Nieuws

ILT worstelt met snel groeiende dronesector

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de grootste moeite om de snel groeiende dronesector bij te benen. Zoveel werd duidelijk tijdens een bijeenkomst met de luchtvaartsector die de overheidsdienst afgelopen vrijdag organiseerde. Niet alleen het grote aantal inschrijvingen van drones in het luchtvaartuigregister zorgt voor extra administratieve druk op de organisatie, ook heeft men nog geen idee hoe men beter zicht kan krijgen op voorvallen met (recreatieve) drones.

Veel kritiek
Vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen en belangenverenigingen zoals de KLM en de KNVvL staken hun kritiek op het functioneren van de ILT afgelopen weekend niet onder stoelen of banken. Volgens een anonieme luchtvaartinstructeur zou de dienst ‘geen bal verstand meer hebben’ van de luchtvaart. Volgens Ronald Schnitker van de KNVvL is de verstandhouding tussen de ILT en de luchtvaartsector ‘op een dieptepunt’ en ‘doen inspecteurs maar wat’.

Maar de ILT laat niet alleen op het gebied van de traditionele luchtvaart steken vallen. Zo worstelt de luchtvaartinspectie met het snel groeiende aantal professionele drones die in het luchtvaartuigregister ingeschreven moeten worden. Dit registratiesysteem is nooit bedoeld om honderden onbemande systemen te verwerken, en de aanwas vanuit de dronesector zorgt dan ook voor een flinke administratieve druk.

Geen zicht op drones
Zorgwekkender is het feit dat de ILT geen idee heeft hoe een begin gemaakt kan worden van een systeem om voorvallen en incidenten met (recreatieve) drones in kaart te brengen. Bij verkeersvliegers wordt erop gehamerd ieder voorval te melden, om zodoende de veiligheid van het luchtverkeer in zijn algemeenheid te vergroten. Maar veel professionele dronevliegers hebben geen idee tot wie ze zich moeten wenden met een voorval. Laat staan dat recreatieve vliegers een voorval of incident gaan melden, al was het maar uit angst voor een boete.

Dat de ILT op veel terreinen steken laat vallen bleek ook al uit een rapport van een extern adviesbureau. ILT-directeur Jacqueline Lamé beloofde tijdens de bijeenkomst om orde op zaken te gaan stellen. De dienst gaat de komende tijd reorganiseren om beter aan te sluiten op de snel veranderende wereld van transport en luchtverkeer.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “ILT worstelt met snel groeiende dronesector

  • “Maar veel professionele dronevliegers hebben geen idee tot wie ze zich moeten wenden met een voorval.”

    Dat is toch ‘gewoon’ onderdeel van de cursus of het cursusboek. In geval van ROC houders staat het ook ‘gewoon’ op de ontheffing?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier