Nieuws

Dronebeelden aanleg N18 leiden tot vermaning luchtvaartpolitie

Tussen Enschede en Varsseveld wordt momenteel een nieuwe verbindingsweg aangelegd, de N18. Om de voortgang van het project in beeld te brengen maakt Stichting N18 Drone Projects met behulp van een drone luchtbeelden van de werkzaamheden. De stichting is echter op de vingers getikt door de luchtvaartpolitie: de beelden zouden volgens de luchtvaartpolitie rieken naar commercie en dus zou de piloot over een vergunning moeten beschikken.

Meekijken met de aanleg
N18 Drone Projects is een initiatief van Rudy Exterkate uit Bentelo. In oktober 2016 begon hij als hobbyist met het filmen en fotograferen van de aanleg van de N18. “Er vindt een ingrijpende verandering plaats in het Twentse landschap en de Achterhoek, dat alles voor de aanleg van een snelweg. Ik dacht bij mezelf: waarom zou ik dit niet via social media gaan delen. Op die manier kan iedereen die hierbij betrokken is en interesse heeft meekijken.”

Inmiddels zijn de dronebeelden vele duizenden keren bekeken en worden deze ook overgenomen door lokale media. Er is een Facebookpagina in het leven geroepen en N18 Drone Projects beschikt over een eigen website en YouTube-kanaal. Exterkate: “Het is wel een hele grote klus, maar ik zie het als een grote uitdaging. Zo wil ik een stukje historie vastleggen, hoe was het voor de aanleg. In de toekomst kan men terugblikken op die beelden en zien hoe één en ander tot stand is gekomen.”

Commercieel van aard
Rijkswaterstaat en aannemersbedrijf Noaber18 zijn echter ‘not amused’ over het gebruik van de drone bij het project. Zij vroegen de Inspectie Leefomgeving&Transport (ILT) om de beelden van Exterkate te bekijken. De ILT heeft vervolgens de luchtvaartpolitie ingeschakeld. Die zijn van mening dat er geen strafbaar feit is gepleegd, maar de beelden zouden ‘naar commercie rieken’. Er worden verder geen acties ondernomen.

Om toch door te kunnen vliegen was N18 Drone Projects al bezig met de certificering en de aanvraag van de laatste ontheffing en de benodigde ROC-light. Die is onlangs  afgegeven. Exterkate zegt inmiddels te werken aan nieuwe video’s. “Daarbij zullen de regels voor het vliegen met drones strikt worden gevolgd, al was het maar vanwege het feit dat mijn werk onder een vergrootglas ligt.”

Hobbymatig of commercieel
Wie hobbymatig luchtbeelden maakt met een drone mag deze via eigen social media delen, maar alles wat buiten hobby- en sportvliegen valt, wordt door de luchtvaartpolitie gezien als commercieel vliegen, ook als er niet voor de beelden betaald wordt. Alhoewel Exterkate naar eigen zeggen geen cent verdiend heeft met de beelden, is er volgens de luchtvaartpolitie dus toch een verdenking van beroepsmatig gebruik.

Exterkate: “Gelukkig is alles met een sisser afgelopen. We wisten uiteindelijk dat we ons netjes aan de geldende vliegregels hielden. Toen ik begon vanuit de hobby was er niets aan de hand, maar alles groeide boven onze verwachtingen. Om die reden besloten we met de ROC-light certificering te starten zodat we ook commercieel kunnen gaan vliegen. Tevens hebben we een stichting opgezet zodat mensen die er zelf niet op uit kunnen toch de voortgang van het werk kunnen volgen.”

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

5 gedachten over “Dronebeelden aanleg N18 leiden tot vermaning luchtvaartpolitie

  • Ambtenaren hebben iets tegen alles wat naar commercie riekt. Dat is o-zo iets vies! Maar tegelijkertijd verwachten ze wel hun salaris, 13e (wat zeg ik, 14e) maand keurig aan het eind vd maand op de rekening… #getalife #liveandletlive

    Beantwoorden
    • JH de Jong

      Ik snap niet waar die vermaning op slaat.
      “Die zijn van mening dat er geen strafbaar feit is gepleegd, maar de beelden zouden ‘naar commercie rieken’. Er worden verder geen acties ondernomen.”
      Als er geen strafbare feiten zijn gepleegd, hoef je toch ook niets te vermanen.

      @Richard.
      Jouw post slaat werkelijk helemaal nergens op !
      Als er iemand een life moet get’ten dan ben jij dat volgens mij.

      Beantwoorden
  • Geen sterke zaak. Riekt naar commercie is geen strafbaar feit.
    Alleen als er een hard vbewijs van een betaling in welke vorm dan ook geleverd ka worden zou het wellicht een kans van slagen hebben. Zou zelfs bezwaar aantekenen tegen de waarschuwing!

    Beantwoorden
  • Dirk-Jan

    Op Dronepilots had iemand een maand ofzo geleden de slides van de presentatie van EL&I, van de drone informatiemiddag, online gezet. Daarin staat dat wanneer je je beelden niet verkoopt, het niet commercieel is, je geen vergunning nodig hebt. Vreemd dat ze daar nu zelf tegenin gaan.
    Zie onder andere sheet 13: https://www.slideshare.net/Morgion/informatie-bijeenkomst-drones-van-ilt-op-13-juli-2017

    Geen vergoeding? Geen ROC(-light) nodig.

    Dus zolang de maker geen vergoeding krijgt (ook al gebruiken kranten zijn beelden dan weer) zou hij dus geen ROC(-light) nodig hebben. Althans, zo lees ik dit.

    Beantwoorden
    • Dirk-Jan

      Correctie: EL&I moet natuurlijk IL&T zijn. En die hebben een afdeling drones die zelf amper weet hoe ze bepaalde zaken moeten handhaven. Maar dat is logisch met een wetgeving die een aantal zaken erg grijs laat. Bovenstaand artikel bewijst al dat ze niet duidelijk hebben waar de grens tussen commercieel gebruik en uitgebreide hobby ligt. Als je twee of drie keer met ze belt (ik had bijna een ROC-light aangevraagd, maar er toch vanaf gezien) en steeds iemand anders aan de lijn krijgt die dezelfde vragen anders beantwoord dan een ander leer je zelf ook snel dat er ook voor de handhavers teveel grijs gebied is waarop ze geen duidelijk antwoord hebben.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier