BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

Twentse robotvogel gaat vogels verjagen op Canadees vliegveld 

Vooralsnog zijn botsingen met vogels een groter gevaar voor het vliegverkeer dan aanvaringen met drones. In drones kun je nog beperkingen inbouwen zodat ze niet nabij vliegvelden kunnen vliegen, maar helaas laten vogels zich maar moeilijk verjagen. Om daar wat aan te doen gaat Edmonton International Airport een wel heel bijzonder hulpmiddel inzetten om vogels te verjagen. Het gaat om de Robird, een levensechte gerobotiseerde roofvogel van het Twentse bedrijf Clear Flight Solutions (CFS).

Vogels verjagen
De robotvogel van CFS zal vanaf het tweede kwartaal van dit jaar ingezet worden om vogels op een veilige manier van het vliegverkeer weg te leiden en het nestelen van vogels in de buurt van de aan- en afvliegroutes van het vliegveld te ontmoedigen. Doordat de robotroofvogel de vlucht van een echte valk zo realistisch mogelijk nabootst is zijn vlieggedrag niet te onderscheiden van zijn natuurlijke evenbeeld. Hierdoor geloven andere vogels dat hun natuurlijke vijand in het gebied aanwezig is.

Volgens directeur Nico Nijenhuis is de inzet van de Robird door een vliegveld een historische stap voor zijn bedrijf en de gehele luchtvaartindustrie. “We vliegen met onze Robirds al op veel plekken, maar de stap naar dagelijkse integratie op een luchthaven is enorm. Er is al jaren veel interesse van luchthavens. Dat we nu in Canada beginnen met de integratie van onze operaties op een groot vliegveld is geweldig.”

Effectiever dan licht en lawaai
Volgens Wessel Straatman van CFS is de robotvogel effectiever dan andere vogelverjagingsmethoden, zoals geluidseffecten en laserstralen. Volgens hem wennen vogels snel aan lawaai en lichteffecten, maar zullen ze altijd uit de buurt blijven van hun natuurlijke vijanden. Een drone is daarbij in het voordeel: in tegenstelling tot een echte roofvogel doet deze precies wat de bestuurder ervan wil.

Natuurlijk zijn er aan de inzet van de vogeldrone strenge regels gebonden. Het is immers de bedoeling dat de risico’s voor het vliegverkeer verkleind worden, niet andersom. Maar vooralsnog hebben vliegtuigen meer te vrezen van vogels dan van drones: het gebeurt regelmatig dat een vliegtuig terug moet keren of zelfs een noodlanding moet maken omdat er een vogel in de motor terecht is gekomen.

Drone-inspecties
De Robird is niet de enige drone die in de buurt van het vliegveld gaat rondvliegen. Het Canadese bedrijf AERIUM Analytics gaat drone-inspectiediensten leveren aan de luchthaven. Dat ter ondersteuning van het onderhoudsprogramma en de verdere economische ontwikkeling van het vliegveld. De drones van AERIUM mogen actieve landingsbanen tot op 400 meter naderen.

Leave a Reply

Skytools
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.