BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Overheid publiceert lijst van bedrijven met dronevergunning

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft op haar website een drietal lijsten gepubliceerd met daarop de namen van alle bedrijven die in het bezit zijn van een zogenaamde ROC- of ROC-light vergunning of een RPAS bedrijfsontheffing. Aan de hand van die lijsten kunnen potentiële opdrachtgevers zien of het bedrijf waarmee ze zaken willen doen wel bevoegd is om beroepsmatig met drones te vliegen.

Met de publicatie van de lijsten wordt het een stuk inzichtelijker welke bedrijven over welke papieren beschikken. Voorheen werden ontheffingen op het moment van verlening gepubliceerd in de Staatscourant, waardoor deze informatie verspreid raakte. Alle ontheffingen zijn nu dus op een centrale plek in te zien. Om ervoor te zorgen dat de lijsten actueel blijven worden deze elke maand bijgewerkt.

Drie lijsten
In totaal biedt de ILT drie overzichten aan op haar website. De eerste lijst bevat de namen van alle volledige ROC-houders. Dat zijn er op het moment van schrijven 28. Het aantal ROC-light houders is aanzienlijk hoger, namelijk 121. Dan zijn er nog 23 bedrijven die onder het oude regime van de RPAS Bedrijfsontheffingen vallen, maar die moeten dit voorjaar allemaal over naar de ROC-vergunning, aangezien deze bedrijfsontheffingen komen te vervallen.

Interessant is dat de lijst van volledige ROC-houders ook informatie bevat over het soort luchtwerk dat de betreffende bedrijven uitvoeren, en welke speciale ontheffingen men heeft. Het gaat bij deze bedrijven vooral om inspecties en landbouwtoepassingen, en daarnaast veelal om luchtfotografie, -film en -video. Ook zijn er bedrijven die drones inzetten voor cartografie, onderzoek en surveillance. In het geval van ROC-light vergunningen is deze informatie niet beschikbaar, terwijl hier wel naar gevraagd wordt tijdens een aanvraag.

Juiste papieren
Het beroepsmatig gebruik van drones is in Nederland onderworpen aan strenge eisen. Zo moet de piloot op zijn minst kennis hebben van de geldende luchtvaartwetgeving en moeten de drones waarmee gevlogen wordt ingeschreven zijn in het luchtvaartuigregister en verzekerd zijn. Een opdrachtgever die een malafide operator inhuurt riskeert een bekeuring en kan zelfs aansprakelijk worden gesteld op het moment dat er iets misgaat.

DARPAS-voorzitter Rob van Nieuwland is daarom verheugd met de publicatie van de lijsten. “Op deze manier wordt het voor bedrijven die een drone-operator willen inhuren veel sneller duidelijk of de partij met wie ze zaken willen doen wel over de juiste papieren beschikt. Dat komt de professionaliteit van de sector verder ten goede.”

7 Comments

    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Stuur vóór 28/8 je dronevideo in!
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.