Onderzoek

Neerstortende drone minder gevaarlijk voor mensen dan gedacht

Wat gebeurt er precies als een neerstortende drone iemand recht op het hoofd raakt? Die vraag stond centraal in een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. De conclusie is dat kleine drones op het moment dat ze uit de lucht vallen minder gevaarlijk zijn voor mensen op de grond dan eerder werd aangenomen.

Aanleiding

Het onderzoek werd uitgevoerd met het oog op het toestaan van dronevluchten boven mensenmenigten. Nu is dat in de VS – net zoals in veel andere landen – nog verboden, maar in sommige gevallen wil de FAA uitzonderingen gaan maken op deze regel. Voordat het zover is wil de FAA eerst in kaart brengen wat precies de consequenties zijn van een drone crash, mocht bijvoorbeeld de stroomvoorziening uitvallen of een drone om een andere oorzaak loodrecht naar beneden vallen.

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van een DJI Phantom 3, die qua grootte en gewicht (ca. 1,5 kg) een goede representatie vormt van het merendeel van de consumentendrones die momenteel in gebruik zijn. Het toestel werd diverse malen met een valsnelheid van ruim 50 km/uur op het hoofd van een crash test dummy gedropt. Daarbij werd niet alleen gekeken naar de gevolgen van de impact zelf, maar ook naar eventueel letsel als gevolg van nog draaiende propellers.

Kleine kans op letsel

Uit het onderzoek blijkt dat de kans op serieus hoofdletsel bijna verwaarloosbaar is, namelijk 0,01 tot 0,03 procent. De kans op nekletsel is groter, namelijk 11-13% bij een voltreffer van een neerstortende drone met een massa van 1,5 kg. De kans op dodelijke ongelukken is echter nihil, en als hier al sprake van zou zijn, dan zou het komen doordat iemand bijvoorbeeld geraakt wordt door de massieve accu of een eventuele payload van de drone.

Afgeremd door valwind

Dat de gevolgen van een drone crash wel mee lijken te vallen is een gevolg van het feit dat een neerstortende drone tijdens zijn val wordt afgeremd door de luchtstroom rond de body en de propellers. Daardoor is de impact van een drone niet te vergelijk met bijvoorbeeld de valenergie die vrijkomt bij de impact van een massief object met een vergelijkbaar gewicht, zoals een blok hout of een stuk staal. Daarnaast vervormt de drone enigszins tijdens de impact, en dat absorbeert ook een deel van de valenergie.

Een andere uitkomst van het onderzoek is dat propellers snijwonden kunnen veroorzaken. Dat komt niet helemaal als een verrassing, dat bleek ook al uit andere onderzoeken. Mede op basis hiervan concludeert de FAA dat als het zover is dat bepaalde drones boven mensen mogen vliegen, deze altijd voorzien moeten zijn van prop guards of een andere beschermende constructie.

Claims nuanceren

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door de universiteiten van Alabama, Kansas, en Mississippi, is indirect ook van belang voor de situatie in Europa. Het feit dat kleine drones minder gevaarlijk zijn dan gedacht vormt een welkom tegengeluid in de soms hysterische discussie over de gevaren die uit zouden gaan van (recreatieve) drones. Met name journalisten en politici doen vaak veronderstellingen die nergens op gebaseerd zijn, en dan is het goed dat gedegen onderzoek hun overdreven claims enigszins kunnen nuanceren.

Zeker als we in het ogenschouw nemen dat drones steeds kleiner en lichter worden (de Mavic Pro bijvoorbeeld weegt minder dan een kilo, ofwel minder dan 2/3 het gewicht van de drone waarmee bovenstaand onderzoek werd uitgevoerd) kunnen we concluderen dat het risico dat uitgaat van dergelijke minidrones voor mensen op de grond eigenlijk bijzonder klein is. Dronewatch pleit dan ook voor een herziening van de regels voor drones die minder dan 1 kg wegen, zowel voor recreatief als professioneel gebruik.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

1 gedachte over “Neerstortende drone minder gevaarlijk voor mensen dan gedacht

  • Blijft het feit staan dat de drone zelf, naast eventuele nevenschade, behoorlijk veel schade kan oplopen. Een goed parachuteer systeem kan dit alles tot een minimum beperken. Indien Auto’s zonder airbags en of veiligheidsgordels op de markt zouden komen, en dit een optie zou zijn, zouden ook veel bestuurders niet kiezen voor airbags en gordels, of dat slim is kan iedereen zelf bepalen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Frank De Brouwer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier