Deze Noorse megadrone heeft een hefvermogen van 225 kg
Drones worden vaak aangeduid als ‘toys for the boys’. Maar het woord ‘toy’ komt niet bepaald bij je op als je de introductievideo bekijkt van de Griff 300, een megadrone uit Noorwegen met een hefvermogen van 225 kg. Er komt ook een versie die nòg zwaardere payloads met zich mee kan torsen.
Het toestel werd ontwikkeld door het Noorse bedrijf Griff Aviation. Met zijn monsterachtige chassis en acht uit de kluiten gewassen propellers kan de mulitrotor payloads tot 225 kg vervoeren, bovenop het eigen gewicht van 75 kg. Het totale startgewicht is dus 300 kg, iets wat de productnaam Griff 300 al aangeeft. Maar daar blijft het niet bij, want Griff heeft ook een nog grotere drone (de Griff 800) aangekondigd, die ruim 500 kg kan tillen. Daarnaast komt er een kleinere uitvoering, de Griff 125.
Gekeurd door 2 instanties
Bijzonder is dat de Griff 300 ondanks zijn enorme liftvermogen toch tot 30-45 minuten in de lucht kan blijven, dat is althans wat de fabrikant belooft. Omdat betrouwbaarheid hoog in het vaandel staat heeft Griff de drone niet door één maar door twee verschillende keuringsinstanties laten testen.
Met de heavy duty drone mikt Griff op doelgroepen als brandweerkorpsen, defensie, politie en – jawel – organisaties die zich bezig houden met onbemand luchtvrachtverkeer. In de toekomst voorziet directeur Leif Johan Holland zelfs multirotor drones die nog meer dan 500 kg kunnen vervoeren. En om nog langere vliegtijden mogelijk te maken zegt het bedrijf ook waterstofoplossingen te bekijken.
Zoals wel vaker met de aankondiging van dit soort specials is nog niet bekend gemaakt wanneer de Griff 300 op de markt verschijnt en welk prijskaartje er aan de monsterdrone hangt.
Misschien ook interessant om mensen in de bergen te redden uit hun benarde positie waar helikopters niet bij kunnen.
Hoop dat ze ook iets ontwikkelen om mensen ermee te redden.
Vooral op plaatsen waar de hulpverleners niet kunnen komen.
Ja personen transporteren mag niet maar nood breekt wetten toch.
Ik zeg cabine eronder en lekker jezelf vervoer met wat extra batterijen erop: vliegende auto van de toekomst