Miniatuur-transponder maakt drones zichtbaar voor vliegtuigen
Om te voorkomen dat drones in de toekomst interfereren met ander luchtverkeer heeft het Amerikaanse bedrijf uAvionix Corp. een transponder ontwikkeld ter grootte van een muntstuk en met een gewicht van slechts 1 gram. Dankzij de microtransponder kunnen vliegtuigen en helikopters die voorzien zijn van ADS-B “in” drones tijdig opmerken zodat er eventueel actie ondernomen kan worden.
Locatie doorgeven
In de wereld van de reguliere luchtvaart zorgen transponders ervoor dat de locatie van een luchtvaartuig continu wordt uitgezonden naar grondstations en andere luchtvaartuigen in de buurt. Naast radar moeten deze transponders ervoor zorgen dat er altijd voldoende afstand blijft tussen verschillende gebruikers van het luchtruim, om zodoende de veiligheid te garanderen.
Veel piloten maken zich echter zorgen over het feit dat drones normaal gesproken niet zichtbaar zijn op de radar en ook niet voorzien zijn van transponders. Zeker laagvliegend luchtverkeer zoals traumaheli’s en sportvliegtuigen kan hier last van hebben. Het probleem is echter dat veel transponders simpelweg te groot zijn en teveel vermogen vragen om ingebouwd te worden in drones.
Bereik van 1-10 mijl
De miniatuur transponder van uAvionix brengt hier verandering in. Met een zendvermogen tussen de 0,01 en 0,25 Watt zou een drone die uitgerust is met de transponder zichtbaar moeten worden op een afstand die varieert van 1 tot 10 mijl. Momenteel werkt uAvionix onder andere samen met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit om het systeem in de praktijk te testen.
Een probleem is vooralsnog dat ADS-B nooit bedoeld is om regulier luchtverkeer te waarschuwen voor kleine onbemande luchtvaartuigen. Het is zelfs niet toegestaan om onder een bepaald vermogen locatieinformatie uit te zenden op frequentiebanden van het systeem.
Haalbaarheid bewijzen
Volgens uAvionix-directeur Paul Beard is het slechts een kwestie van tijd dat de microtransponder ingezet kan worden. “We hebben dit product ontwikkeld om te haalbaarheid te bewijzen. Op dit moment mogen we het systeem nog niet verkopen. We werken echter hard aan standaarden en we werken graag samen met de regulerende instanties.”
Leuk idee, maar ik ben bang dat met name vliegtuigen te laat zijn als ze de gegevens zien. Voor helicopters zou het wel helpen… en uiteraard voor het opsporen van drones die zich niet aan de regels houden.
De drone is veel wendbaarder en is degene die zou moeten uitwijken… En met vrij ontvangen van deze gegevens al gelegaliseerd zou dat dan ook makkelijker moeten kunnen. Mooie eerste stap, maar nog een lange weg te gaan.
Nou @Bert,
Los van heli’s en Vliegtuigen kunnen wij vanaf de grond ook beter controleren wie er dan vliegt. Scheelt dus heel veel moeilijk gedoe.
Een heel goede zaak dus en zeker een sprong vooruit.
Wie is “wij” en waarom moeten jullie controleren wie er vliegt? En wat is dat hele vele gedoe precies?
Volgens mij is http://www.wetalkuav.com/dji-to-use-ads-b-system-avoid-civil-aviation/ relevant.
Ja, ik had dit bericht ook gezien. Vreemd genoeg is het artikel op We Talk UAV echter verdwenen. In de Google cache is het stuk nog wel vindbaar, en mede op basis daarvan heb ik zojuist een artikel over de mogelijkheid dat DJI ADS-B “in” gaat toevoegen aan haar drones geschreven.
Afgelopen week bij ILT een meeting gehad, hier kwam dus ook ter sprake dat handhaving toch wel een lastig ding is.
Ik heb toen ook aangegeven dat een transponder de oplossing is, deze zit ook in een zweefvliegtuig.
Het zou een goede zaak zijn als dit toegevoegd zou worden aan drones, ook al zullen er ook wel weer piloten zijn die de transponder er uit weten te halen, maar vooralsnog een goede toevoeging.
Nee, pleit als-je-blieft niet voor een transponderplicht, de sector probeert juist om daar van af te komen. Sowieso geven klassieke transponders problemen met interferentie, zijn deze veel te zwaar voor kleinere systemen (de meeste drones die rondvliegen wegen nog geen 1,5 kg), en ze zijn zeer duur en het certificeringstraject is al helemaal een ramp. Bovendien zit de luchtverkeersleiding écht niet te wachten op al die extra stipjes op hun scherm. Bij handhaving helpt een transponder ook niet, want je kunt niet zien waar de piloot op de grond zich bevindt.