Aantal ROC-light houders bijna verdrievoudigd in eerste kwartaal 2017

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in het eerste kwartaal van 2017 al bijna net zoveel ROC-light vergunningen afgegeven als in de laatste zes maanden van 2016. Dat blijkt uit een recent overzicht van bedrijven die mogen opereren onder de zogenaamde minidrone-regeling. Ten opzichte van 2016 is het aantal ROC-light houders daardoor bijna verdrievoudigd.

De regeling voor het beroepsmatig vliegen met drones tot 4 kg werd op 1 juli 2016 ingevoerd. In de afgelopen drie maanden werden er 134 vergunningen verstrekt, tegenover zeventig vorig jaar. In totaal zijn er nu dus 204 bedrijven die beschikken over het zogenaamde ROC-light. Het merendeel gebruikt de drone voor het maken van luchtfoto’s of filmopnamen, maar er zijn ook partijen die hun drone gebruiken voor landbouw of onderzoek.

Opleidingen en verzekeraars
Dat er in 2016 relatief weinig vergunningen werden afgegeven heeft mede te maken met het feit dat het nog even duurde voordat er opleidingen beschikbaar waren die cursisten klaarstomen op het verplichte theorie-examen, dat men moet doorlopen voordat het ROC-light wordt afgegeven. Inmiddels zijn er in Nederland diverse aanbieders van deze opleiding. Ook zijn er nu een aantal verzekeraars waarbij men terecht kan voor de verplichte toestelverzekering.

Wie beschikt over het ROC-light en een verzekerd toestel dat staat ingeschreven in het luchtvaartuigregister mag commerciële opdrachten uitvoeren. Daarbij moet men wel een aantal restricties in acht nemen. Zo mag men niet hoger vliegen dan 50 meter of verder dan 100 meter. De drone mag inclusief payload niet meer dan 4 kg wegen. Daarbij is het verboden om nabij wegen, bebouwing en mensen te vliegen, en moet men uit de buurt blijven van havengebieden, vliegvelden en CTRs.

Volledig ROC
Drone-operators die meer mogelijkheden willen hebben, kunnen overwegen om een volledig ROC te halen. Met die ontheffing kan men hoger en verder vliegen, en is het in theorie mogelijk om dichter op objecten te mogen vliegen, bijvoorbeeld om inspecties uit te voeren. Die operaties moeten dan wel in een goedgekeurde operations manual staan, en de toestellen waarmee men vliegt dienen luchtwaardig bevonden te zijn. Ook moeten de piloten een zwaardere opleiding doorlopen, die leidt tot het RPA-L brevet.

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo’s maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

2 gedachten over “Aantal ROC-light houders bijna verdrievoudigd in eerste kwartaal 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tijdelijk 50% korting op ROC-light opleidingen bij DroneLand
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.