FAQ

Waar moet je op letten als je met je drone gaat vliegen bij koud weer?

Het heeft even geduurd, maar de temperaturen zijn eindelijk onder het vriespunt gedaald, ook overdag. Dat betekent ijs op de sloten en misschien wel mooie witbevroren landschappen. Dat kan behoorlijk fotogenieke plaatjes opleveren vanuit de lucht, maar je moet wel even op een aantal zaken letten als je in de kou wilt gaan vliegen met je drone. Hierbij een paar praktische tips!

LiPo accu’s warm houden

Misschien wel het meest belangrijke advies is om je accu’s warm te houden voordat je gaat vliegen. De capaciteit van LiPo accu’s is namelijk sterk afhankelijk van de temperatuur van de accu. Bij temperaturen rond of onder het vriespunt zal de hoeveelheid energie die een LiPo accu kan afgeven flink teruglopen, met wel tientallen procenten. Het verband tussen temperatuur en capaciteit wordt gevisualiseerd in onderstaande grafiek:

De meest eenvoudige oplossing is om ervoor te zorgen dat je accu’s zo lang mogelijk op kamertemperatuur blijven. Zorg er dus voor dat de accu’s lang voordat je er op uittrekt al lekker warm zijn door ze in een verwarmde ruimte te leggen, en ze daarna te vervoeren in een geïsoleerde tas of box. Als je met de auto naar je bestemming rijdt, leg die tas dan niet in de kofferbak van je auto, maar in de passagiersruimte, dat scheelt ook weer een paar graden.

Wacht tijdens je voorbereidingen voor de vlucht zo lang mogelijk met het bevestigen van de accu. Net voordat je opstijgt zou je kunnen overwegen om de volgende accu alvast in je jaszak te stoppen (aangenomen dat je met een wat kleinere drone vliegt). Let daarbij wel op dat je geen sleutels of andere geleidende voorwerpen in je zak hebt zitten, want je wilt zeker geen kortsluiting veroorzaken in verband met ontbrandingsgevaar!

Een battery heater voor Inspire 1 accu’s

Mocht je langere tijd in de buitenlucht zijn en wil je meerdere vluchten uitvoeren, dan zou je kunnen overwegen om een koelbox mee te nemen met daarin wat gelpacks die warmte afgeven. Ook zijn er warmtestickers te koop waarmee je individuele accu’s op temperatuur kunt brengen. Er zijn inmiddels zelfs accu’s die zichzelf kunnen verwarmen als het nodig is (deze worden standaard bij de DJI Inspire 2 geleverd). Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de capaciteit. Je kunt ook speciale battery heaters kopen, die ook gebruik maken van stroom van de accu voor de verwarming.

Mocht je twijfelen over de vraag of je accu wel warm genoeg is, laat de drone dan na het opstijgen even een minuutje op lage hoogte hoveren. Door de stroomafgifte zal de accu vanzelf iets warmer worden, waarna je de vlucht met een gerust gevoel kunt uitvoeren. Moderne drones zoals de Phantom 4 en hoger zullen overigens tijdens het opstarten al een waarschuwing geven als de accu te koud is, en zelfs weigeren om op te stijgen als dat niet verantwoord is.

Drone laten acclimatiseren

Alhoewel de verschillende sensoren in een drone in principe ook goed werken bij koude temperaturen is het aan te raden om je toestel even te laten acclimatiseren. Als je het toestel uit een warme auto haalt, zet hem dan even een paar minuten op de grond voordat je het toestel inschakelt.

Over grond gesproken: neem iets van een mat of een stuk landbouwplastic mee die je kunt gebruiken als opstijg- en landingsplaats. Zeker als er sneeuw ligt heb je een stevige en stabiele ondergrond nodig, zodat je drone niet wegzakt of schuin komt te hangen bij de start of landing. En bij temperaturen rond het vriespunt wil je niet dat rijp of dauw zorgt voor druppeltjes op de lens van de camera.

IJsvorming op de propellers

Het is niet voor niets dat vliegtuigen en helikopters door een de-icing straat moeten net voordat ze opstijgen: ijsvorming op de vleugels of rotorbladen zorgt namelijk niet alleen voor extra gewicht, maar ook voor veranderde aerodynamische eigenschappen waardoor het vleugelprofiel veel minder lift kan ontwikkelen dan in normale omstandigheden.

IJsvorming op een propeller van een DJI Mavic Pro, na slechts een halve minuut vliegen. Foto: Frederick Gordts / MaxxUAV.eu

Zo ook met een drone. Als je met een drone bij lage temperaturen in vochtige lucht vliegt, dan is de kans groot dat er zich ijs zal vormen op de propellers. Dat kan bijzonder snel gebeuren, soms al binnen een minuut. In eerste instantie zal de drone anders gaan reageren en minder goed presteren, en als je pech hebt komt het toestel ineens naar beneden, simpelweg omdat de propellers niet genoeg stuwkracht meer ontwikkelen. Wees dus extreem op je hoede als er vocht in de lucht zit. Zelfs als de temperatuur net boven het vriespunt is kan er al ijsvorming optreden.

Eventueel kun je de propellers voorafgaand aan de vlucht insmeren met een dun laagje vaseline, of er wat WD-40 op sprayen. Daardoor kan ijsaangroei worden voorkomen. Vergeet niet om je propellers na de vlucht weer schoon te maken.

Temperatuur van smartphone of tablet

Niet alleen je drone wordt van stroom voorzien door een LiPo accu, ook de smartphone of tablet die je wellicht gebruikt als FPV-scherm bevat een LiPo accu. En ook deze accu zal zijn capaciteit verliezen bij lage temperaturen. Check daarom in de handleiding van je smartphone of tablet wat de temperatuurrange is waarbij deze gebruikt kan worden. Op een koude dag bestaat de kans dat je scherm tijdens de uitvoering van een vlucht plotseling uitvalt omdat de batterijspanning onder een minimumwaarde komt, en dan moet je de drone dus wel in het zicht hebben om deze veilig te kunnen laten landen.

Deze melding krijg je liever niet te zien tijdens een vlucht

Sowieso is het een goed idee om eens te oefenen met je drone terwijl je scherm is uitgeschakeld: het kan immers altijd wel een keer gebeuren dat de videoverbinding of overdracht van telemetriegegevens een keer uitvalt. Weet je dan wat je moet doen? Weet je hoe je in het ergste geval hoe je de return to home functie moet activeren? En weet je zeker dat er dan geen obstakels in de weg staan?

Vliegtijd aanpassen

Over telemetrie gesproken: het is sowieso een goed idee om bij koud weer extra goed te kijken naar de actuele gegevens die je drone doorzendt. Kijk wat vaker naar het accupercentage tijdens de vlucht. Laat je accu niet onder de 30% capaciteit komen bij koud weer, zorg ervoor dat je altijd genoeg reserve hebt om terug te kunnen keren. Maak je vluchten sowieso niet langer dan nodig is en wees conservatief in je vluchtvoorbereiding.

Gezagvoerder

Bovenstaande tips gaan allemaal over de apparatuur, maar er is nog een heel belangrijk element dat aandacht verdient: de gezagvoerder van de vlucht, oftewel degene die aan de sticks zit. Ben je als piloot ook goed voorbereid op de kou? Zorg ervoor dat je extra dikke kleding aanhebt, en dat je geen koude voeten krijgt. Neem een zonnebril mee, want zeker in de winter kan de laagstaande zon je parten spelen.

De handschoenen van MacWet zijn speciaal voor fotografen ontwikkeld

Je krijgt gegarandeerd koude vingers als je lang stilstaat met een controller in je handen. Zorg ervoor dat je je handen goed doorbloed houdt tussen de vluchten door en trek eventueel speciale dunne handschoenen aan, zoals de handschoenen van MacWet, die speciaal voor fotografen werden ontwikkeld. Deze handschoenen sluiten nauw om je vingers en bieden een goede grip, zodat je nog altijd goed kunt sturen. Let wel, de bediening van een touchscreen wordt lastig met handschoenen aan.

Camerasettings en filters

Als alles bedekt is onder een dikke laag sneeuw, dan valt er als gevolg van de reflectie relatief gezien veel meer licht op de camerasensor van je drone. Dat heeft tot gevolg dat de camera alles gaat onderbelichten. Hierdoor ziet de sneeuw er eerder grijs uit dan wit. Gebruik de functie exposure value (EV) om 1-2 stops over te belichten. Stel verder je witbalans in op een vaste waarde.

Mocht je opnamen gaan maken van sneeuwlandschappen bij zonnig weer, dan kun je overwegen om een polarisatiefilter (ook wel polarizer genoemd) op je camera te plaatsen. Dit filter houdt ongewenste schitteringen in de sneeuw tegen en kan de lucht intens blauw maken, afhankelijk van de stand van de zon. Een goed merk is PolarPro. Deze filters zijn beschikbaar voor bijna alle drones van DJI, vaak ook in combinatie met een aantal ND-filters. Wat je verder allemaal kunt doen met ND-filters en polarizers lees je in dit artikel.

Check ook deze uitleg over de beste camerasettings voor het fotograferen of filmen van sneeuwlandschappen.

Tot slot

De moraal van het verhaal: zowel de apparatuur als de piloot hebben extra aandacht nodig bij koud weer. Zorg ervoor dat je weet hoe koude weersomstandigheden van invloed zijn op accu’s en onderschat het gevaar van ijsvorming op de propellers niet. Je kunt er natuurlijk altijd nog voor kiezen om een wintertrui te kopen voor je drone. Of het echt helpt vragen we ons af, maar het getuigt wel van liefde voor je drone!

Bron: dronesweaters.com

Coverfoto: ranrise

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

10 gedachten over “Waar moet je op letten als je met je drone gaat vliegen bij koud weer?

  • Ik kreeg de tip om silliconenspray over de props te spuiten, tegen ijsvorming. Gedaan. Lijkt te werken.

    Beantwoorden
  • Hai Bart,

    Die spray goed idee. Heb je hiermee wel eens een before/after mee gedaan?
    Ik heb nl ooit eens mijn eerste P3a verloren op een mistige ochtend en rond de twee graden. Op 60 meter hoog kreeg ik een warning dat de motoren te hoog draaiden nou foutmelding op foutmelding resultaat met 30 km uiteindelijk het water in….nu besef ik me pas dat dat mogelijk ijsvorming was ….geen lift vande props…toerental omhoog….zou kunnen toch…

    Beantwoorden
    • Nee, geen before after test. Maar silliconen besprayde props vertoonden totaal geen ijs

      Beantwoorden
  • Nou meteen even het net afgespeurd en lijkt een zeer reëel scenario. Al doende leert men.

    Beantwoorden
  • Mooie uitleg. Mijn P3A weigerde ook de lucht in te gaan wegens te koude accu.

    Beantwoorden
  • De accu raakt in de kou inderdaad sneller leeg het is dan ook aan te bevelen om met meerdere accu’s op pad te gaan.
    Tijdens de vlucht is het raadzaam de drone regelmatig te laten dalen en op de ledjes te kijken hoeveel spanning de accu nog bezit. De afstandbediening geeft een signaal indien de accu niet meer zoveel vermogen heeft dan is het een must de drone onmiddellijk naar beneden te halen en de accu te vervangen. Met ijsaanzetting heb ik nog geen problemen ondervonden wel deed ik de drone tussen de vluchten door even in de tas om deze te beschermen tegen de kou.
    Bij vorst en sneeuwval kan je beter niet gaan vliegen indien de propellers niet van een anti ijslaag zijn voorzien de kans op ijsaanzetting en de nare gevolgen van dien zijn dan vele male groter.
    Vliegen en filmen of fotograferen boven sneeuwgebieden indien de zon schijnt is het meest leuke eraan. Veel plezier gewenst maar blijf op je hoede en een extra tip is zorg dat er geen mensen onder je drone lopen of wandelen want dan is het zeer raadzaam even je drone veilig naar beneden te halen ter voorkoming van gevaar.
    P.S. op mijn website staat een mooie opname met drone boven sneeuwgebieden te Kerkrade.

    Beantwoorden
    • Nog even iets serieus: over handschoenen, ik lees “Let wel, de bediening van een touchscreen wordt lastig met handschoenen aan”.

      Een aardige toevoeging is dat er ook touchscreen-handschoenen zijn met een geleidend laagje op de vingervlakken zodat je een touchscreen kunt bedienen. Eigenlijk onmisbaar voor drone-piloten in de winter.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Willem de Bie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier