Zo ziet het politieprotocol voor drone handhaving eruit

Ga je als recreant of beroepspiloot met een drone aan de slag? Dan zou het zomaar kunnen dat je voor, tijdens of na een vlucht wordt aangesproken door een politieagent. Die kunnen tegenwoordig via hun smartphone terugvallen op een online protocol, waarin de belangrijkste regels opgenomen zijn. Ook bevat het protocol aanwijzingen in het geval van een overtreding of ongeval.

Het drone-handhavingsprotocol is te raadplegen via een webapplicatie, beschikbaar gesteld door de Politieacademie. Hieronder kun je de app bekijken en doornemen, zodat je een idee hebt van wat er mogelijk gevraagd kan worden:

[update 13-1-2017: de web app, die hier te zien was, is naar aanleiding van dit artikel offline gehaald]

Onvolledig
Voor wie de drone-regelgeving een beetje kent zal de app geen grote verrassingen bevatten. Twijfelachtig is wel de definitie van ‘mensenmenigte’, die volgens de app uit ‘2 of meer mensen’ bestaat. Dit staat nergens in de wet beschreven en er is ook geen jurisprudentie over. Daarnaast zegt de app niets over de recent ingevoerde vliegrestricties in Natura 2000-gebieden, want eens te meer aangeeft hoe onduidelijk de situatie is geworden. Ook is er niets over laagvlieggebieden terug te vinden in de app. Het protocol is dus verre van volledig.

Interessant is verder om te zien wat een agent moet doen in geval van een overtreding. Zo zal de drone (inclusief geheugenkaart) in beslag worden genomen, en wordt eventueel de luchtvaartpolitie geconsulteerd. Verder worden partijen in geval van schade geadviseerd om één en ander ‘onderling te regelen’.

Dronefotografie (2016)
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

8 gedachten over “Zo ziet het politieprotocol voor drone handhaving eruit

  • 5 januari 2017 om 13:52
    Permalink

    Piloot houdt goed zicht op toestel en omgeving. (Vliegen met FPV-bril is niet toegestaan.)

    Pardon?? Mag ik nu zelfs niet meer buiten FPV met een 20 gram Tinywhoop vliegen… wat een onzin!

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      5 januari 2017 om 13:57
      Permalink

      Dat klopt inderdaad. Overigens is het verbod op het vliegen met een FPV bril op niet iets nieuws, in de Regeling modelvliegen staat immers dat je tijdens de uitvoering van een vlucht goed en onbelemmerd zicht moet hebben op het toestel. En dat dit dan in principe ook voor een Tinywhoop geldt… Tsja, ik denk niet dat er erom bekeurd zou worden, maar het kan in principe wel!

      Beantwoorden
      • 5 januari 2017 om 14:52
        Permalink

        Klopt, echter deze wet dateert nog uit de tijd dat er nog geen FPV bestond, en ik had begrepen dat er inmiddels een uitzondering was gemaakt. Als ik het basis veiligheidsregelement van KNVvL bekijk staat daar : het hebben van zicht op het luchtvaartuig (het model mag dus niet buiten zichtafstand worden gevlogen)

        Meer niet. En dat een spotter ‘ten zeerste aan te bevelen’ is (maar niet verplicht?)

        http://www.modelvliegsport.nl/index.php/brevetten-sp-313219766/basis-veiligheidsreglement

        Zo onduidelijk allemaal die regels? Nu staat er weer in die app dat het niet mag, en waar ik bang voor ben is dat een ijverige agent die de nieuwe app erop naslaat mijn spullen in beslag neemt, terwijl ik veilig en verantwoord met mijn micro van minder dan 50 gram in het park aan het vliegen ben. 🙁

        Dan kan ik wel weer een schermpje kopen om de regels te omzeilen, maar ja toch 500 euro betaald voor een fatshark bril..

        Beantwoorden
        • Wiebe de Jager
          5 januari 2017 om 17:07
          Permalink

          Ik heb wel eens met de politie gesproken, en het gaat hen vooral om de veiligheid. Als jij kunt laten zien dat je een beetje hebt nagedacht over wat je aan het doen bent en enigszins op de hoogte bent van de regels, dan zal het allemaal niet zo’n vaart lopen. Ergo: je zal heus niet bekeurd worden als je met een FPV bril op met je TinyWhoop aan het vliegen bent. Een ander verhaal wordt het als je met je racedrone naast een snelweg gaat vliegen, of onder een aanvliegroute van Schiphol. Dan wordt men toch wel wat zenuwachtiger.

          Beantwoorden
          • 6 januari 2017 om 11:36
            Permalink

            Ik hoop het, zo zou het ook moeten zijn inderdaad! Gezond verstand gebruiken! Echter gezien de kennis op dit gebied bij de meeste mensen beperkt is, (en dus ook agenten) ben ik er een beetje bang voor dat men die app opent, (eindelijk duidelijkheid?) vervolgens recreatief aantikt (want dat is het 9/10 gevallen), en gelijk ziet staan dat een FPV bril niet mag punt. Als het nou ergens onderaan had gestaan.. 🙂

            We zullen zien, ik hoop dat men inderdaad kijkt naar zaken als omstandigheden, locatie, het gewicht van de quad, en of je verantwoord bezig bent. De tijd zal het leren! 🙂

  • 6 januari 2017 om 16:07
    Permalink

    verbijsterend dat bij beroepsmatig vliegen he-le-maal-niets wordt gezegd over het ROC Light certificaat als geldige papieren.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2017 om 10:00
    Permalink

    Ik zou heel graag de app willen downloaden om zelf een kijkje te nemen. Ik kan hem echter nergens vinden, kan dit kloppen?

    Beantwoorden
    • Wiebe de Jager
      12 januari 2017 om 18:56
      Permalink

      Hoi Laudy, het gaat om een webapplicatie, dat is dus een app die in de browser bekeken worden, niet een app die je kunt downloaden. Na het verschijnen van ons bericht heeft men deze web app echter offline gehaald, omdat er onvolledige/foutieve informatie in de app te vinden was, zoals Dronewatch al opmerkte.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.