Review

DJI Spark review: nieuw boegbeeld voor de categorie microdrones

Een paar weken geleden verscheen de DJI Spark op de markt, een compact uitgevoerde quadcopter met gestabiliseerde camera en nieuwe bedieningsmogelijkheden in de vorm van Gesture Control en QuickShots. Inmiddels hebben we flink wat vluchten uitgevoerd met de Spark. Hoog tijd om onze bevindingen met je te delen.

Al maanden gonsden er geruchten dat DJI een nieuwe portable drone zou lanceren. Na de Phantom en de Mavic Pro vond de dronebouwer uit China het blijkbaar tijd om met een nog compactere drone te komen, die een heel nieuwe doelgroep moet aanspreken: mensen die zich wel aangesproken voelen door het fenomeen drone, maar die zich niet teveel willen verdiepen in de techniek. Toen de Spark eind mei aangekondigd werd bleken veel van de geruchten te kloppen, het ging inderdaad om een eenvoudig te bedienen miniatuur quadcopter met mechanisch gestabiliseerde camera, die zich perfect zou lenen voor het maken van dronies.

Om een goed oordeel te kunnen vellen over de Spark besloten we om de Fly More Combo direct bij DJI te bestellen (tot grote frustratie van wederverkopers levert DJI namelijk sneller via de eigen webshop uit dan via het dealernetwerk) en er een paar weken mee aan de slag te gaan. We hebben de Spark in verschillende omstandigheden uitgeprobeerd, en een aantal van de nieuwe functies getest.

Eerste impressie

Onze eerste impressie van de Spark hebben we in een eerder artikel al weergegeven, maar herhalen we in het kort. Je moet de Spark echt even vastgehouden hebben om te kunnen ervaren hoe klein en licht (300 gram) de drone is. Je denkt eerder aan een stuk speelgoed dan aan een ‘echte’ drone. Maar schijn bedriegt, want ondanks zijn kleine formaat heeft DJI flink wat functies, sensoren en cameratechniek in het apparaat weten te proppen.

De Spark doet in ieder geval niet fragiel aan. De body is van een stevige kunststofsoort gemaakt, dat op de een of andere manier wat slagvaster aandoet dan het harde witte plastic van de Phantom. Het geheel rust op vier rubber voetjes op de grond (waarvan twee op de accu). De propellers zijn opvouwbaar, net zoals bij de Mavic Pro. De armen waaraan de motoren zijn bevestigd kunnen echter niet ingeklapt worden. Aan de voorzijde van het toestel vind je een miniatuur gimbal met een kleine camera.

De camera van de Spark is langs 2 assen mechanisch gestabiliseerd

Die gimbal, daar is iets bijzonders mee aan de hand. Deze kan namelijk wel rotaties om de roll– en de pitch-assen compenseren, maar niet om de yaw-as (links- en rechtsom draaien). Hierin wijkt de Spark dus af van de Mavic Pro. Verder oogt de camera een stukje kleiner dan die van de Mavic Pro, alhoewel DJI hetzelfde formaat sensor heeft verwerkt. Wat een en ander voor gevolgen heeft voor de stabiliteit en de beeldkwaliteit lees je verderop.

Voor mensen die met de Spark hun eerste drone in huis halen is er verder nog goed nieuws: boven de camera is een voorwaarts gerichte sensor gemonteerd, waarvan de Spark gebruik maakt om botsingen te voorkomen bij het vooruit vliegen. Dat werkt ook tijdens een Return to home (de beveiliging die ervoor zorgt dat de drone automatisch terug komt vliegen als de accu leeg dreigt te raken, of in het geval van het wegvallen van de radioverbinding). We vermoeden dat dit veel newbie-ellende kan voorkomen. Daar moet meteen bij gezegd worden dat de obstakeldetectie niet werkt in de zijwaartse of achterwaartse vliegrichting.

Ondanks zijn geringe formaat is de Spark voorzien van voorwaartse obstakeldetectie

Volle potentie met Fly More

Zoals gezegd hebben wij ervoor gekozen om de Fly More Combo uitvoering aan de tand te voelen. De Spark is namelijk de eerste drone van DJI die je ook zonder controller kunt gebruiken. De basisversie van de drone bestuur je met puur en alleen de DJI Go app. Er wordt dan gebruik gemaakt van het wifi-netwerk van je telefoon of tablet voor de verbinding. Maar in dat geval moet je de drone besturen met virtuele joysticks, iets wat ons in het verleden (bij de Parrot Bebop en later de Yuneec Breeze) nooit echt kon bekoren.

In het geval van de Fly More Combo krijg je de Spark compleet met een losse controller geleverd. Deze doet denken aan die van de Mavic Pro – je bevestigt je smartphone dus onderaan de controller, in plaats van er bovenop – maar om kosten te besparen heeft DJI het informatiedisplay weggelaten. Op zich niet erg, want de informatie die je daarop ziet bij de Mavic Pro zie je ook in de DJI Go app. Een ander voordeel van de Fly More Combo is dat je één extra vliegaccu krijgt, plus een draagtasje, een setje prop guards, en een oplaadstation waarop je drie accu’s tegelijk kunt opladen (hint van DJI: bestel er nog een extra accu bij).

De inhoud van de DJI Spark Fly More Combo

De keuze voor de Fly More Combo doet wel extra pijn in je portemonnee. De Spark zelf kost met 599 euro al best een aardige duit, maar de 799 euro die de Fly More Combo kost is nou niet bepaald een bedrag dat je associeert met een impulsaankoop. Toch raden we van harte aan om meteen voor de uitgebreide set te gaan. Vliegen door middel van softwarematige sticks is toch een beetje als zwemmen met je kleren aan: het gaat wel, maar fijn is anders.

Ook qua range is de controller een zinvolle investering. Het wifi-bereik van je telefoon of tablet houdt echt wel op met 100 meter. Met de controller komt daar in principe een paar honderd meter bij. Net als vroeger bij de Phantom 2 Vision+ en later de Phantom 3 Standard wordt er ook in de controller van de Spark gebruik gemaakt van een range extender om het wifi-bereik van je mobiele device op te krikken. Je maakt dus ook als je de controller gebruikt middels wifi contact met de drone, er is geen kabeltje nodig tussen controller en smartphone of tablet.

Vlieggedrag

Ondanks zijn kleine formaat hangt de Spark erg stabiel in de lucht, zowel binnen als buiten. Binnen is er uiteraard geen sprake van GPS ontvangst voor de positiebepaling, maar daarvoor is de Spark uitgerust met een naar beneden gerichte camera (het vision positioning system). Tot een paar meter hoogte kan de Spark hierdoor relatieve verplaatsingen detecteren en goed zijn positie aanhouden. Buiten blijft de Spark ook met harde wind keurig op zijn plek hangen. We hebben gevlogen bij windkracht 4, maar daar maalt de Spark niet om. Je merkt wel dat het toestel dan meer schuin moet hangen om de windsnelheid goed te compenseren.

Erg snel vliegt de Spark niet. Zeker vergeleken met de Phantom is de drone best wel sloom te noemen. Je kunt ervoor kiezen om vanuit de app of met een schuifje op de controller Sport Mode in te schakelen, dan gaat de vliegsnelheid flink omhoog. Maar in die stand kun je eigenlijk niet goed videobeelden maken. De shots die je met de Spark maakt zullen daarom wat trager ogen dan je gewend bent van de Phantom.

Dat de Spark echt een kleine drone is merk je vooral als je wat complexere vliegbewegingen maakt. Een voorbeeld hiervan is een handmatig gevlogen Point of Interest, waarbij je door zowel de linker- als de rechterstick een uitslag te geven min of meer een cirkelvormige baan beschrijft. Bij de Spark is dat echt heel moeilijk: de drone is veel gevoeliger voor variaties in de stickuitslag dan de Phantom bijvoorbeeld. Een vloeiende bocht maken is er daarom bijna niet bij.

Per accu kun je ongeveer een klein kwartier vliegen. Flink wat krapper dus dan wat we gewend zijn van de Mavic Pro en de Phantom, waar je tot wel een klein half uur haalt. Toch voelt dat kwartier niet als heel beperkt: we wisten tijdens één vlucht genoeg beelden te verzamelen voor een heel acceptabele dronevideo van een minuut. De vliegaccu’s laad je in een klein uurtje op. De accu van de controller duurt iets langer om op te laden, via een usb kabeltje.

Beeldkwaliteit

Wat de kwaliteit van de foto’s en videobeelden betreft kan de Spark zich wat ons betreft bijna meten aan de Mavic Pro. Het dynamisch bereik is wat minder, dus je zult eerder last hebben van een flink overbelichte lucht of juist een veel te donkere ondergrond, maar de camera presteert verrassend goed voor zo’n kleine drone. De voorbeeldvideo die we (met toestemming) maakten van Kasteel de Haar zegt waarschijnlijk wel genoeg. Afgezien van wat speed ramps zijn de beelden verder niet nabewerkt.

Een belangrijk verschil met de Mavic Pro is wel dat de videoresolutie van de Spark gelimiteerd is tot maximaal 1080p HD, in plaats van 4K resolutie. Wij vermoeden dat dit te maken heeft met het feit dat de gimbal slechts langs twee assen stabiliseert; voor het compenseren van verdraaiingen om de top-as (yaw) denken we dat DJI gebruik maakt van softwarematige beeldstabilisatie. Dit vermoeden wordt gestaafd door het feit dat de beeldhoek bij het opnemen van video’s wat kleiner is dan bij het maken van foto’s. Bij het opnemen van videobeelden wordt er dus softwarematig een uitsnede gemaakt, en dat stelt DJI ook in staat om softwarematig wat extra beeldstabilisatie toe te passen.

Een ander punt waar je bij de Spark tegenaan loopt is het gebrek aan instelmogelijkheden. Je kunt alleen filmen in 30 frames per seconde, er is geen belichtingscompensatie, en tal van andere camerasettings zoals je die kent van de Phantom of Mavic Pro zul je ook niet tegenkomen. Hier merk je goed dat DJI zich met de Spark op een nieuwe doelgroep richt, namelijk mensen die zich niet al te veel willen verdiepen in fotografie- en videotechniek en die gewoon af en toe een leuke luchtopname willen maken zonder daarbij met allerlei settings geconfronteerd te worden. Een acceptabel uitgangspunt, maar het had fijn geweest als je de extra settings via een extra menu alsnog zou kunnen bereiken.

Functies zoals de QuickShots zijn echt bedoeld voor mensen die snel een dronie willen delen

Aanvankelijk was de op- en neerwaartse draaisnelheid van de gimbal niet instelbaar. Subtiele draaibewegingen maken middels het draaiwieltje op de controller was daardoor bijna niet mogelijk, tenzij je het draaiwieltje heel voorzichtig beroerde. Gelukkig is hier met een firmware update verandering in gekomen en heeft DJI de mogelijkheid toegevoegd om de draaisnelheid naar wens te vertragen. Overigens zijn ook andere functies aan verandering onderhevig, zo kun je bij vliegprogramma’s als Rocket en Helix (zie uitleg verderop) nu zelf de maximale hoogte instellen.

Uitermate cool is het feit dat je live video kunt streamen vanuit de Spark, naar platformen zoals YouTube of Facebook. De beelden die de drone worden dan rechtstreeks doorgestuurd naar je volgers, terwijl de audio afkomstig is van de microfoon in je smartphone. Wij voorzien mooie toepassingsmogelijkheden op het gebied van dronejournalistiek: je komt als reporter aan bij een nieuwsfeit en je kunt meteen vanuit de lucht beelden doorzenden en vanaf de grond commentaar leveren.

Nieuwe functies

De meest in het oog springende nieuwe functionaliteit is absoluut GestureControl, ofwel het feit dat je puur en alleen met handbewegingen de Spark kunt besturen. Mede dankzij deze nieuwe functie, waaraan zeer geavanceerde vormen van beeldherkenning ten grondslag liggen, kan DJI de Spark positioneren als de ultieme selfie-drone: je laat het toestel opstijgen vanaf je handpalm, dirigeert het met armbewegingen naar de plek waar de drone een foto moet maken, en laat de drone vervolgens eveneens met armbewegingen weer terugkeren op je handpalm.

Uiteraard hebben we GestureControl even geprobeerd. Tegen beter weten in deden we dat in de buurt van een afdakje. Je raadt het al: daar vloog je drone dus bijna tegenaan, toen we het wuifsignaal gaven om de Spark wat verder van ons vandaan te sturen. Want achterwaartse obstakeldetectie, daarvan is geen sprake. Maar gaaf is het wel, om je drone te besturen door er met een gestrekte arm en opgeheven hand naar te gebaren. Op feestjes en partijen trek je er veel aandacht mee, maar verder vinden we de functie niet echt heel zinvol. (Mocht je aan de slag gaan met GestureControl, zorg er dan voor dat je ook verbinding hebt gemaakt met DJI Go, zodat je altijd in kunt grijpen als het nodig is.)

Een panoramafoto gemaakt met de 180º Pano functie (klik voor vergroting)

Nuttiger zijn functies als 180º Pano, die je in staat stellen om met één druk op de knop een superbrede (want 180º) panoramafoto te maken. Als je die functie activeert maakt de Spark maar liefst 21 afzonderlijke foto’s, met elke keer de drone en/of de camera een stukje gedraaid, en plakt deze serie foto’s na afloop automatisch aan elkaar. Zelfs met windkracht 4 lukte het ons om een paar zeer acceptabele pano’s te maken.

DJI heeft ook een paar nieuwe vliegfuncties toegevoegd aan de Spark, QuickShots genaamd. Deze bevat vier programma’s: Helix, Rocket, Circle en Dronie. Als je één van deze programma’s activeert moet je eerst een vierkantje op het onderwerp tekenen, daarna druk je op ‘Go’. De Spark voert vervolgens automatisch de gewenste functie uit en de resulterende video kun je – met muziekje en al – direct op een social media-kanaal naar keuze posten. Let wel op dat je de ruimte hebt om je heen, want de Spark vliegt onherroepelijk tegen nabijgelegen obstakels aan als je gebruik maakt van QuickShots.

Niet nieuw maar wel goed om te weten is het feit dat de geofencing die DJI tegenwoordig in al haar drones bouwt ook actief is in de Spark. Theoretisch kun je dus niet vliegen met het toestel als je in de buurt bent van een vliegveld, ook niet als je maar een paar meter hoog wilt vliegen. Met enige regelmaat voert DJI nieuwe maatregelen door om deze geofencing af te dwingen, houd hier dus rekening mee voordat je denkt dat je met de Spark overal je gang kunt gaan.

Conclusie

In eerste instantie denk je bij het zien van de Spark misschien aan een stuk speelgoed, maar de drone is veel meer dan dat. De opnamen die uit het toestelletje komen rollen zijn van dusdanige kwaliteit dat je er heel aardige luchtfoto’s en dronevideo’s mee kunt maken. In sommige gevallen kun je de drone zelfs zakelijk toepassen (denk aan gebruik door journalisten of makelaars, maar zie verderop het onderdeel ‘Regelgeving’). Het apparaat is een wondertje der techniek als je beseft dat er ook nog eens sprake is van obstakeldetectie en geavanceerde beeldherkenning voor de besturing door middel van gebaren.

Als je de kale uitvoering van de Spark bestelt (dus zonder controller) dan kun je echter niet volop genieten van de potentie die deze drone heeft. De armbesturing is leuk om indruk te maken op je vrienden, maar verder niet heel nuttig. De Spark besturen met de softwarematige sticks werkt prima, maar je hebt dan 1) niet zoveel bereik en 2) je kunt de drone lang niet zo nauwkeurig besturen als met echte sticks. Daarnaast is één accu wel heel karig, dus als je de Spark bestelt, overweeg dan om de Fly More Combo met liefst nog een extra accu te kiezen.

Bestel als het even kan ook de controller mee

Qua functionaliteit en prestaties laat de Spark andere drones in deze categorie, zoals de Yuneec Breeze en de Xplorer Mini van Xiro, ver achter zich. Toch is het lastig om te zeggen voor wie de Spark nu met name interessant is. Als hebbedingetje voor erbij is de Spark net iets te duur, zeker als je voor de Fly More Combo zou gaan. Als primaire drone heeft de Spark net weer teveel nadelen als het je vooral te doen is om het maken van mooie videobeelden. Als zakelijke tool of op het vlak van dronejournalistiek zien we wel weer veel mogelijkheden, maar dan loop je al snel tegen de regelgeving aan die ook voor deze kleine drone geldt.

Kortom: met de Spark heeft DJI de categorie microdrones van een mooi boegbeeld voorzien. Het prijskaartje is echter dusdanig dat de beoogde doelgroep de drone misschien aan zich voorbij laat gaan. Doorgewinterde dronevliegers zullen snel tegen de beperkingen aanlopen die inherent zijn aan dit formaat drone. Zakelijke gebruikers zoals makelaars en journalisten beleven in theorie het meeste plezier aan de Spark, maar daarbij moet men wel in ogenschouw nemen dat de strenge regels voor drones ook voor dit kleine toestelletje gelden.

Bestel de DJI Spark bij DJI.com (incl. 16 GB micro SD) | Bol.comCameraNU.nl | DroneLand

Regelgeving

Als onderdeel van de conclusie staan we ook nog even stil bij het fenomeen regelgeving. Want hoe klein en licht de Spark ook is, er gelden voor deze klein dezelfde drone dezelfde regels als voor een Phantom of Inspire. Kortom: niet boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing en wegen vliegen, drone altijd in het zicht houden, en niet ‘s nachts vliegen of opstijgen nabij vliegvelden.

Ook voor zakelijk gebruik gelden de regels voor beroepsmatig gebruik van drones. Je zou de Spark best kunnen inzetten onder het ROC-light, maar dan mag je dus niet dichter dan 50 meter op bebouwing of wegen vliegen. Je voelt op je klompen aan dat dit met de Spark geen houdbare situatie is. Het toestel is zo klein en licht dat er eigenlijk amper gevaar van uitgaat. Je zou denken dat je als makelaar dus best even met het toestelletje omhoog kunt piepen om een luchtfoto van een huis in een woonwijk te maken, of dat je als loodgieter even met de Spark kijkt hoe de situatie op een dak van een huis is, maar dat is dus niet het geval: vooralsnog gelden er voor kleine drones zoals de Spark geen uitzonderingen op de best wel strenge ROC-light regels.

De vraag is echter of mensen zich laten tegenhouden door deze regelgeving. De Spark oogt zo onschuldig dat je een voorbijkomende agent waarschijnlijk wel wijs kunt maken dat het maar een stuk speelgoed is, als je betrapt wordt terwijl je ermee rond je huis vliegt. Handhaving is sowieso problematisch, ook doordat de Spark simpelweg kleiner en stiller is dan bijvoorbeeld een Phantom: op enkele tientallen meters zie je hem amper nog vliegen en het hoge zoemgeluid sterft vanaf een vlieghoogte van 30 meter snel uit.

Wij pleiten daarom voor een aanpassing van de categorie microdrone, zoals die nu is gedefinieerd in de ROC-light regeling. Voor drones tot 300 gram zou het wat ons betreft mogelijk moeten zijn om dichtbij of zelfs boven bebouwing te vliegen, mits de eigenaar van het pand – voornamelijk in verband met de privacy – toestemming geeft. Ook zouden de strenge vliegbeperkingen in de buitenste delen van CTR’s wat ons betreft op de schop moeten als het om zakelijk gebruik van dit soort drones gaat.

Voorbeeldfoto’s (klik voor vergroting)

Summary
Review Date
Reviewed Item
DJI Spark
Author Rating
41star1star1star1stargray
Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

17 gedachten over “DJI Spark review: nieuw boegbeeld voor de categorie microdrones

  • de Spark verdient inderdaad een goede recensie. ik wil bij 1 punt een kanttekening maken. ik heb de Spark Combo een maand geleden uitgeprobeerd en was erg te spreken over het apparaat zelf. geweldig. het enthousiasme over de batterij wil ik toch wat temperen. het lijkt namelijk wel een auto (van voor het dieselschandaal dan): de 15 minuten is opgegeven door DJI, maar in de praktijk wordt dit echt niet gehaald. dit is uiteindelijk reden geweest om de Spark te verkopen. ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers

    Beantwoorden
  • Devin de Groot

    Na mijn eerste drie vluchten toch wel tevreden met de batterij.

    Las in reviews 10/12 minuten, maar tijdens deze vluchten toch zeker 15 minuten en laagst 13 minuten gevlogen.

    Beantwoorden
  • Ik ben nog niet tevreden over de spark heb een ipad mini mijn zwager is zeer technisch ict gaat hem uit proberen.
    Ik vind de reclame over dat je hem kan besturen met handgebaren misleidend wat je moet altijd een app aanmaken,wordt in de reclame niet gezegd.

    Beantwoorden
    • Devin de Groot

      Dat is niet waar. Je kan de drone altijd gebruiken zonder telefoon. De drone aanzetten ( een keer drukken dan nog een keer twee seconden ingedrukt houden ) je gezicht laten zien n twee keer de knop indrukken. Hij is dan gewoon volledig met gebaren te besturen. Wil je dan toch de app dan kan je die altijd nog verbinden. Het is echter wel zo dat de drone altijd in 5ghz start en veel Europese telefoons hebben geen ondersteuning voor de kanalen waarin hij start. Hierdoor kan je dan niet met de drone verbinden als die niet wordt gereset naar 2,4 GHz. Dat mag wel ff geüpdatet worden!

      Beantwoorden
  • Het blijft onwijs leuk speelgoed, wij gebruiken voor onze hockeywedstrijden ook wel eens een drone om te filmen. Je krijgt waanzinnige beelden maar de accuduur moet echt omhoog in mijn ogen. Zijn er camera’s die eigenlijk zoals de Spark zijn maar dan wel een goede accuduur, of raden jullie mij aan om extra accu’s aan te schaffen om de hele wedstrijd te filmen van 70 minuten?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Een wat grotere drone van het type multirotor zal met de huidige stand van de technologie niet veel langer dan 25 minuten in de lucht kunnen blijven. Kleine drones zoals de Spark zijn echt begrensd op zo’n 15 minuten. Je zou kunnen denken aan het inzetten van een zogenaamde ’tethered drone’, ofwel een drone die met een kabeltje verbonden is aan een grondstation. Via die kabel kan ook energie omhoog gebracht worden, zodat zeer lange vliegtijden (uren achtereen) mogelijk worden. Ik weet dat er een bedrijf is dat dit al heeft ontwikkeld voor de Mavic Pro. Zo’n oplossing kost al wel snel een paar duizend euro. Stuur ons even een bericht als je meer wilt weten. Let wel op want formeel is dit beroepsmatig gebruik, en moet je dus ook voldoen aan de wet- en regelgeving voor het vliegen met drones (waaronder de bepaling dat je 50 meter afstand moet houden van groepen mensen).

      Beantwoorden
  • Hi Jan,
    Wij filmen ook op de hockey vanuit de lucht maar pakken gewoon een deel van de wedstrijd in de 1e en 2e helft.
    Wat een goede blog @ dronewatch.

    Beantwoorden
  • Werkt de “follow me” modus betrouwbaar (voor een fietser), of in de praktijk slecht?

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Het werkt redelijk, zolang je 1) niet al te hard fietst, 2) niet onder bomen of langs allerlei obstakels rijdt, en 3) er geen sprake is van grote hoogteverschillen. Je moet verder voldoende contrasteren ten opzichte van de omgeving, anders raakt de drone je uit het oog.

      Beantwoorden
  • Bedankt voor het snelle antwoord. Werkt die follow me modus op een Mavic het zelfde/een beetje beter/veel beter als bij een Spark? ’t Is namelijk (voor mij) een redelijk belangrijke functie en bepalend voor mijn keuze

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      In principe gelden voor de Mavic Pro dezelfde beperkingen, alleen heeft de Mavic Pro wat betere vliegeigenschappen, waardoor deze je makkelijker zal kunnen bijhouden.

      Beantwoorden
  • Beste Wiebe,
    Na het lezen van jouw review over de Sparky heb ik afgelopen weekend ook de fly more combo gekocht. Gister tijdens het vliegen bij ca. 80 m al weak signal melding in het scherm dat terwijl ik gewoon de controller gebruik.
    Weet jij hoe dit zou kunnen en had jij dit ook wel eens tijdens de test?

    Groet Robert

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Hoi Robert, de Spark maakt gebruik van wifi signalen voor de overdracht van stuurcommando’s en video. De remote moet je vooral zien als een wifi range extender. Helaas is wifi gevoeliger voor verstoringen dan bijvoorbeeld lightbridge (Phantom) en ocusync (Mavic Pro). Zeker als er bomen in de buurt zijn, of elektriciteitsmasten, gebouwen et cetera kan het zijn dat je relatief snel te maken krijgt met weak signal meldingen. In een omgeving waar je goed de ruimte hebt zul je hier veel minder last van hebben.

      Beantwoorden
      • Bedankt voor je reactie Wiebe! Op zich heb ik er geen problemen mee, gebruik de Spark toch waarvoor hij bedoelt is. Misschien dat bereik op andere locaties beter zal zijn…ik blijf lekker testen.

        Beantwoorden
  • Ik heb sinds kort ook een Spark, ik had hiervoor een Phantom 3 Standard (P3S) waarmee ik veel heb gevlogen. Ik vind de Spark een erg fijne drone. Erg klein en licht. De beste drone is namelijk de drone die veel gebruikt wordt en dankzij het handzame formaat neem ik de Spark overal mee naar toe 🙂 De beeldkwaliteit m.b.t. foto’s is iets beter t.o.v. de Phantom 3 Standard, video lijkt me gelijkwaardig (ik filmde met de P3S altijd 1080P). De 360 en 180 panorama functies werken erg goed. Ik stitch de foto`s wel op de PC. Al met al erg tevreden.

    Beantwoorden
  • Hoi Wiebe,

    Ik zal vooral foto’s (soms video’s) in Azië maken waar er veel ruimte is qua lucht en landschappen. Waarom zou je hiervoor de FLY-More verkiezen boven de reguliere drone?

    Groet!

    Jan

    Beantwoorden
    • Avatar foto Wiebe de Jager

      Het antwoord is eenvoudig: die extra accu’s komen absoluut van pas, net zoals de charging hub om ze één voor één op te kunnen laden zonder steeds de stekker te hoeven verwisselen. Qua functionaliteit is er geen verschil tussen de basisversie van de drone en de drone in de Fly More uitvoering.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier