Achtergrond

5 redenen waarom we ons wél zorgen moeten maken over drones

Binnen een paar jaar tijd is het fenomeen ‘drone’ uitgegroeid van een technische curiositeit tot een maatschappelijk verschijnsel van betekenis. Tienduizenden Nederlands vliegen inmiddels hobbymatig of zelfs professioneel met een drone. Politici, wetgevers en handhavers hebben echter de grootste moeite om de ontwikkelingen bij te benen, en maken zich grote zorgen over onder andere de veiligheid van het luchtruim. Maar ondertussen staan de technologische ontwikkelingen niet stil en worden drones steeds volwassener. Moeten we ons nu wel of geen zorgen maken over de opmars van de drone?

In dit tweede deel van een tweeluik over de recente ontwikkelingen en wat deze betekenen voor het maatschappelijke debat over drones geeft Wiebe de Jager van Dronewatch vijf argumenten die onderstrepen waarom we ons wel degelijk zorgen moeten maken over de dronerevolutie. In het vorige deel, dat vorige week verscheen, noemde hij vijf ontwikkelingen die juist positief kunnen bijdragen aan de samenleving. Het is vervolgens aan de lezer om een conclusie te trekken.

Geen verplichte opleiding voor amateurs

De afgelopen jaren zijn drones behoorlijk betaalbaar geworden, en worden overal te koop aangeboden, van online winkels tot en met Bart Smit en de Media Markt. Het gaat daarbij om toestellen die soms wel een paar kilo wegen en die flinke schade kunnen aanrichten als het misgaat, om over persoonlijk letsel nog maar te zwijgen. Toch hoeft men geen vliegbewijs of een theoriecertificaat te halen voordat men hobbymatig met een drone in de weer gaat. En ondanks een publiekscampagne van de overheid zijn veel mensen nog altijd onbekend met de regelgeving voor drones, en (onopgemerkte) overtredingen zijn aan de orde van de dag.

Een drone die neerstort kan schade of brand veroorzaken

Drones kunnen niet aan banden gelegd worden

Ook al voegen dronefabrikanten steeds meer veiligheidsmaatregelen toe aan hun drones, zoals geofencing om te voorkomen dat hun drones nabij vliegvelden kunnen opstijgen, al deze maatregelen kunnen relatief eenvoudig omzeild worden. Bovendien kunnen handige doe-het-zelvers ook prima zelf een drone in elkaar zetten, daarbij gebruik makend van kant en klare componenten die via buitenlandse webshops geleverd worden. Het is daarom onrealistisch om te verwachten dat beleidsmaatregelen zoals hoogte- of locatiebeperkingen via software-updates of verplichte toestellimieten opgelegd kunnen worden aan dronegebruikers.

Handhaving is schier onmogelijk

Los van het feit dat drones niet of nauwelijks aan banden gelegd kunnen worden, is ook de handhaving in de praktijk nauwelijks mogelijk. Zeker als de bestuurder van een drone zich wat verder weg bevindt is het bijna onmogelijk om te achterhalen wie een drone bestuurt die op een plek vliegt waar dat niet de bedoeling is. Mede doordat het bereik van zenders steeds groter wordt, tot wel een paar kilometer voor populaire modellen, wordt handhaving alleen maar lastiger. Bovendien beschikken veel handhavers helemaal niet over accurate de kennis van de dronewetgeving of de juiste apparatuur om bewijslast te verzamelen.

Aantasting van de privacy en spionage

Er zijn al civiele drones op de markt die camera’s hebben met 30x optische zoom. Dergelijke drones kunnen op vanaf grote hoogte gedetailleerde opnamen maken die een flinke inbreuk kunnen betekenen op de privacy van mensen. Ook ligt het gevaar van industriële spionage op de loer: vanuit de lucht kunnen opnamen gemaakt worden die vanaf grondniveau met een telelens niet mogelijk zijn. En mede omdat de bestuurder van de drone zich ook nog eens kilometers verderop kan bevinden is het ook nog eens zo goed als onmogelijk om de bestuurder van een spiedende drone op te sporen, als die überhaupt al opgemerkt wordt.

De Zenmuse Z30 heeft 30x optische zoom

Kans op aanslagen door middel van drones

Wereldwijd vreest men voor een terroristische aanslag, uitgevoerd met drones. Want dat consumentendrones of zelfbouwdrones prima gebruikt kunnen worden om explosieven af te leveren of de vijand te bespioneren bewijst IS bijna dagelijks, onder andere in Syrië. Maar een drone zou door een terrorist ook prima uitgerust kunnen worden met bussen gifgas of radioactief materiaal, om deze lading vervolgens hoog boven een stad te verspreiden. De vraag is of een kwaadwillende drone op tijd gedetecteerd en onschadelijk gemaakt kan worden, ondanks de flink bloeiende anti-drone industrie. Daarmee is het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voordat er in een Westers land een aanslag wordt gepleegd met een drone.

Een strijder van IS poseert met een DJI Phantom

Conclusie

Aan bijna iedere nieuwe technologie kleven zowel voordelen als nadelen. Dat drones op talloze manieren positief ingezet kunnen worden, betekent niet dat (consumenten)drones geen ellende of overlast kunnen veroorzaken. De vraag is echter of die keerzijde van de dronerevolutie überhaupt valt in te perken. Hoe graag veel piloten, beleidsmakers en politici ook zouden zien dat het (recreatief) gebruik van drones verder aan banden gelegd wordt, kwaadwillenden zullen zich niets van welke maatregel dan ook aantrekken.

Beter is daarom om vooral onwetendheid bij het grote publiek tegen te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van campagnes of een verplichte theorieopleiding en toestelregistratie bij aankoop van een wat grotere drone. Drones zijn er nu eenmaal en gaan niet meer weg, dus we kunnen maar beter zorgen dat we optimaal gebruik maken van de positieve mogelijkheden die drones bieden en ons niet teveel focussen op de negatieve aspecten.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

9 gedachten over “5 redenen waarom we ons wél zorgen moeten maken over drones

  • Een beetje een artikel waar je mensen mee bang kan maken, maar ook erg informatief. Opvallend is inderdaad de vrijheid voor de amateur/consument. Ik vind het maar raar dat je een drone privé tot 120 meter hoog mag vliegen en een behoorlijk eind bij je vandaan (als ie maar in je zicht blijft), terwijl je met bewijs van kennis en kunde (ROC-light) maar tot 50 meter hoog en 100 meter ver mag. Ofwel: als je bewijst dat je het kan mag je minder. Een beetje de omgekeerde wereld. Autorijden mag toch ook pas nadat ik heb bewezen het te kunnen? Daar mag ik toch ook niet de maximum snelheid overschrijden als ik geen rijbewijs heb?

    Wiebe, ik ben het met je eens dat een campagne in de vorm van een theorieopleiding en toestelregistratie goed kan zijn. Denk aan een bromfietscertificaat voor als je een scooter of brommer wil besturen, ofwel een klein vliegbewijs (theorie) voor kleine drones. Wie commercieel werkt of met een wat grotere drone wil vliegen zou dan z’n ROC-light kunnen halen. Denk aan een rijbewijs B voor je auto/werkbusje. En voor de professional met echt grote drone kun je dat dan vergelijken met een vrachtwagenrijbewijs (nu bekend als ROC).

    Voor wie dan gaat klagen dat je ineens een vliegbewijs nodig hebt: denk eens na over je rijbewijs. Je klaagt toch ook niet dat je voor een bromfiets of auto een papiertje moet halen?

    Beantwoorden
  • Vertel me het nut eens om naar 120 meter te vliegen , als je dat zou willen met ROC-light.
    Beste resultaat heb je toch als het object dicht bij is , op 120 meter heb je geen drone nodig maar google earth

    Beantwoorden
    • Haha, nou 120 meter en google earth… zit nog wel een verschilletje tussen hoor. Maar voor de goede orde, je mag nu maar 50 meter hoog officieel (als hobbyist)
      En wat het artikel betreft… informatief dat wel. Maar aan de andere kant wel een beetje open deur. Dit kan ook bij wijze van spreken voor een aardappelschilmesje gelden. Drones don’t kill people, people kill people!

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Hoi Denny, hobbyisten mogen momenteel nog tot 120 meter hoog, maar later dit jaar komt daar waarschijnlijk verandering in.

        Beantwoorden
    • George,

      Voor mapping toepassingen maakt 120 meter een aanzienlijk verschil t.o.v. van 50 meter. Ja, vanaf 50m zou je met eenzelfde camera een hogere grondresolutie halen dan vanaf 120m, en daarmee een hogere nauwkeurigheid. Echter, vanaf 120m kun je een bepaald areaal aanzienlijk sneller in kaart brengen met eenzelfde overlap. In combinatie met een groter systeem dat een zwaardere payload kan dragen kan je tevens op 120m eenzelfde of zelfs betere grondresolutie halen vanaf 120m, waardoor ook dat argument niet langer van toepassing is.

      Los van het feit of een grotere (DSLR) camera gebruikt heb je zelfs met de inmiddels normale 4k/12MP camera’s een betere resolutie op 120m dan Google Earth. Een nog veel belangrijker argument is dat GE data uitermate gedateerd is, en daarmee voor veel toepassingen volledig onbruikbaar.

      Beantwoorden
  • Als organisator van Drone races mis ik nog de kleine race drone in dit verhaal.
    Persoonlijk denk ik dat we snel naar een vrijstelling moeten voor drones onder een bepaald gewicht.

    Verder valt het me altijd op dat ook in dit artikel weer gesproken wordt over het bereik van de RC control. Het is echter al enkele jaren mogelijk om volledig autonoom te vliegen volgens een vooraf ingegeven route. Afstand is dan ook geen enkele belemmerig meer. Ook besturing via 4G is al een aantal jaren mogelijk. Kan je vanuit je ligstoel in Amsterdam een drone in Spanje besturen, om maar een idee te geven.

    Beantwoorden
  • Het zou goed zijn als er parken aangewezen worden waar mensen kunnen vliegen met hun drone. Er wordt nu teveel ingezoomd op waar je niet mag vliegen.
    Als drone piloot zou ik graag willen zien waar je juist wel mag vliegen.
    Een goede voorbeeld is Den Haag, via de website van de overheid een no fly zone landkaart gezien. Hier lijkt het alsof je nergens in Den Haag mag vliegen, blijkbaar mag dit op bepaalde plekken in Den Haag wel.

    Beantwoorden
  • Kwaadwillenden en cowboys blijf je overal houden. Voor een brommer heb je een certificaat nodig en voor (opgevoerde) snorfietsen en e-bikes niet terwijl ook daar ongelukken mee kunnen gebeuren.
    Als we de cowboys bewust kunnen maken van de regels en de kwaadwillende straffen, zijn we denk ik een heel eind.
    Misschien dat we dan ook de no-fly zones een beetje kunnen verkleinen, Eindhoven airport (1 landingsbaan) heeft een even grote no-fly zone als Schiphol met 6 banen, waarvan er eentje zo’n 20 minuten taxiën is met een Boeing…

    Beantwoorden
  • Dronehater

    Heb een drone neergehaald met een magnetron oven 2000 watt. ..er vloog een drone om mijn huis . Heb mijn magnetron naar buiten gebracht de deur van de magnetron geopend richting de drone. Gericht . Toen viel het naar beneden…wil graag een patent aanvragen ….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier