak hebt en en verzekering hebt, kan je dan ook legaal in het buitenland (in dit geval Frankrijk) een zakelijke vlucht uitvoeren?

    Alvast bedankt voor het antwoord,

    Groet,

    Rob

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      18 november 2017 om 18:57
      Permalink

      Hoi Rob, helaas: het ROC-light is een ontheffing die niet over de grens geldig is. Met andere woorden: voor het uitvoeren van een zakelijke vlucht in Frankrijk moet je voldoen aan de Franse regels voor commercieel gebruik van drones, en dat betekent waarschijnlijk een Frans vliegbewijs en een Franse inschrijving van je drone. Je verzekering moet verder operaties in het buitenland (in dit geval Frankrijk) dekken. Hopelijk komt er over een paar jaar verandering in deze situatie, zodra er Europese regels voor dronegebruikers worden ingevoerd.

      Beantwoorden
  • 5 maart 2018 om 11:26
    Permalink

    Ik ga over een paar maanden met motormaten naar Schotland en wil daar drone opnames maken, privé dus. Waar moet ik voor oppassen.Gr Eelco

    Beantwoorden
  • 11 april 2018 om 07:17
    Permalink

    Hoi Wiebe vraagje,
    ik overweeg om ROC-light te doen.
    Dat ik ook eens af- en toe een opdrachtje kan doen.
    Maar ben ik dan te allen tijde gebonden aan de regels die gelden voor het ROC- light ook als ik niet commercieel vlieg? (100m ver en 50m hoog?)

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      11 april 2018 om 10:43
      Permalink

      Hoi Roland, in principe mag je met een drone die een PH-nummer heeft gekregen geen recreatieve vluchten meer uitvoeren. Wel mag je als ROC-light houder gewoon recreatief blijven vliegen met een drone die niet is ingeschreven als zakelijk toestel.

      Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      29 mei 2018 om 11:25
      Permalink

      De discussie op het forum heeft zojuist een nieuwe wending gekregen. In principe mag er met een geregistreerde drone (‘rpa’) niet meer hobbymatig worden gevlogen onder de Regeling modelvliegen, aangezien het toestel onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen valt zodra deze is ingeschreven.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.