Defecte stuw bij Grave driedimensionaal in kaart gebracht door laserdrone
Onlangs raakte stuwcomplex Grave ernstig beschadigd als gevolg van een aanvaring door een binnenvaartschip. Er kwam heel wat meetwerk aan te pas om de schade goed in beeld te brengen. In de toekomst zou dergelijk meetwerk ook door drones uitgevoerd kunnen worden. Skyvision voerde bij de stuw een succesvol experiment uit met een drone voorzien van een laserscanner.
Eigen initiatief
Skyvision ging in samenwerking met Shore Monitoring & Research uit eigen initiatief aan de slag met het meetproject, met als doel om te onderzoeken hoe een drone voorzien van een laserscanner ingezet kan worden om een complex object in 3D in beeld te brengen. Voor de test werd gebruik gemaakt van een DJI M600, voorzien van een Phoenix AL3-32 lidar en een Sony A6000 camera.
Volgens Ivanka Kösters van Skyvision kwam er heel wat kijken bij het experiment. “Eén van de grootste uitdagingen tijdens de test was om alle techniek goed op elkaar afgestemd te krijgen. Een andere uitdaging was om alle apparatuur goed verzekerd te krijgen.”
Betere resultaten
Middels laserscanning zijn betere resultaten te halen dan met andere vormen van 3D reconstructies. Kösters: “De eerste ruwe resultaten tonen aan dat deze manier van mobiele laserscanning het in kaart brengen van complexe constructies en terreinen beter mogelijk maakt dan terrestrisch scannen of fotogrammetrie. Met de data kunnen we een model van de brug maken en de schade meetbaar maken. Ook kan de data gebruikt worden voor plaatsbepaling en het identificeren van brugelementen.”
De techniek kan ook voor andere toepassingen ingezet worden. Kösters: “De toepassingen zijn zeer divers en vergelijkbaar met bemande laservluchten. Een drone heeft als voordeel dat deze flexibeler en lokaal ingezet kan worden. Daardoor is het mogelijk om dichtbij objecten te komen, en dat komt de nauwkeurigheid van de metingen ten goede.”
Super vet zeg…
Prachtige toepassing van een actueel onderwerp. Wij (Blik van Boven BV) vlogen in 2014 voor hetzelfde Shore Monitoring & Research BV de eerste Europesche Pilot met deze Phoenix laser scanner. Ook toen bleek het een groot succes! Tegenwoordig zetten wij de laserscanner(s) in voor diverse toepassingen. Prachtige techniek met een bijzonder hoge nauwkeurigheid.
Dag Norbert,
Mag ik vragen over welke nauwkeurigheid we het hier hebben? En is die nauwkeurigheid intern (relatief) of extern (absoluut) En hoe dit zich verhoudt tot bijvoorbeeld orthofoto’s en terreinmodellen die o.b.v. fotogrammetrie zijn verkregen? Ik moet toegeven zelf ook buitengewoon gefascineerd te zijn door LiDAR systemen i.c.m. RPAS, maar de meningen over de nauwkeurigheid van dergelijke actieve systemen op een bewegend platform als een drone verschillen nogal!
Hallo Norbert,
Kun je mij ook uitleggen via welk medium de RTK Correctie Data naar de drone word verstuurd. Wel een mooie klus hoor.
Beste Bob & John,
Ik zie dat jullie vragen hebben welke niet beantwoord zijn tot op heden.
Skyvision wil jullie ten allen tijde helpen als er gedetailleerde vragen zijn omtrent de combinatie, drone met Lidar, wij zijn wel in staat om op jullie vragen antwoord te geven. Jullie kunnen ons telefonisch met alle vragen op ons kantoor bereiken. of via de mail op info@skyvision.aero
Skyvision unmanned aviation.