BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Doek valt voor Lily Drone

De veelbesproken Lily Camera drone, die in mei 2015 werd aangekondigd, zal niet op de markt verschijnen. Dat heeft het team per email bekend gemaakt. Helemaal als een verrassing komt het nieuws niet, na maandenlange vertragingen en radiostilte van de kant van Lily.

Het was al opvallend dat de Lily Drone niet te zien was op de gadgetbeurs CES, die vorige week plaatsvond in Las Vegas. De introductie van het toestel, dat aanvankelijk eind 2015 al op de markt moest verschijnen, werd uitgesteld tot de zomer van 2016, maar ook die deadline werd niet gehaald. Daarna werd het erg stil qua communicatie en productupdates, op een weinig overtuigende demonstratievideo na.

Geen geldgebrek
Aan geldgebrek lag het in ieder geval niet: naast de duizenden pre-orders die het bedrijf binnen wist te slepen na het publiceren van een spectaculaire aankondigingsvideo haalde het bedrijf ook miljoenen dollars aan investeringsgeld binnen. Wat nu precies de aanleiding is voor het annuleren van de drone maakt het team niet bekend, maar aannemelijk is dat de beloften die gemaakt werden simpelweg niet waargemaakt konden worden.

Aan fantasie ontbrak het de oprichters van Lily in ieder geval niet. Hun drone zou waterproof zijn, volledig automatisch achter je aan kunnen vliegen en ondertussen de mooiste actieshots maken. Opstijgen zou een kwestie zijn van de drone in de lucht werpen. Van een normale controller met sticks zou helemaal geen sprake zijn. Het klonk eigenlijk te mooi om waar te zijn, en dat was het dus ook.

Refund
Het goede nieuws is dat iedereen die een pre-order heeft geplaatst in principe zijn geld terugkrijgt. Dat zou in de komende zes weken moeten gebeuren. Dat is dus een heel wat positievere afloop dan de afwikkeling van het faillissement van het team achter de Zano Drone: toen bleven alle mensen die via Kickstarter hadden geïnvesteerd in de drone met lege handen achter. Je leest het statement van de mensen achter de Lily Camera hieronder.

Met het wegvallen van Lily, het uitblijven van de GoPro Karma en de problemen bij Parrot begint 2017 als een slagveld voor dronefabrikanten en heeft DJI vooralsnog vrij spel. Dat is zeker geen wenselijke situatie, feitelijk is er sprake van een monopolie en dat kan marktverstorend werken. Het zal voor nieuwe toetreders bovendien behoorlijk lastig worden om voet aan de grond te krijgen in deze sector, gezien de gigantische investeringen in R&D en productie die inmiddels gepaard gaan met de ontwikkeling van consumentendrones.

Antoine and Henry here from the Lily team. When Lily set out on the journey to create a flying camera over three years ago, we were determined to develop and deliver a product that would exceed your expectations.

In the past year, the Lily family has had many ups and downs. We have been delighted by the steady advancements in the quality of our product and have received great feedback from our Beta program. At the same time, we have been racing against a clock of ever-diminishing funds. Over the past few months, we have tried to secure financing in order to unlock our manufacturing line and ship our first units – but have been unable to do this. As a result, we are deeply saddened to say that we are planning to wind down the company and offer refunds to customers (details below).

We want to thank you for sticking with us and believing in us during this time. Our community was the drive that kept us going even as circumstances became more and more difficult. Your encouraging words through our forums and in your emails gave us hope and the energy we needed to keep fighting.

Before we sign off, we want to thank all the people who have worked at Lily, who have partnered with us, and who have invested in us. Thank you for giving your all, nights, weekends and holidays, in the effort to deliver a great product.

After so much hard work, we are sad to see this adventure come to an end. We are very sorry and disappointed that we will not be able to deliver your flying camera, and are incredibly grateful for your support as a pre-order customer. Thank you for believing in our vision and giving us the opportunity to get this far. We hope our contribution will help pave the way for the exciting future of our industry.

4 Comments

    • Wiebe de Jager
        • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.