DJI gaat geofencing afdwingen middels activatiecheck
Om te voorkomen dat dronepiloten bewust of per ongeluk in de buurt van vliegvelden of andere no-fly zones vliegen zijn de drones van DJI uitgerust met geofencing. Maar dat systeem werkt alleen goed als de gebruiker een account heeft bij DJI en het toestel is voorzien van de laatste firmware updates. DJI brengt daarom binnenkort een update uit van de DJI Go app die er middels een activatiecheck voor moet zorgen dat aan die voorwaarden wordt voldaan.
Database met no-fly zones
De kern van geofencing wordt gevormd door een database met locaties van vliegvelden en andere plekken wereldwijd waar drones uit den boze zijn. Deze database wordt achter de schermen continu uitgebreid, bijgewerkt en van nieuwe locaties voorzien. Op die manier wil DJI ervoor zorgen dat hun drones niet onbedoeld of expres vliegen op plekken waar dat niet mag.
Als mensen vliegen met een verouderde firmwareversie of geen actief gebruikersprofiel hebben bij DJI dan kan dat vervelende consequenties hebben, als dat betekent dat drones toch kunnen opstijgen op plekken waar een vliegverbod is ingesteld. Ook kan het zijn dat mensen geen tijdelijke vliegverboden doorkrijgen, zoals bij bosbranden of andere calamiteiten: dergelijke tijdelijk vliegverboden worden alleen ondersteund door drones met recente firmware-versies.
Even opnieuw inloggen
Om dat tegen te gaan brengt DJI komende week een nieuwe versie van de DJI Go app uit, die de gebruiker na het updaten vraagt om even opnieuw in te loggen. Op die manier kan ervoor gezorgd worden dat de app de juiste geofencingdata gebruikt. Als de gebruiker niet inlogt, dan worden er automatisch rigoreuze vliegrestricties toegepast: de drone kan dan niet hoger dan 30 meter en verder dan 50 meter vliegen, en ook geeft de drone dan geen camerabeeld door.
Om te kunnen inloggen heb je natuurlijk wel een actieve internetverbinding nodig. Ook moet je je accountgegevens bij de hand hebben. Mocht je je wachtwoord vergeten zijn, dan kun je vanuit de app een passwordreset uitvoeren. Na het activeren van de app kun je weer vliegen zoals voorheen, aan de bestaande lijst met no-fly zones en hoogtebeperkingen verandert vooralsnog niets. In principe hoef je niet iedere keer opnieuw in te loggen, alleen als je de DJI Go app op een andere smartphone of tablet installeert zul je de activatieprocedure weer even moeten doorlopen.
Voor de vakantie
De nieuwe inlogprocedure geldt voor alle recente DJI-modellen, waaronder toestellen uit de Phantom en Inspire-reeks. Mocht je met je drone op vakantie willen gaan, zorg er dan voor dat je de laatste firmware en DJI Go-app installeert en het inlogproces doorlopen hebt voordat je in het vliegtuig stapt, om te voorkomen dat je ergens niet kunt vliegen omdat je geen mobiele internetverbinding hebt.
Enig idee wanneer dit zal zijn?
Deze of volgende week?
Hoe werkt het dan bij mensen die een gewone ROC hebben en een tijdelijke ontheffing hebben om wel bij bijvoorbeeld een vliegveld te mogen vliegen?
Het is mogelijk om bij DJI een vrijstelling aan te vragen. Volgens mij doet DJI geen check of je wel over de juiste papieren beschikt, dat blijft dan eigen verantwoordelijkheid.
Goed om te weten. Dank je wel Wiebe.
Kan ik ook de bestaande firmware erop laten staan , en helemaal geen update’s doen. Of kan ik dan niet meer vliegen ?
hallo,
mijn drone wil niet hoger als 30 meter. ik heb al opnieuw ingelogd op de dji go app. maar dit heeft niks geholpen. enig idee hoe ik dit kan verhelpen ?
Groet,
R.Groenewold
Na update wil de drone niet meer hoger dan 30 meter.
Wat kan je hier aan doen?
Gr. Jeroen Schoonhoven
Je moet even opnieuw inloggen op je DJI account via de DJI Go app. Daarvoor moet je wel over een actieve internetverbinding beschikken.
hoi wiebe heb een vraag dus als ik de app open en op sla kan ik maar die afstanden vliegen ,en als ik dat niet doe, kan
je dan helemaal niet meer vliegen ????.
ik heb op mijn tel ook een app moet ik die dan verwijderen .of kan die gewoon er op blijven staan .bv dank theo posthuma .
Hoi Theo, je moet in de DJI Go app even inloggen met je DJI account. Dit geldt voor elk device waarop je DJI Go gebruikt.
ik weet mijn dfi acount nog niet meer hahahaha en wachtwoord ook niet wat nu
kan ik dat ergens terug vinden ik snap er de ballen niet van
sorry
Contact opnemen met DJI. Kan wel even duren voor je een reply krijgt……
Weeral eens een prachtige illustratie hoe IOT (internet of Things) door big Brother aangewend wordt om ons persoonlijk leven en alles wat we doen te kontroleren. Maar geen zorg hoor, het is allemaal “voor het algemeen belang” :-((
Naast die geofence worden dus ook alle vluchtgegevens mooi “in de cloud” bijgehouden waarover we geen enkele kontrole hebben.
Ik stond net op het punt een DJI air aan te schaffen en zal dit nu dus niet doen. Ik woon in een zone rond de luchthaven en was van plan thuis enkel wat te spelen in de tuin op beperkte hoogte (gezond verstand) om met het toestel vertrouwd te geraken en voor grotere vluchten naar een verder gelegen natuurdomein. Dit is dus blijkbaar geen optie meer tenzij met beperkte functionaliteit ?