Eerste drone-inspectie in gecontroleerd luchtruim dankzij transponder

Onlangs is met behulp van een drone een affakkelinstallatie op een productielocatie van Shell Pernis geïnspecteerd. Deze locatie is gelegen in de CTR van Rotterdam The Hague Airport, waardoor op deze plek normaal gesproken geen dronevluchten toegestaan zijn. Maar dankzij een transponder kon de luchtverkeersleiding de positie van de drone in de lucht volgen, waardoor alsnog toestemming gegeven kon worden voor de inspectievlucht.

Pilotproject met transponder
Het pilotproject werd uitgevoerd door de Nederlandse drone operator Dutch Drone Company (DDC), in samenwerking met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Door het gebruik van een drone voor deze inspectie hoefde de productie niet te worden stilgelegd, wat bij een normale inspectie wel moet. De inzet van een drone is daardoor niet alleen goedkoper, maar ook veiliger en minder belastend voor het milieu.

Pernis ligt echter in het gecontroleerde luchtruim van het vliegveld boven Rotterdam. Normaal gesproken mogen er daarom op deze locatie geen drones vliegen, tenzij deze gevolgd kunnen worden door luchtverkeersleiders. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft daarom het gebruik van een transponder verplicht gesteld voor dronevluchten in gecontroleerd luchtruim, maar het was in Nederland nog niet voorgekomen dat er daadwerkelijk in een CTR werd gevlogen met een drone voorzien van een transponder.

Pernis ligt in de CTR van Rotterdam The Hague Airport

Meer maatschappelijk relevante toepassingen
Jan-Floris Boer, projectleider bij het NLR: “Deze drone inspectievlucht was uniek doordat met een transponder nu ook in het controlegebied van een luchthaven kon worden gevlogen. De sector werkt nu samen met LVNL aan vervolgstappen. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt voor nog meer maatschappelijk relevante toepassingen van drones.”

De drone die voor de inspectie gebruikt werd betreft een Falcon 8 octocopter van het Duitse bedrijf Ascending Technologies. Voor de test werd een commercieel verkrijgbare ADS-B “out” transponder gemonteerd, die aangesloten werd op een speciaal voor deze drone ontwikkelde antenne. Na integratie van het transpondersysteem zijn verschillende testen uitgevoerd, zowel op de grond als in de lucht. De testvluchten en de technische keuring vonden plaats bij het Nederlands RPAS Testcentrum in Marknesse, dat onderdeel is van het NLR.

Technische uitdagingen
Het project had nog wel wat voeten in de aarde. Zo moest ervoor gezorgd worden dat het radiosignaal van de transponder niet interfereert met de elektronica van de flight controller. Ook was het nog best een uitdaging om de antenne van de transponder zo ver mogelijk bij de propellers vandaan te houden. Al met al kostte het 20.000 euro om de drone te voorzien van de transponder.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Vanaf 30 augustus 2018 is Wiebe te zien als coach&jurylid in het tv-programma 'Drone Masters'.

2 gedachten over “Eerste drone-inspectie in gecontroleerd luchtruim dankzij transponder

  • 16 augustus 2018 om 17:21
    Permalink

    Door de afhankelijkheid van gps systemen is al deze gecompliceerdheid juist ontstaan volgens mij.
    Fly away’s zijn niets anders dan een kwestie van onjuiste positie berekeningen.
    Natuurlijk werkt dat dan niet betrouwbaar genoeg.
    Helaas de zon met al zijn kracht die op de ionensfeer inbeukt verstoord dusdanig het satelliet signaal.
    (afbuiging)
    De kp index lijkt mij dan ook niet overbodige luxe.
    Ik mag aannemen dat een erkend bedrijf daar absoluut wel rekening mee zou houden,zodat er nooit risico bestaat op een mogelijke ‘flyaway’.(de groen licht indicatie)
    Een zgn dodemansknop mag zeker ook niet ontbreken natuurlijk.
    Wat me nog steeds niet lekker zit is het feit dat die ctr’s nog steeds van toepassing zijn voor de semi
    professionele drone piloot (tot dan de hoogte van 50 m).
    Als men niet hoger zou mogen en dan nog wel e.v.t. in de buitenring mag vliegen zou ik zeer tevreden
    zijn denk ik .(Hobbyvlieger zonder gps aan boord)
    Vijftig meter afgrond is niet iets wat je laag zou mogen noemen 😉

    Beantwoorden
  • 14 september 2018 om 12:57
    Permalink

    Bizar ! nog geen reactie hier en dat geeft toch te denken !

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak kans op deze backpack t.w.v. € 199,-!

We hebben weer een mooie winactie lopen! Wil jij deze Torvol Drone Adventure Backpack ter waarde van € 199,- winnen? Check snel onze review en lees hoe je kans maakt op een hagelnieuw exemplaar van deze backpack voor outdoor beeldmakers!