Achtergrond

Zo ziet het politieprotocol voor drone-handhaving eruit

Ga je als recreant of beroepspiloot met een drone aan de slag? Dan zou het zomaar kunnen dat je voor, tijdens of na een vlucht wordt aangesproken door een politieagent. Die kunnen tegenwoordig via hun smartphone terugvallen op een online protocol, waarin de belangrijkste regels opgenomen zijn. Ook bevat het protocol aanwijzingen in het geval van een overtreding of ongeval.

Webapplicatie

Het drone-handhavingsprotocol is te raadplegen via een webapplicatie, beschikbaar gesteld door de Politieacademie. Hieronder kun je de app bekijken en doornemen, zodat je een idee hebt van wat er mogelijk gevraagd kan worden:

[update 13-1-2017: de web app, die hier te zien was, is naar aanleiding van dit artikel offline gehaald]

Voor wie de drone-regelgeving een beetje kent zal de app geen grote verrassingen bevatten. Twijfelachtig is wel de definitie van ‘mensenmenigte’, die volgens de app uit ‘2 of meer mensen’ bestaat. Dit staat nergens in de wet beschreven en er is ook geen jurisprudentie over. Daarnaast zegt de app niets over de recent ingevoerde vliegrestricties in Natura 2000-gebieden, want eens te meer aangeeft hoe onduidelijk de situatie is geworden. Ook is er niets over laagvlieggebieden terug te vinden in de app. Het protocol is dus verre van volledig.

Overtreding

Interessant is verder om te zien wat een agent moet doen in geval van een overtreding. Zo zal de drone (inclusief geheugenkaart) in beslag worden genomen, en wordt eventueel de luchtvaartpolitie geconsulteerd. Verder worden partijen in geval van schade geadviseerd om één en ander ‘onderling te regelen’.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

8 gedachten over “Zo ziet het politieprotocol voor drone-handhaving eruit

  • Piloot houdt goed zicht op toestel en omgeving. (Vliegen met FPV-bril is niet toegestaan.)

    Pardon?? Mag ik nu zelfs niet meer buiten FPV met een 20 gram Tinywhoop vliegen… wat een onzin!

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Dat klopt inderdaad. Overigens is het verbod op het vliegen met een FPV bril op niet iets nieuws, in de Regeling modelvliegen staat immers dat je tijdens de uitvoering van een vlucht goed en onbelemmerd zicht moet hebben op het toestel. En dat dit dan in principe ook voor een Tinywhoop geldt… Tsja, ik denk niet dat er erom bekeurd zou worden, maar het kan in principe wel!

      Beantwoorden
      • Klopt, echter deze wet dateert nog uit de tijd dat er nog geen FPV bestond, en ik had begrepen dat er inmiddels een uitzondering was gemaakt. Als ik het basis veiligheidsregelement van KNVvL bekijk staat daar : het hebben van zicht op het luchtvaartuig (het model mag dus niet buiten zichtafstand worden gevlogen)

        Meer niet. En dat een spotter ’ten zeerste aan te bevelen’ is (maar niet verplicht?)

        http://www.modelvliegsport.nl/index.php/brevetten-sp-313219766/basis-veiligheidsreglement

        Zo onduidelijk allemaal die regels? Nu staat er weer in die app dat het niet mag, en waar ik bang voor ben is dat een ijverige agent die de nieuwe app erop naslaat mijn spullen in beslag neemt, terwijl ik veilig en verantwoord met mijn micro van minder dan 50 gram in het park aan het vliegen ben. 🙁

        Dan kan ik wel weer een schermpje kopen om de regels te omzeilen, maar ja toch 500 euro betaald voor een fatshark bril..

        Beantwoorden
        • Avatar foto Wiebe de Jager

          Ik heb wel eens met de politie gesproken, en het gaat hen vooral om de veiligheid. Als jij kunt laten zien dat je een beetje hebt nagedacht over wat je aan het doen bent en enigszins op de hoogte bent van de regels, dan zal het allemaal niet zo’n vaart lopen. Ergo: je zal heus niet bekeurd worden als je met een FPV bril op met je TinyWhoop aan het vliegen bent. Een ander verhaal wordt het als je met je racedrone naast een snelweg gaat vliegen, of onder een aanvliegroute van Schiphol. Dan wordt men toch wel wat zenuwachtiger.

          Beantwoorden
          • Ik hoop het, zo zou het ook moeten zijn inderdaad! Gezond verstand gebruiken! Echter gezien de kennis op dit gebied bij de meeste mensen beperkt is, (en dus ook agenten) ben ik er een beetje bang voor dat men die app opent, (eindelijk duidelijkheid?) vervolgens recreatief aantikt (want dat is het 9/10 gevallen), en gelijk ziet staan dat een FPV bril niet mag punt. Als het nou ergens onderaan had gestaan.. 🙂

            We zullen zien, ik hoop dat men inderdaad kijkt naar zaken als omstandigheden, locatie, het gewicht van de quad, en of je verantwoord bezig bent. De tijd zal het leren! 🙂

  • verbijsterend dat bij beroepsmatig vliegen he-le-maal-niets wordt gezegd over het ROC Light certificaat als geldige papieren.

    Beantwoorden
  • Ik zou heel graag de app willen downloaden om zelf een kijkje te nemen. Ik kan hem echter nergens vinden, kan dit kloppen?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hoi Laudy, het gaat om een webapplicatie, dat is dus een app die in de browser bekeken worden, niet een app die je kunt downloaden. Na het verschijnen van ons bericht heeft men deze web app echter offline gehaald, omdat er onvolledige/foutieve informatie in de app te vinden was, zoals Dronewatch al opmerkte.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Wiebe de Jager Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier