AchtergrondPro

Aantal zakelijke drones in Nederland in half jaar verdubbeld

Momenteel zijn er 755 drones waarmee professioneel wordt gevlogen ingeschreven in het luchtvaartuigregister. Dat waren er zeven maanden geleden nog 342, ofwel een ruime verdubbeling in iets meer dan een half jaar tijd. De groei zit met name in de categorie mini-drones, die onder het ROC-light gevlogen kunnen worden. Dat blijkt uit speurwerk van Jeroen van Craaikamp.

Drones 22% van het totaal

In totaal zijn er in het register dat door de IL&T wordt beheerd momenteel 3.410 luchtvaartuigen ingeschreven. Dat wil zeggen dat drones inmiddels goed zijn voor 22% van alle registraties. Uit de cijfers blijkt dat er vooral met drones van recente makelij wordt gevlogen: 417 van de drones zijn in 2016/2017 gefabriceerd. Het merendeel van de toestellen is afkomstig van DJI, namelijk 560 stuks (74%). Het gaat daarbij om 215 Inspires/M600s, 260 Phantoms, 58 Mavic Pro’s, en 27 S-types.

Begin november 2016 waren er nog maar 342 drones ingeschreven. Daarvan waren er toen 234 afkomstig van DJI: 111 Inspires/M600s, 94 Phantoms, 0 Mavic Pro’s (die was toen nog slecht leverbaar) en 29 S-types. Het netto aantal non-DJI drones groeide van 108 naar 195. Verder zijn er sinds november 17 drones uit het register verdwenen.

Groei door ROC-light

Alle drones die in Nederland beroepsmatig worden ingezet moeten voorzien zijn van een PH-registratie. Deze dient inclusief de contactgegevens van de operator in de vorm van een brandplaatje op de drone aangebracht te worden. (Hoe de registratie in z’n werk gaat lees je in dit artikel.) Tot medio 2016 werden er echter maar weinig drones ingeschreven, gezien de flinke investeringen die gepaard gingen met het beroepsmatig vliegen met onbemande systemen.

De sterke groei van het aantal drones die voor zakelijke toepassingen worden ingezet is dan ook een direct gevolg van de invoering van het ROC-light, op 1 juli 2016. Dat verklaart ook waarom het aantal kleine drones veel harder toeneemt dan het aantal grote drones: één van de voorwaarden van de ROC-light vergunning is namelijk dat de toestellen waarmee wordt gevlogen niet zwaarder zijn dan vier kilogram.

Administratieve druk

De snelle groei van het aantal zakelijke drones is niet zonder gevolgen. Onlangs bleek nog dat de luchtvaartinspectie worstelt met het snel groeiende aantal professionele drones die in het luchtvaartuigregister ingeschreven worden. Dit registratiesysteem is nooit bedoeld om honderden onbemande systemen te verwerken, en de aanwas vanuit de dronesector zorgt dan ook voor een flinke administratieve druk.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier