Gerucht

Gerucht: DJI wil drones automatisch laten uitwijken voor ander luchtverkeer

Het gerucht gaat dat dronefabrikant DJI haar drones in de toekomst wil uitrusten met een kleine ADS-B ontvanger. Die moet ervoor zorgen dat een drone automatisch uitwijkmanoeuvres maakt als er een vliegtuig of helikopter in de buurt komt.

Het nieuws dat DJI haar drones in de toekomst mogelijk wil uitrusten met een ADS-B ontvanger werd onlangs gebracht door We Talk UAV. Die heeft het bericht om onduidelijke redenen echter offline gehaald, maar via de cache van Google is het bericht nog wel te lezen:

Samenwerking met uAvionix
Ondanks het feit dat het bericht verdwenen is lijkt het niet heel onwaarschijnlijk dat DJI plannen heeft in deze richting. In 2016 maakte het bedrijf namelijk zelf bekend een samenwerking aan te zijn gegaan met uAvionix, een Amerikaans bedrijf dat miniatuur transponders ontwikkelt. In dat persbericht werd al gesproken over de mogelijkheid om drones automatisch te laten uitwijken voor ander vliegverkeer.

De oplossing die DJI mogelijk kiest is precies omgekeerd aan wat normaal gesproken de functie is van een transponder, namelijk het uitzenden van positiegegevens. Het is technisch best mogelijk om een drone zijn actuele positie te laten doorsturen aan omringend vliegverkeer, maar de vraag is of een vliegtuig of heli op tijd actie kan ondernemen om een botsing te voorkomen. Daar komt bij dat drones in principe moeten uitwijken voor al het andere luchtverkeer, niet andersom.

ADS-B “in”
Uit het bericht van We Talk UAV blijkt dat DJI een ADS-B ontvangen zou willen laten luisteren naar ADS-B transpondersignalen die uitgezonden worden door reguliere luchtvaartuigen (ADS-B “in”). Zodra er een signaal wordt opgepikt, wordt eerst de dronepiloot gewaarschuwd. Als die niet op tijd actie onderneemt, zou de drone kunnen besluiten om zelfstandig te gaan dalen.

Een ADS-B ontvanger

Het klinkt als een heel voor de hand liggende oplossing: ten eerste is een ADS-B ontvanger veel kleiner en energiezuiniger dan een zender. Ten tweede is het maar de vraag of ander vliegverkeer of de luchtverkeersleiding überhaupt iets kan met de transponderdata van drones. En ten derde zou een uitwijksysteem op basis van ADS-B “in” bovendien een ideale toevoeging zijn op de bestaande geofencingsystemen waarmee alle moderne drones al zijn uitgerust.

Niet onwaarschijnlijk
Of toekomstige drones van DJI inderdaad voorzien zullen zijn van een ADS-B ontvanger is nog even koffiedik kijken, maar het lijkt ons niet onwaarschijnlijk, gelet op de voortdurende discussie over drones die zouden conflicteren met ander luchtverkeer. Het zou er in ieder geval voor kunnen zorgen dat drones nog veiliger onderdeel kunnen uitmaken van het luchtruim, en zeker piloten van bijvoorbeeld traumahelikopters zullen vermoedelijk heel wat minder zenuwachtig zijn als ze weten dat eventuele drones in hun directe omgeving automatisch voor ze uitwijken. Maar dan moeten die heli’s natuurlijk wel beschikken over ADS-B “out”.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier