BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Vliegtuigromp raakt behoorlijk beschadigd bij botsing met drone

Alhoewel er tot op de dag van vandaag nog geen gevallen bekend zijn van vliegtuigen die geraakt zijn door een drone, vreest men de dag dat dit wel zal gebeuren. Zeker nu uit praktijktesten blijkt dat de romp van een vliegtuig flink beschadigd raakt als deze met zo’n 300 km/uur in aanraking komt met een drone.

De meeste onderzoeken die tot nu toe gedaan zijn naar botsingen tussen vliegtuigen en drones betroffen computersimulaties. Die kunnen weliswaar een redelijk natuurgetrouw beeld geven van de consequenties van zo’n ongeluk, maar het blijft een benadering van de werkelijkheid. Het wachten was daarom op iemand die daadwerkelijk drones (of iets wat daar op lijkt) af zou gaan schieten op delen van vliegtuigen. Die persoon is professor Ian Horsfall van de Engelse Cranfield University.

Projectielen afvuren
Horsfall runt de Impact and Armor Group, een onderzoeksgroep die de mechanische en ballistische aspecten van inslagen en botsingen bestudeert. Onderdeel van het lab is een drie meter lang kanon, dat met behulp van perslucht zware voorwerpen kan afvuren. Daarbij zijn snelheden tot zo’n 320 km/uur mogelijk, vergelijkbaar met de snelheid van een vliegtuig die bezig is met een start of landing.

Om de gevolgen van een aanvaring met een drone te bestuderen vuurde het team van Horsfall een serie projectielen met dezelfde vorm en gewicht als een echte drone af op de neus van een vliegtuig. De ramen van de cockpit bleken prima in staat om zo’n botsing te overleven, maar de neus waarachter de radarinstallatie is verborgen raakte wel flink beschadigd.

Brandgevaar
Volgens Horsfall is niet eens zozeer het gewicht van een drone het probleem, als wel de hardheid van sommige componenten. In sommige gevallen ontstonden er zelfs gaten in de romp. Dat, en het feit dat LiPo accu’s van drones in brand vliegen bij een kortsluiting, baart Horsfall zorgen: het is volgens hem niet ondenkbaar dat een accu in brand vliegt nadat deze zich een weg naar binnen heeft gebaand. Dat is misschien nog wel gevaarlijker dan de botsing zelf.

Verder denkt Horsfall dat helikopters en kleine vliegtuigen misschien nog wel het meeste te vrezen hebben van drones. Niet alleen vliegen deze toestellen doorgaans veel lager dan verkeersvliegtuigen, hun ramen zijn ook nog eens veel minder sterk. Het is al eens voorgekomen dat de ramen van een helikopter aan gruzelementen gingen na een aanvaring met ganzen, dus het laat zich raden wat er gebeurt als er een drone tegen het raam aan komt.

De resultaten van het onderzoek worden komende maand gepresenteerd tijdens een conferentie van het American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA).

(bron: Popular Mechanics)

Dronefotografie (2016)

3 Comments

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.