BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Vooruitblik op 2017: nieuwe regelgeving voor recreatieve dronepiloten

Met nog maar een paar dagen te gaan tot oud en nieuw is het een mooi moment om even vooruit te kijken naar 2017. Wat kunnen we komend jaar verwachten op het gebied van drones, regelgeving en marktontwikkeling? Je leest het in de vooruitblik op 2017 van Dronewatch.

Regelgeving
Het kan bijna niet anders dan dat komend jaar de Regeling modelvliegen op de schop gaat. Dat is ook niet zo vreemd, als je bedenkt dat deze regeling aanvankelijk bedoeld was om het bestuurders van modelvliegtuigjes en -helikopters hun hobby te laten beoefenen, vaak in clubverband en op daarvoor bestemde modelvliegvelden. Toen de eerste drones op de markt verschenen werden deze door de wetgever gemakshalve ook onder de Regeling modelvliegen geschaard.

De wetgeving zelf zal – met Europese richtlijnen op komst – niet worden omgegooid, maar de verwachting is wel dat voor recreatieve vliegers dezelfde beperkingen gaan gelden als die van toepassing zijn op mensen die beschikken over een ROC-light. Met andere woorden: niet hoger dan 50 meter, niet verder dan 100 meter vanaf de bestuurder en minstens 50 meter afstand houden van wegen, mensen en bebouwing. Een andere logische verandering is een verlaging van het maximumgewicht van drones waarmee hobbymatig wordt gevlogen.

We denken dat er in 2017 nog geen verplichte registratie ingevoerd gaat worden voor hobbytoestellen. Dat is iets wat waarschijnlijk op Europees niveau geregeld gaat worden, en dan hebben we het op z’n vroegst over 2018, zo niet 2019. Ook achten we de kans niet groot dat er in 2017 een verplicht ‘brommerrijbewijs’ voor recreatieve vliegers ingevoerd gaat worden. Het ligt meer voor de hand dat zoiets onderdeel gaat uitmaken van een verplichte droneregistratie.

Mogelijk krijgen houders van het volledige ROC meer bevoegdheden. Denk daarbij aan het uitvoeren van vluchten binnen CTR-gebieden of boven bewoond gebied. Die zullen in hun Operations Manual dan wel moeten kunnen aantonen dat dergelijke vluchten veilig uitgevoerd kunnen worden.

Drone testcentra
In 2017 zullen er een aantal testlocaties voor drones het levenslicht zien. In Twente begint Space 53 al aardig op stoom te komen, op voormalig vliegveld Valkenburg zijn er inmiddels ook wat drone-ondernemers te bespeuren en er wordt ook werk gemaakt van een testlocatie bij vliegbasis Woensdrecht. Samen met het reeds bestaande NLR RPAS Centre in Marknesse telt Nederland dan eindelijk een paar locaties waar met experimentele toestellen gevlogen kan worden.

Overigens zijn er in ons land maar weinig partijen die daadwerkelijk drones ontwikkelen en die vervolgens willen testen. Je moet bij die testcentra eerder denken aan een plek waar experimentele software of nieuwe toepassingen in de praktijk uitgeprobeerd kunnen worden. Ook zijn er steeds meer ondernemers die hun brood verdienen met het ontwikkelen van anti-drone toepassingen en detectiesystemen, en ook die willen graag hun oplossingen in de praktijk kunnen toetsen.

Nieuwe toestellen
Je hoeft niet over een kristallen bol te beschikken om te kunnen voorspellen dat er in 2017 weer heel wat nieuwe drones geïntroduceerd zullen worden. DJI zal wel met een Phantom 5 en een goedkopere uitvoering van de Mavic Pro komen, en wellicht ook nog met zeer specialistische systemen voor bijvoorbeeld landbouwtoepassingen. Parrot komt misschien wel met een Bebop 3, en ook van Yuneec verwachten we nog wel het één en ander. Spannend zal ook de marktintroductie van PowerVision zijn, wiens PowerEgg drone komend jaar in Nederland op de markt zal verschijnen.

De PowerEgg van PowerVision

De vraag is echter of er nog veel nieuwkomers zullen komen in 2017. De afgelopen paar jaar hebben heel wat partijen zich lelijk verkeken op de dronemarkt. Aan grootse plannen geen gebrek, maar om die om te zetten naar daden, dat blijkt toch lastiger dan gedacht. Kijk maar naar de Lily drone, of naar de Karma van GoPro. Hopelijk beseffen nieuwkomers zich dat ze hun geld beter in ontwikkeling, productie en logistiek kunnen stoppen in plaats van in marketing, zodat we in 2017 niet teveel gebakken lucht voorgeschoteld krijgen.

Kijkend naar de technologische ontwikkelingen, dan zijn er waarschijnlijk vooral op softwarevlak innovaties te verwachten. Natuurlijk, drone hardware kan nog altijd kleiner, krachtiger en zuiniger worden, maar de echte ontwikkelingen vinden plaats op het gebied van de aansturing. Denk dan aan nog slimmere geofencing, uiteenlopende apps die je in staat stellen om je drone verschillende soorten werk te laten doen, en het inpassen van drones in complexe workflows rond bijvoorbeeld het uitvoeren van inspecties.

ROC-light shakeout
Ook al is het nog maar een halfjaar geleden dat het ROC-light geïntroduceerd werd, en er nog maar enkele tientallen mensen zijn die zichzelf dronepiloot van beroep kunnen noemen, denken we dat er al in 2017 een eerste shake-out zal plaatsvinden. Want het zal in de praktijk best tegenvallen om aan genoeg leuke foto- en filmklussen te komen om het wiel draaiend te houden. Je moet over een groot netwerk beschikken om genoeg werk toegespeeld te krijgen, en dan moet je het ook nog met name van de lente en de zomer hebben, want dan worden de meeste beelden geschoten. En dat je een drone kunt besturen wil nog niet zeggen dat je ook mooie plaatjes kunt maken: ‘gewone’ luchtfoto’s hebben mensen onderhand wel genoeg gezien, dus je zult als commercieel dronefotograaf echt met kwaliteit moeten komen.

Geld verdienen met een ROC-light zal niet voor iedereen zijn weggelegd

Zoals in zoveel branches geldt is het ook met dronevliegen get niche, get big or get out. Met andere woorden: specialiseer jezelf in één type opdracht of toepassing en wordt marktleider op dat gebied, of wordt als ondernemer dusdanig groot dat je allerlei soorten opdrachten kunt aanpakken en daar routine in ontwikkelt. Als je in het midden blijft hangen dan zul je op een gegeven moment alleen de kruimels kunnen pikken die anderen laten liggen, en dat is geen goede basis voor een volwaardig bestaan als drone-ondernemer.

Dat gezegd hebbende is er nog flink wat groei te verwachten in de markt. Alleen zal veel van die groei ook afhangen van wat er op het gebied van regelgeving gebeurt. Er is veel werkt te doen als het bijvoorbeeld gaat om inspecties van daken of installaties vanuit de lucht, maar dan moet het wel mogelijk zijn om boven bebouwing en industriegebieden te vliegen. En als daar al schot in komt, dan zijn het eerst alleen de volledige ROC-houders die daarvan profiteren, en vis je als ROC-light houder dus alsnog naast het net.

Gebiedsbeperkingen
De grote vraag is of het onlangs aangekondigde verbod op het vliegen met drones in de Zeeuwse Natura 2000-gebieden stand houdt, en zo ja, of het dan bij alleen Zeeland blijft: een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken gaf tegenover de NOS toe dat het verbod mogelijk ook in andere Natura 2000-gebieden ingevoerd wordt. Komend jaar zal duidelijk worden of het verbod in zijn huidige vorm stand kan houden, en zo niet, welke omwegen er vanuit de overheid gevonden worden om toch (tijdelijke) gebiedsbeperkingen op te leggen aan dronevliegers.

Hopelijk komt men bij zinnen en laat men het idee om Natura 2000-gebieden in zijn geheel te sluiten voor drone-operaties varen. Dat er tijdens het broedseizoen of de bronsttijd kleinere stukken luchtruim middels een NOTAM afgesloten worden voor al het luchtverkeer, dat is begrijpelijk en prima in te passen in het huidige systeem.

Creativiteit
Last nut not least voorzien we in 2017 een ware explosie van creatieve uitingen die mogelijk gemaakt worden door drones. Steeds meer filmmakers, fotografen en knutselaars raken in de ban van de vliegende robots, en dat leidt tot steeds mooiere dronevideo’s, luchtfoto’s en bouwprojecten. Zeker op het snijvlak van VR en 360º content zullen we prachtige projecten te zien krijgen, en er zullen weer talloze grappige of adembenemende stunts worden uitgevoerd met drones in de hoofdrol.

Laten we ondanks alle gedoe over regelgeving en dreigende verboden niet vergeten dat drones op talloze manieren positief en creatief ingezet kunnen worden. Via Dronewatch hopen we je ook komend jaar weer op de hoogte te houden van al het moois, wat niet betekent dat we daarmee onze ogen sluiten voor de negatieve aspecten van drones, want die zijn er nu eenmaal ook.

Happy flying in 2017!

Dronefotografie (2016)

8 Comments

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.