BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Terugblik op 2016: het jaar dat ‘dronepiloot’ voor velen een beroep werd

Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat is een goed moment om eens terug te blikken op afgelopen jaar. Het was een bewogen jaar, met onder andere ons veelbesproken geofencing-experiment, de introductie van het ROC-light, het fiasco rond de Karma drone van GoPro en het lange wachten op de Mavic Pro van DJI. En op de valreep was daar ons verzet tegen het verbod op drones in grote delen van Zeeland.

Geofencing
Net voordat 2016 zich aandiende ging de overheidscampagne over het veilig vliegen met drones van start, waarin mensen onder andere werden opgeroepen om vooral niet in de buurt van vliegvelden op te stijgen met hun drone. Want dat zou nog altijd gebeuren, ondanks claims van dronefabrikanten dat hun toestellen niet zouden kunnen opstijgen in de buurt van vliegvelden, dankzij een technologie genaamd geofencing.

Om dit in de praktijk te toetsen besloten we in maart van 2016 om een geofencing-experiment uit te voeren, in samenwerking met enkele tientallen lezers van Dronewatch. En wat bleek: zelfs op slechts een paar kilometer afstand van Schiphol waren er nog altijd drones die zonder enig probleem konden opstijgen. De uitkomsten van het experiment waren zelfs onderwerp van gesprek tussen een aantal toonaangevende dronefabrikanten en staatssecretaris Dijksma, waarbij de betreffende fabrikanten beterschap beloofden nadat ze geconfronteerd werden met de resultaten.

Geofencing of niet, helaas zijn er altijd individuen die vreselijk de mist in gaan, zoals ook de video bewees van een dronepiloot die zijn Phantom tot ruim 3.000 meter hoogte liet opstijgen. Dat zijn gelukkig uitzonderingen, maar zeker in het begin van dit jaar leek het wel alsof verkeersvliegers bijna elke dag drones tegenkwamen op zeer grote hoogten, iets waar wij op een gegeven moment wat vraagtekens bij plaatsten. Toeval of niet, maar na het Tweede Kamerdebat over drones waren er in de media ineens veel minder verhalen over drones nabij vliegvelden.

Introductie ROC-light
Op 1 juli was daar ineens de minidrone-regeling, die het beroepsmatig vliegen met drones een stuk laagdrempeliger zou maken. Met het zogenaamde ROC-light op zak kun je met drones tot 4 kg en met wat beperkingen aangaande vlieghoogte en afstand eindelijk opdrachten uitvoeren zonder dat je tienduizenden euro’s in opleidingen en apparatuur hoeft te steken. Helaas duurde het even voordat er ook ROC-light opleidingen waren, maar inmiddels zijn er in Nederland een paar partijen die dergelijke opleidingen plus bijbehorende examens aanbieden.

Het ROC-light vindt inmiddels gretig aftrek bij de beroepsgroep. Inmiddels zijn er enkele honderden aspirant ROC-light piloten bezig met het behalen van hun papiertje, en enkele tientallen zijn al zover dat ze daadwerkelijk aan de slag kunnen. Dit tot ongenoegen van een aantal volledig ROC-gecertificeerde bedrijven, die zich ineens geconfronteerd zien met flinke concurrentie aan de onderkant van de markt. En inderdaad, tegen een ROC-light vlieger die voor een paar tientjes komt opdraven kun je moeilijk concurreren, zeker als die in sommige gevallen zelfs meer mag dan met een volledig ROC op zak.

Amateurvliegers werden in 2016 nog redelijk ontzien. Nog altijd vallen recreatieve dronepiloten onder de Regeling modelvliegen, die het onder andere mogelijk maakt dat je tot maximaal 120 meter hoog kunt vliegen, mits je dat maar doet in open gebied, met de drone in het zicht en niet nabij vliegvelden. Of de regeling in deze vorm blijft bestaan is echter maar zeer de vraag; meer hierover in onze aankomende vooruitblik op 2017. Bij onze zuiderburen komen recreatieve dronevliegers er helaas zeer bekaaid van af: België is dan ook het land met de meest restrictieve regelgeving als het gaat om drones. Een lichtpuntje is dat er ook in België wetgeving is aangenomen voor het beroepsmatig gebruik van lichte drones.

Karma-fiasco en vertraagde Mavic Pro
2016 moest het jaar worden dat GoPro een succesvolle entree maakte op de dronemarkt, maar helaas liep het anders: slechts een paar weken na de lancering van de toch al flink vertraagde Karma-drone kwamen er klachten over onbetrouwbare accu’s, die ervoor zorgden dat een aantal Karma’s als bakstenen uit de lucht kwamen vallen. GoPro nam het zekere voor het onzekere en riep alle Karma drones terug. Tot op heden is nog steeds niet duidelijk wat de status is van de drone.

GoPro-ceo Nick Woodman presenteert de Karma

Maar al zou GoPro erin slagen om de Karma vrij van kinderziekten uit te leveren, dan nog is de vraag of de Karma kans van slagen heeft. Concurrent en marktleider DJI nam GoPro namelijk meteen al de wind uit de zeilen, door nog geen week na de introductie van de Karma eveneens te komen met een opvouwbare drone, de Mavic Pro. Wij waren in onze review erg te spreken over het toestel, alleen heeft DJI tot op de dag van vandaag problemen om alle bestellingen uit te leveren, met veel mopperende klanten tot gevolg. Het lijkt erop dat zowel GoPro als DJI te snel wilden zijn met hun aankondigingen, met voor beide partijen een vervelende nasleep tot gevolg.

De Mavic Pro van DJI is een stuk compacter dan voorganger Phantom 4

Overigens heeft het er alle schijn van dat DJI ook andere concurrenten de genadeklap wil uitdelen. Want kort na de Mavic Pro kondigde DJI ook nog eens een verbeterde versie van de Phantom 4 en een opvolger van de Inspire 1 aan. Yuneec, dat begin dit jaar met de Typhoon H hexacopter en later met de Breeze kwam, begint op achterstand te raken, en van andere partijen die ooit met veelbelovende plannen kwamen – met de Lily drone als meest pijnlijke voorbeeld – horen we maar bar weinig meer.

Dronefoto van het jaar
De herfst kwam dit jaar tot een creatief einde dankzij de Dronefoto van het jaar verkiezing, die Dronewatch in samenwerking met PixAir.nl en CameraNU.nl organiseerde. Enkele honderden deelnemers stuurden prachtige luchtfoto’s in, waarna een vakjury aan de slag ging om een selectie van vijftien finalisten te maken. Na een publieke stemronde en nog een vergadering van de jury kwamen er vier winnaars uit de bus rollen, die onlangs hun prijzen in ontvangst mochten nemen.

De finalisten van de Dronefoto van het jaar verkiezing

De winnende foto’s kregen een breed podium. Vele regionale kranten drukten ‘hun’ winnaars af, en diverse landelijke dagbladen alsook de NOS en National Geographic besteedden aandacht aan de wedstrijd en de winnende foto’s. Wat ons betreft komt er volgend jaar dan ook een vervolg, wellicht in een wat gewijzigde vorm en mogelijk met nog meer deelnemende partijen en sponsoren.

Natura 2000-verbod
Het jaar dreigde met een wat zure noot te eindigen, door een stilletjes ingevoerd verbod op het vliegen met drones in de Zeeuwse Natura 2000-gebieden. Net op tijd besteedde Dronewatch aandacht aan dit verbod, en tientallen mensen stuurden ons bezwaarschrift in naar de staatssecretaris van Economische Zaken. Ook partijen als DARPAS, DCRO en de KNVvL klommen in de pen om bezwaar aan te tekenen.

In de geel gearceerde gebieden mag er niet meer met drones worden gevlogen als het aan de minister van EZ ligt

Saillant detail in het hele verhaal is dat eerder dit jaar een dronevlieger door een rechter werd vrijgesproken voor het vliegen boven een Natura 2000-gebied. De rechter achtte overlast ‘niet bewezen’ en de boete die door een boswachter van Staatsbosbeheer was uitgeschreven werd ongegrond verklaard. Maar afgezien daarvan heeft het ministerie van EZ wat ons betreft een stuk broddelwerk afgeleverd met het verbod op drones in Zeeuwse natuurgebieden, en we zien de reactie op de bezwaarschriften dan ook met vertrouwen tegemoet.

Dronewatch
Zelf kijken we tevreden terug op afgelopen jaar. Dronewatch.nl trekt nog altijd een stijgende hoeveelheid regelmatig terugkerende bezoekers, en ook op sociale media en via onze nieuwsbrief worden onze berichten steeds beter gelezen. Daarnaast zijn we er sinds juli – nadat we als eerste bedrijf in Nederland konden beschikken over het ROC-light – al flink veel op uit getrokken om beroepsmatig dronevideo’s en -foto’s te maken, met als absoluut hoogtepunt een 360º luchtfotoreportage van Nieuw-Zeeland.

Afgelopen jaar waren er genoeg ontwikkelingen om elke dag één of meer berichten te plaatsen, en dat geeft wel aan hoezeer het vakgebied in beweging is en hoe veelzijdig drones en hun toepassingen zijn. In deze terugblik was er uiteraard maar plaats voor slechts een handvol hoogte- en dieptepunten, maar we hopen toch in een notendop de belangrijkste ontwikkelingen te hebben weergegeven, met wat ons betreft als hoogtepunt de introductie van het ROC-light, waardoor professioneel dronevliegen – met alle beperkingen van dien – bijna binnen ieders handbereik is gekomen.

Leave a Reply

Bestel de DJI Spark
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.