Parrot snoeit flink in drone-activiteiten
De Franse elektronicafabrikant Parrot gaat flink snoeien in haar activiteiten op het gebied van de ontwikkeling en productie van drones. In totaal moeten 290 van de 840 werknemers het veld ruimen, ofwel één op de drie personeelsleden die in de dronetak van het bedrijf werkzaam zijn. Ook wil het bedrijf haar productportfolio reduceren door een aantal modellen te schrappen.
De ingreep volgt op tegenvallende kwartaalcijfers. De dronetak van het bedrijf leverde zo’n 60 miljoen euro op, waarvan 49 miljoen euro uit de verkoop van consumentendrones zoals de Bebop drone en de vele speelgoeddrones die het bedrijf op de markt brengt. De marges op veel van die producten zijn echter onvoldoende om over de hele linie goed uit de kosten te komen.
Minder producten, focus op verticale markten
Om het tij te keren wil Parrot meer gaan focussen op de ontwikkeling van een klein aantal nieuwe producten, en ondertussen het gehele portfolio terugbrengen. Wat betreft professionele dronetoepassingen – waaronder mapping, monitoring, landbouw en inspectie – wil Parrot zich richten op een aantal zeer specifieke verticale markten.
Het feit dat Parrot het moeilijk heeft als het gaat om de ontwikkeling en verkoop van drones is niet heel verwonderlijk. Momenteel drukt marktleider DJI bijna alle concurrenten uit de markt, zowel op het gebied van recreatieve als professionele drones. Mede door de recente introductie van drones als de Mavic Pro en de Inspire 2 raken partijen als Parrot steeds verder achterop. Ook is het goed mogelijk dat de markt voor recreatieve drones verzadigd begint te raken, alhoewel er geen betrouwbare verkoopcijfers voorhanden zijn.
Voorspelling komt uit
Het is notabene Parrot-ceo Henri Seydoux die eind 2015 voorspelde dat 2016 een ‘bloedig jaar’ zou worden voor dronefabrikanten. Die voorspelling komt inderdaad uit, en pijnlijk genoeg is zijn eigen bedrijf één van de ‘zwakke bedrijven’ waar Seydoux het destijds over had.