Zo groeide DJI in 10 jaar tijd uit tot marktleider op het gebied van drones
In de afgelopen tien jaar is dronefabrikant DJI uitgegroeid van een eenmanszaak tot een bedrijf met een omzet van een miljard dollar. Naar schatting is DJI momenteel goed voor 60% van de omzet in de dronesector. Maar hoe lukte het oprichter Frank Wang om in zo’n korte tijd een miljoenenbedrijf op te zetten?
De video onderin dit artikel vertelt het verhaal van Frank Wang, die als kind al droomde van draadloos bestuurde robots. Het speelgoedhelikoptertje dat hij van zijn ouders kreeg crashte al tijdens de eerste vlucht, maar Wang ging niet bij de pakken neerzetten en hij had het speelgoed al snel gerepareerd.
Flight controller
Nog tijdens zijn studie aan een technische universiteit in Hong Kong ontwikkelde Wang zijn eerste elektronische flight controller, het stukje elektronica dat ervoor zorgt dat een drone stabiel in de lucht hangt en weinig input van de gebruiker nodig heeft om op zijn plek te blijven vliegen. Dat vormde de basis van DJI, dat in 2006 werd opgericht.

De echte doorbraak kwam in 2013, toen DJI de Phantom 1 introduceerde. Dit was de eerste echte ready to fly quadcopter waarmee je als gewone consument prima beelden kon maken, als je er een GoPro onder hing. Een hele vooruitgang dus ten opzichte van de speelgoeddrones die op dat moment in de handel waren. Hele volksstammen trokken er met de Phantom op uit om mooie luchtopnamen te maken. En toen DJI een drone op de markt bracht die standaard al was uitgerust met een camera, de Phantom 2 Vision, was het hek helemaal van de dam.
Professionele systemen
Het tempo waarin DJI sinds die eerste flight controller en Phantom nieuwe modellen en innovaties uitbracht is ongekend. Niet alleen werd de Phantom-lijn in een hoog tempo doorontwikkeld, aan de bovenkant van de markt introduceerde DJI professionele systemen zoals de S1000 en later de Inspire. Ook kwam DJI met allerlei afgeleide innovaties, zoals de Ronin en de Osmo.
Speler van wereldformaat
Met de recente overname van Hasselblad lijkt DJI haar productportfolio nog verder te willen verbreden. Ondertussen probeert DJI steeds meer verschillende markten aan te spreken, denk aan landbouw, inspecties, en brandweer. Een grote rem op de ontwikkeling is echter de regelgeving, die in veel landen nog hopeloos achterloopt op de innovaties waar DJI steeds mee komt. Desondanks heeft DJI zich binnen 10 jaar ontwikkeld tot een speler van wereldformaat, waar we nog veel mooie producten van kunnen verwachten.