Pro

‘Veel ROC-light houders doen zich voor als volledig gecertificeerde drone-operator’

Flink wat bedrijven die dronevluchten uitvoeren onder de ROC-light regeling bieden diensten aan die eigenlijk alleen uitgevoerd zouden mogen worden door volledig gecertificeerde ROC bedrijven. Dat stelt Ivanka Kösters van de Association of Dutch Certified RPAS Operators (DCRO). Volgens DCRO hebben volledig gecertificeerde operators daardoor last van oneerlijke concurrentie.

Restricties
Drone-operators die beschikken over een ROC-light ontheffing mogen vluchten met een commercieel karakter uitvoeren, mits daarbij een aantal restricties in acht worden genomen, waaronder een maximale vlieghoogte van 50 meter en een minimale afstand van 50 meter horizontaal ten opzichte van wegen, bebouwing en mensen.

In de praktijk zijn er volgens DCRO echter voor ROC-light houders die het niet zo nauw nemen met deze regels, en worden er door deze partijen veel vluchten uitgevoerd die eigenlijk alleen uitgevoerd zouden mogen worden die beschikken over de volledige ontheffing, waaronder de partijen die zijn aangesloten bij de DCRO. Denk daarbij aan inspecties van objecten, maar ook aan luchtfotografie en filmwerk.

“Veel ROC-light houders zeggen alleen tegen opdrachtgevers dat ze gecertificeerd zijn. Om wat voor certificaat het gaat, en dat er flink wat beperkingen zijn bij het ROC-light, vertelt men er dan niet bij”, aldus Kösters. “Opdrachtgevers verstrekken daarom opdrachten aan partijen die helemaal niet bevoegd zijn om die operaties uit te voeren. En dat schaadt onze achterban.”

Werkgroep
Als het aan DCRO ligt zouden de politie en de ILT daarom meer werk moeten maken van handhaving en inspecties van ROC-light houders. Mogelijk wordt er een werkgroep gestart die zich gaat buigen over dit onderwerp.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

12 gedachten over “‘Veel ROC-light houders doen zich voor als volledig gecertificeerde drone-operator’

  • Daar kan ik mij wat bij voorstellen. Ik wil zelf aan de slag als ZZP-er in de fotografie en wil dan ook mijn drone inzetten met een ROC-light. Liefst natuurlijk een volledig ROC, maar die vind ik te duur als ik niet weet of ik dat terug ga verdienen. Nu ben ik ook aan het kijken wat ik allemaal kan en mag met een ROC-light en doe ook inspiratie op door op websites van andere bedrijven te kijken.
    Ik kwam zo een aantal makelaarsfotografen tegen die beweren “volledig gecertificeerd” te zijn, maar of die dan een volledig ROC hebben staat er niet duidelijk bij. Er was er wel één die aangaf een ROC-light te hebben. Daar vroeg ik mij meteen af hoe die mooie foto’s kan maken van woningen als ie 50 meter afstand moet houden. Dan heb je er eigenlijk alleen wat aan bij ruime, vrijstaande woningen. Op zich zijn die ook leuker met een luchtfoto dan een simpele rijtjeswoning. Bovendien had die als voorbeeld op z’n website zelfs een foto die boven het centrum van Utrecht was gemaakt, niet vanaf de Domtoren. Dat lijkt dan niet te kloppen, maar als het vanuit een parkje is gedaan waar ie ver genoeg van de woningen weg blijft kan het natuurlijk.

    Beantwoorden
  • Geldklopperij van de overheid. Onder het argument van veiligheid mag het weer veel kosten. Een particulier mag zonder brevet 120 meter hoog vliegen, en een professioneel gebruiker mag er extra voor betalen. Natuurlijk is het wachten tot de particulier ook wordt beperkt tot 50 meter, want ja, op 70 meter hoogte vliegen is toch echt gevaarlijker….

    Beantwoorden
  • De ROC bedrijven werken ook niet allemaal volgens de regels. Maar wel over de ROC-Light bedrijven mopperen. Deze regelgeving werkt van geen kant.

    Beantwoorden
  • Ik heb zelf sinds kort een ROC-light ontheffing en heb ook gemeld dat ik een ROC light ontheffing heb. Beperkingen adverteer ik niet mee, dat is natuurlijk niet bevordelijk. Wel heb ik al opdrachten geweigerd omdat die niet onder de ROC – light regels vallen. Bv een opname van zonnepanelen op een gemeentehuis in het centrum van een gemeente. Of het droppen van een poster boven een groep mensen. Ik heb voornamelijk last van hobbyisten die zogenaamd niet commercieel bezig zijn. Of videoproductie bedrijven die luchtopnames maken zonder zelfs een ROC-light ontheffing. Handhaving zou inderdaad beter mogen en het liefste zie ik de drones van hobbyisten verdwijnen. Is namelijk best een beetje vreemd dat ik om precies hetzelfde te mogen als hobbyisten wel moet investeren om vervolgens te merken dat de hobbyisten er met de opdrachten vandoor gaan.

    Beantwoorden
    • “en het liefste zie ik de drones van hobbyisten verdwijnen”. ????
      Nou ja zeg, wel knap egoïstisch!! beetje kort door de bocht vind je niet?
      omdat jij “last” heb van oneerlijke concurrentie zou ik (en velen met mij louter als hobbyist) niet meer mogen vliegen?

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Volgens mij bedoelt hij “drones van hobbyisten die er vervolgens tegen betaling opdrachten mee uitvoeren”

        Beantwoorden
        • Ik hoop het,.. maar zo staat het er toch?, Want ik zou er toch stevig van balen dat door toe doen van anderen wij onze leuke hobby niet meer kunnen uitvoeren!

          Beantwoorden
    • Willem Hazenberg

      Waarom mag je geen inspectie foto’s maken van zonne panelen. Had laast een collega die vroeg of ik even met de drone op het dak kon kijken of alle bladen verwijderd waren. MAg dat dan ook niet?

      Beantwoorden
      • Avatar foto Wiebe de Jager

        Hoi Willem, als recreatief dronevlieger of ROC-light houder mag je volgens de huidige regelgeving niet boven aaneengesloten bebouwing vliegen. Dat betekent dus dat je niet met je drone boven bedrijfsgebouwen of geschakelde huizen mag vliegen. Doe je dat toch en stort onverhoopt je drone neer, dan zal je aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeren. In het geval van een vrijstaand huis of pand is er geen sprake van aaneengesloten bebouwing, maar dan zijn er nog andere regels die roet in het eten gooien, zoals het feit dat je als ROC-light houder minstens 50 meter afstand moet houden van wegen en voertuigen.

        Beantwoorden
  • Dit ruikt naar door de overheid geregelde branch bescherming. Ik heb altijd gedacht dat dat in nederland niet kon. Heeft dan ook niets te maken met veiligheid. Die zogenaamde prifs moeten niet zo kinderachtig doen. Een paar uitzonderingen daargelaten. Je onderscheidt je als prof door de kwaliteit van het werk dat je levert en nirt of je in dtast bent een vermogen uit te geven aan een certificering. Ik heb gecertificeerde “piloten” aan het werk gezien die op een leeg voetbalveld nog tegen de hoekvlag crashen. Maar ook zeer slecht materiaal maken.
    Ik blijf lekker ongecertigiceerd vliegen. Op gesloten sets, vaak binnen. Nooit hoger dan een meter of 15 en niet verder dsn 50 meter.
    Maar wel veel opnames die het uiterste vergen van mijn pilotskills.
    Happy flying.

    Beantwoorden
  • Hele ingewikkelde materie aan het worden. Een probleem is mij wel duidelijk: gebrek aan handhaving.
    Youtube staat vol met drone opnames in steden met bv een vliegveld (ikzelf woon in de buurt van Leeuwarden), makelaars plaatsen schaamteloos drone-shots etc. Ik heb niet het idee dat er ook maar iemand op de vingers getikt is door een inspectiedienst of controlerend orgaan. Kwalijke zaak. Daarnaast is de regelgeving onduidelijk en zeer beperkend. Ook ik zit te denken aan een ROC-light vergunning maar als ik dan naar potentiele opdrachten kijk valt het behoorlijk tegen waar je dan legaal kan gaan filmen. Er bekruipt me soms het gevoel dat ik roomser dan de paus aan het handelen ben, maar aan de andere kant wil ik zakelijk ook enkel 100% legaal handelen. Ik voorzie dat er bij ontzettend veel drone-opnames bij een conflict mede dankzij redelijk vage omschrijving in de regelgeving de bestuurder heel eenvoudig als schuldige aangewezen kan worden. Dan kan verschillende consequenties hebben:
    – Verzekering keert niet uit
    – Boete
    – Intrekking vergunning etc

    Maar goed, misschien zie ik ook teveel apen en beren in het luchtruim

    Beantwoorden
  • Hobbyisten, ROC-light houders, zijn elkaar alleen maar aan het corrigeren. Dit komt omdat de regelgeving hier in Nederland alleen maar verwarring zaait. Aan tal voorbeelden. Je mag een portofoon van 5 watt in bezit hebben maar niet mee zenden. Zo zijn er veel dingen in regelgeving die elkaar tegen spreken. Neem nou de drone’s als hobbyist mag je 120 meter hoog en horizontaal op 100 tot 150 meter ver. Terwijl iemand met ROC-light maar 50 hoog en 50 meter ver. Je betaald er een dikke prijs voor en mag minder. Hoe krom is dat ? Misschien moet ze eens naar andere landen kijken waar men op een betere manier dingen geregeld hebben. Zonder strenge regels, maar meer op internaltionale, zoals niet vliegen bij vliegvelden, militair gebied of andere door de regering bepaalde gebieden. Hier in Nederland maken we te vaak verwarende regelgeving, waar niemand wat aan heeft.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan alexander Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier