BedrijvengidsOok ROC-light opleidingen en verzekeringen! Zoek bedrijf

DJI Spark review: nieuw boegbeeld voor de categorie microdrones

Een paar weken geleden verscheen de DJI Spark op de markt, een compact uitgevoerde quadcopter met gestabiliseerde camera en nieuwe bedieningsmogelijkheden in de vorm van Gesture Control en QuickShots. Inmiddels hebben we flink wat vluchten uitgevoerd met de Spark. Hoog tijd om onze bevindingen met je te delen.

Al maanden gonsden er geruchten dat DJI een nieuwe portable drone zou lanceren. Na de Phantom en de Mavic Pro vond de dronebouwer uit China het blijkbaar tijd om met een nog compactere drone te komen, die een heel nieuwe doelgroep moet aanspreken: mensen die zich wel aangesproken voelen door het fenomeen drone, maar die zich niet teveel willen verdiepen in de techniek. Toen de Spark eind mei aangekondigd werd bleken veel van de geruchten te kloppen, het ging inderdaad om een eenvoudig te bedienen miniatuur quadcopter met mechanisch gestabiliseerde camera, die zich perfect zou lenen voor het maken van dronies.

Om een goed oordeel te kunnen vellen over de Spark besloten we om de Fly More Combo direct bij DJI te bestellen (tot grote frustratie van wederverkopers levert DJI namelijk sneller via de eigen webshop uit dan via het dealernetwerk) en er een paar weken mee aan de slag te gaan. We hebben de Spark in verschillende omstandigheden uitgeprobeerd, en een aantal van de nieuwe functies getest.

Eerste impressie
Onze eerste impressie van de Spark hebben we in een eerder artikel al weergegeven, maar herhalen we in het kort. Je moet de Spark echt even vastgehouden hebben om te kunnen ervaren hoe klein en licht (300 gram) de drone is. Je denkt eerder aan een stuk speelgoed dan aan een ‘echte’ drone. Maar schijn bedriegt, want ondanks zijn kleine formaat heeft DJI flink wat functies, sensoren en cameratechniek in het apparaat weten te proppen.

De Spark doet in ieder geval niet fragiel aan. De body is van een stevige kunststofsoort gemaakt, dat op de een of andere manier wat slagvaster aandoet dan het harde witte plastic van de Phantom. Het geheel rust op vier rubber voetjes op de grond (waarvan twee op de accu). De propellers zijn opvouwbaar, net zoals bij de Mavic Pro. De armen waaraan de motoren zijn bevestigd kunnen echter niet ingeklapt worden. Aan de voorzijde van het toestel vind je een miniatuur gimbal met een kleine camera.

De camera van de Spark is langs 2 assen mechanisch gestabiliseerd

Die gimbal, daar is iets bijzonders mee aan de hand. Deze kan namelijk wel rotaties om de roll– en de pitch-assen compenseren, maar niet om de yaw-as (links- en rechtsom draaien). Hierin wijkt de Spark dus af van de Mavic Pro. Verder oogt de camera een stukje kleiner dan die van de Mavic Pro, alhoewel DJI hetzelfde formaat sensor heeft verwerkt. Wat een en ander voor gevolgen heeft voor de stabiliteit en de beeldkwaliteit lees je verderop.

Voor mensen die met de Spark hun eerste drone in huis halen is er verder nog goed nieuws: boven de camera is een voorwaarts gerichte sensor gemonteerd, waarvan de Spark gebruik maakt om botsingen te voorkomen bij het vooruit vliegen. Dat werkt ook tijdens een Return to home (de beveiliging die ervoor zorgt dat de drone automatisch terug komt vliegen als de accu leeg dreigt te raken, of in het geval van het wegvallen van de radioverbinding). We vermoeden dat dit veel newbie-ellende kan voorkomen. Daar moet meteen bij gezegd worden dat de obstakeldetectie niet werkt in de zijwaartse of achterwaartse vliegrichting.

Ondanks zijn geringe formaat is de Spark voorzien van voorwaartse obstakeldetectie

Volle potentie met Fly More
Zoals gezegd hebben wij ervoor gekozen om de Fly More Combo uitvoering aan de tand te voelen. De Spark is namelijk de eerste drone van DJI die je ook zonder controller kunt gebruiken. De basisversie van de drone bestuur je met puur en alleen de DJI Go app. Er wordt dan gebruik gemaakt van het wifi-netwerk van je telefoon of tablet voor de verbinding. Maar in dat geval moet je de drone besturen met virtuele joysticks, iets wat ons in het verleden (bij de Parrot Bebop en later de Yuneec Breeze) nooit echt kon bekoren.

In het geval van de Fly More Combo krijg je de Spark compleet met een losse controller geleverd. Deze doet denken aan die van de Mavic Pro – je bevestigt je smartphone dus onderaan de controller, in plaats van er bovenop – maar om kosten te besparen heeft DJI het informatiedisplay weggelaten. Op zich niet erg, want de informatie die je daarop ziet bij de Mavic Pro zie je ook in de DJI Go app. Een ander voordeel van de Fly More Combo is dat je één extra vliegaccu krijgt, plus een draagtasje, een setje prop guards, en een oplaadstation waarop je drie accu’s tegelijk kunt opladen (hint van DJI: bestel er nog een extra accu bij).

De inhoud van de DJI Spark Fly More Combo

De keuze voor de Fly More Combo doet wel extra pijn in je portemonnee. De Spark zelf kost met 599 euro al best een aardige duit, maar de 799 euro die de Fly More Combo kost is nou niet bepaald een bedrag dat je associeert met een impulsaankoop. Toch raden we van harte aan om meteen voor de uitgebreide set te gaan. Vliegen door middel van softwarematige sticks is toch een beetje als zwemmen met je kleren aan: het gaat wel, maar fijn is anders.

Ook qua range is de controller een zinvolle investering. Het wifi-bereik van je telefoon of tablet houdt echt wel op met 100 meter. Met de controller komt daar in principe een paar honderd meter bij. Net als vroeger bij de Phantom 2 Vision+ en later de Phantom 3 Standard wordt er ook in de controller van de Spark gebruik gemaakt van een range extender om het wifi-bereik van je mobiele device op te krikken. Je maakt dus ook als je de controller gebruikt middels wifi contact met de drone, er is geen kabeltje nodig tussen controller en smartphone of tablet.

Vlieggedrag
Ondanks zijn kleine formaat hangt de Spark erg stabiel in de lucht, zowel binnen als buiten. Binnen is er uiteraard geen sprake van GPS ontvangst voor de positiebepaling, maar daarvoor is de Spark uitgerust met een naar beneden gerichte camera (het vision positioning system). Tot een paar meter hoogte kan de Spark hierdoor relatieve verplaatsingen detecteren en goed zijn positie aanhouden. Buiten blijft de Spark ook met harde wind keurig op zijn plek hangen. We hebben gevlogen bij windkracht 4, maar daar maalt de Spark niet om. Je merkt wel dat het toestel dan meer schuin moet hangen om de windsnelheid goed te compenseren.

Erg snel vliegt de Spark niet. Zeker vergeleken met de Phantom is de drone best wel sloom te noemen. Je kunt ervoor kiezen om vanuit de app of met een schuifje op de controller Sport Mode in te schakelen, dan gaat de vliegsnelheid flink omhoog. Maar in die stand kun je eigenlijk niet goed videobeelden maken. De shots die je met de Spark maakt zullen daarom wat trager ogen dan je gewend bent van de Phantom.

Dat de Spark echt een kleine drone is merk je vooral als je wat complexere vliegbewegingen maakt. Een voorbeeld hiervan is een handmatig gevlogen Point of Interest, waarbij je door zowel de linker- als de rechterstick een uitslag te geven min of meer een cirkelvormige baan beschrijft. Bij de Spark is dat echt heel moeilijk: de drone is veel gevoeliger voor variaties in de stickuitslag dan de Phantom bijvoorbeeld. Een vloeiende bocht maken is er daarom bijna niet bij.

Per accu kun je ongeveer een klein kwartier vliegen. Flink wat krapper dus dan wat we gewend zijn van de Mavic Pro en de Phantom, waar je tot wel een klein half uur haalt. Toch voelt dat kwartier niet als heel beperkt: we wisten tijdens één vlucht genoeg beelden te verzamelen voor een heel acceptabele dronevideo van een minuut. De vliegaccu’s laad je in een klein uurtje op. De accu van de controller duurt iets langer om op te laden, via een usb kabeltje.

Beeldkwaliteit
Wat de kwaliteit van de foto’s en videobeelden betreft kan de Spark zich wat ons betreft bijna meten aan de Mavic Pro. Het dynamisch bereik is wat minder, dus je zult eerder last hebben van een flink overbelichte lucht of juist een veel te donkere ondergrond, maar de camera presteert verrassend goed voor zo’n kleine drone. De voorbeeldvideo die we (met toestemming) maakten van Kasteel de Haar zegt waarschijnlijk wel genoeg. Afgezien van wat speed ramps zijn de beelden verder niet nabewerkt.

Een belangrijk verschil met de Mavic Pro is wel dat de videoresolutie van de Spark gelimiteerd is tot maximaal 1080p HD, in plaats van 4K resolutie. Wij vermoeden dat dit te maken heeft met het feit dat de gimbal slechts langs twee assen stabiliseert; voor het compenseren van verdraaiingen om de top-as (yaw) denken we dat DJI gebruik maakt van softwarematige beeldstabilisatie. Dit vermoeden wordt gestaafd door het feit dat de beeldhoek bij het opnemen van video’s wat kleiner is dan bij het maken van foto’s. Bij het opnemen van videobeelden wordt er dus softwarematig een uitsnede gemaakt, en dat stelt DJI ook in staat om softwarematig wat extra beeldstabilisatie toe te passen.

Een ander punt waar je bij de Spark tegenaan loopt is het gebrek aan instelmogelijkheden. Je kunt alleen filmen in 30 frames per seconde, er is geen belichtingscompensatie, en tal van andere camerasettings zoals je die kent van de Phantom of Mavic Pro zul je ook niet tegenkomen. Hier merk je goed dat DJI zich met de Spark op een nieuwe doelgroep richt, namelijk mensen die zich niet al te veel willen verdiepen in fotografie- en videotechniek en die gewoon af en toe een leuke luchtopname willen maken zonder daarbij met allerlei settings geconfronteerd te worden. Een acceptabel uitgangspunt, maar het had fijn geweest als je de extra settings via een extra menu alsnog zou kunnen bereiken.

Functies zoals de QuickShots zijn echt bedoeld voor mensen die snel een dronie willen delen

Aanvankelijk was de op- en neerwaartse draaisnelheid van de gimbal niet instelbaar. Subtiele draaibewegingen maken middels het draaiwieltje op de controller was daardoor bijna niet mogelijk, tenzij je het draaiwieltje heel voorzichtig beroerde. Gelukkig is hier met een firmware update verandering in gekomen en heeft DJI de mogelijkheid toegevoegd om de draaisnelheid naar wens te vertragen. Overigens zijn ook andere functies aan verandering onderhevig, zo kun je bij vliegprogramma’s als Rocket en Helix (zie uitleg verderop) nu zelf de maximale hoogte instellen.

Uitermate cool is het feit dat je live video kunt streamen vanuit de Spark, naar platformen zoals YouTube of Facebook. De beelden die de drone worden dan rechtstreeks doorgestuurd naar je volgers, terwijl de audio afkomstig is van de microfoon in je smartphone. Wij voorzien mooie toepassingsmogelijkheden op het gebied van dronejournalistiek: je komt als reporter aan bij een nieuwsfeit en je kunt meteen vanuit de lucht beelden doorzenden en vanaf de grond commentaar leveren.

Nieuwe functies
De meest in het oog springende nieuwe functionaliteit is absoluut GestureControl, ofwel het feit dat je puur en alleen met handbewegingen de Spark kunt besturen. Mede dankzij deze nieuwe functie, waaraan zeer geavanceerde vormen van beeldherkenning ten grondslag liggen, kan DJI de Spark positioneren als de ultieme selfie-drone: je laat het toestel opstijgen vanaf je handpalm, dirigeert het met armbewegingen naar de plek waar de drone een foto moet maken, en laat de drone vervolgens eveneens met armbewegingen weer terugkeren op je handpalm.

Uiteraard hebben we GestureControl even geprobeerd. Tegen beter weten in deden we dat in de buurt van een afdakje. Je raadt het al: daar vloog je drone dus bijna tegenaan, toen we het wuifsignaal gaven om de Spark wat verder van ons vandaan te sturen. Want achterwaartse obstakeldetectie, daarvan is geen sprake. Maar gaaf is het wel, om je drone te besturen door er met een gestrekte arm en opgeheven hand naar te gebaren. Op feestjes en partijen trek je er veel aandacht mee, maar verder vinden we de functie niet echt heel zinvol. (Mocht je aan de slag gaan met GestureControl, zorg er dan voor dat je ook verbinding hebt gemaakt met DJI Go, zodat je altijd in kunt grijpen als het nodig is.)

Een panoramafoto gemaakt met de 180º Pano functie (klik voor vergroting)

Nuttiger zijn functies als 180º Pano, die je in staat stellen om met één druk op de knop een superbrede (want 180º) panoramafoto te maken. Als je die functie activeert maakt de Spark maar liefst 21 afzonderlijke foto’s, met elke keer de drone en/of de camera een stukje gedraaid, en plakt deze serie foto’s na afloop automatisch aan elkaar. Zelfs met windkracht 4 lukte het ons om een paar zeer acceptabele pano’s te maken.

DJI heeft ook een paar nieuwe vliegfuncties toegevoegd aan de Spark, QuickShots genaamd. Deze bevat vier programma’s: Helix, Rocket, Circle en Dronie. Als je één van deze programma’s activeert moet je eerst een vierkantje op het onderwerp tekenen, daarna druk je op ‘Go’. De Spark voert vervolgens automatisch de gewenste functie uit en de resulterende video kun je – met muziekje en al – direct op een social media-kanaal naar keuze posten. Let wel op dat je de ruimte hebt om je heen, want de Spark vliegt onherroepelijk tegen nabijgelegen obstakels aan als je gebruik maakt van QuickShots.

Niet nieuw maar wel goed om te weten is het feit dat de geofencing die DJI tegenwoordig in al haar drones bouwt ook actief is in de Spark. Theoretisch kun je dus niet vliegen met het toestel als je in de buurt bent van een vliegveld, ook niet als je maar een paar meter hoog wilt vliegen. Met enige regelmaat voert DJI nieuwe maatregelen door om deze geofencing af te dwingen, houd hier dus rekening mee voordat je denkt dat je met de Spark overal je gang kunt gaan.

Conclusie
In eerste instantie denk je bij het zien van de Spark misschien aan een stuk speelgoed, maar de drone is veel meer dan dat. De opnamen die uit het toestelletje komen rollen zijn van dusdanige kwaliteit dat je er heel aardige luchtfoto’s en dronevideo’s mee kunt maken. In sommige gevallen kun je de drone zelfs zakelijk toepassen (denk aan gebruik door journalisten of makelaars, maar zie verderop het onderdeel ‘Regelgeving’). Het apparaat is een wondertje der techniek als je beseft dat er ook nog eens sprake is van obstakeldetectie en geavanceerde beeldherkenning voor de besturing door middel van gebaren.

Als je de kale uitvoering van de Spark bestelt (dus zonder controller) dan kun je echter niet volop genieten van de potentie die deze drone heeft. De armbesturing is leuk om indruk te maken op je vrienden, maar verder niet heel nuttig. De Spark besturen met de softwarematige sticks werkt prima, maar je hebt dan 1) niet zoveel bereik en 2) je kunt de drone lang niet zo nauwkeurig besturen als met echte sticks. Daarnaast is één accu wel heel karig, dus als je de Spark bestelt, overweeg dan om de Fly More Combo met liefst nog een extra accu te kiezen.

Bestel als het even kan ook de controller mee

Qua functionaliteit en prestaties laat de Spark andere drones in deze categorie, zoals de Yuneec Breeze en de Xplorer Mini van Xiro, ver achter zich. Toch is het lastig om te zeggen voor wie de Spark nu met name interessant is. Als hebbedingetje voor erbij is de Spark net iets te duur, zeker als je voor de Fly More Combo zou gaan. Als primaire drone heeft de Spark net weer teveel nadelen als het je vooral te doen is om het maken van mooie videobeelden. Als zakelijke tool of op het vlak van dronejournalistiek zien we wel weer veel mogelijkheden, maar dan loop je al snel tegen de regelgeving aan die ook voor deze kleine drone geldt.

Kortom: met de Spark heeft DJI de categorie microdrones van een mooi boegbeeld voorzien. Het prijskaartje is echter dusdanig dat de beoogde doelgroep de drone misschien aan zich voorbij laat gaan. Doorgewinterde dronevliegers zullen snel tegen de beperkingen aanlopen die inherent zijn aan dit formaat drone. Zakelijke gebruikers zoals makelaars en journalisten beleven in theorie het meeste plezier aan de Spark, maar daarbij moet men wel in ogenschouw nemen dat de strenge regels voor drones ook voor dit kleine toestelletje gelden.

Bestel de DJI Spark bij DJI.com (incl. 16 GB micro SD) | Bol.comCameraNU.nl | DroneLand

Regelgeving
Als onderdeel van de conclusie staan we ook nog even stil bij het fenomeen regelgeving. Want hoe klein en licht de Spark ook is, er gelden voor deze klein dezelfde drone dezelfde regels als voor een Phantom of Inspire. Kortom: niet boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing en wegen vliegen, drone altijd in het zicht houden, en niet ‘s nachts vliegen of opstijgen nabij vliegvelden.

Ook voor zakelijk gebruik gelden de regels voor beroepsmatig gebruik van drones. Je zou de Spark best kunnen inzetten onder het ROC-light, maar dan mag je dus niet dichter dan 50 meter op bebouwing of wegen vliegen. Je voelt op je klompen aan dat dit met de Spark geen houdbare situatie is. Het toestel is zo klein en licht dat er eigenlijk amper gevaar van uitgaat. Je zou denken dat je als makelaar dus best even met het toestelletje omhoog kunt piepen om een luchtfoto van een huis in een woonwijk te maken, of dat je als loodgieter even met de Spark kijkt hoe de situatie op een dak van een huis is, maar dat is dus niet het geval: vooralsnog gelden er voor kleine drones zoals de Spark geen uitzonderingen op de best wel strenge ROC-light regels.

De vraag is echter of mensen zich laten tegenhouden door deze regelgeving. De Spark oogt zo onschuldig dat je een voorbijkomende agent waarschijnlijk wel wijs kunt maken dat het maar een stuk speelgoed is, als je betrapt wordt terwijl je ermee rond je huis vliegt. Handhaving is sowieso problematisch, ook doordat de Spark simpelweg kleiner en stiller is dan bijvoorbeeld een Phantom: op enkele tientallen meters zie je hem amper nog vliegen en het hoge zoemgeluid sterft vanaf een vlieghoogte van 30 meter snel uit.

Wij pleiten daarom voor een aanpassing van de categorie microdrone, zoals die nu is gedefinieerd in de ROC-light regeling. Voor drones tot 300 gram zou het wat ons betreft mogelijk moeten zijn om dichtbij of zelfs boven bebouwing te vliegen, mits de eigenaar van het pand – voornamelijk in verband met de privacy – toestemming geeft. Ook zouden de strenge vliegbeperkingen in de buitenste delen van CTR’s wat ons betreft op de schop moeten als het om zakelijk gebruik van dit soort drones gaat.

Voorbeeldfoto’s (klik voor vergroting)

Summary
Review Date
Reviewed Item
DJI Spark
Author Rating
41star1star1star1stargray
Bestel het boek 'Dronevideo's maken' bij Bol.com

11 Comments

    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager
    • Wiebe de Jager

Leave a Reply

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.