Pro

Denemarken staat commerciële dronevluchten buiten het zicht toe

Als je met een drone een object zoals een windmolen of hoogspanningsmast wilt inspecteren, dan is het wel zo handig als je ook langs de achterzijde van dat object kunt vliegen om ook daar foto’s te maken, of de drone wat verder van je vandaan kunt laten vliegen in het geval van hoogspanningslijnen. In veel landen is dat echter niet toegestaan, omdat je als piloot de drone continu in het zicht moet houden. Twee Deense bedrijven krijgen binnenkort echter een permanente ontheffing om beyond visual line of sight (BVLOS) te vliegen, en daarmee is Denemarken het eerste land ter wereld waar dergelijke BVLOS-ontheffingen worden verleend.

De ontheffingen werden aangevraagd door de Deense drone-operator Heliscope en softwareontwikkelaar Scopito. Samen werken ze aan een oplossing voor het inspecteren van hoogspanningsmasten en -lijnen. De foto’s die de drones van Heliscope maken worden na afloop van een vlucht verder verwerkt door de software van Scoptio, die automatisch eventuele zwakke plekken identificeert. Die foto’s worden gemarkeerd voor nadere bestudering door een inspecteur van vlees en bloed.

Steeds van positie wisselen
Probleem is echter dat tijdens het maken van de foto’s de bestuurder van de drone continu van positie moet wisselen, vanwege het verbod op vluchten buiten het zicht. Met als gevolg dat inspecties veel langer duren dan eigenlijk nodig is: de drone moet steeds eerst naar de grond, waarna zowel piloot als drone zich naar een nieuwe startpositie moeten begeven, om daar de inspectie te hervatten. Het was wel mogelijk om toestemming te krijgen voor BVLOS-vluchten, maar die moest voor iedere vlucht afzonderlijk aangevraagd worden, wat in de praktijk onwerkbaar bleek.

In samenwerking met het Deense ministerie van transport en twee universiteiten hebben de bedrijven proeven gedaan met het vliegen buiten het directe zicht van de operator. Daaruit bleek dat de BVLOS-vluchten zeer veilig en verantwoord uitgevoerd kunnen worden, met resultaten die de veiligheidsnormen zoals die in de bemande luchtvaart gelden zelfs overtreffen. Op basis van deze bevindingen is nu een permanente ontheffing in de maak voor het uitvoeren van BVLOS-vluchten.

Kosten door BVLOS flink omlaag
Volgens directeur Ken Falk van Scopito kunnen de kosten van de inspecties door de nieuwe vergunning met wel een factor tien afnemen. “Het met drones inspecteren van hoogspanningslijnen is een zeer interessante business case. Zeker doordat we nu BVLOS mogen vliegen, kunnen de kosten voor het uitvoeren van dergelijke inspecties flink omlaag worden gebracht. Het is nu mogelijk om in één vlucht hele trajecten af te leggen, in plaats van puntsgewijze inspecties.”

Welke maatregelen de bedrijven hebben genomen om BVLOS-inspecties veilig te maken is niet duidelijk, maar waarschijnlijk gaat het hierbij om de inzet van extra observers die in direct contact staan met de piloot. Ook is het waarschijnlijk dat de radioverbinding die gebruikt wordt voor de communicatie tussen grondstation en RPAS aan extra strenge eisen voldoet. Daarnaast zal de drone uitgerust zijn met een speciale programmering die moet voorkomen dat het misgaat als de radioverbinding wegvalt.

(bron: ExpoUAV)

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier