FAQ

Waar moet ik op letten als ik een drone wil vliegen vanaf een boot?

Wellicht herkenbaar: je wilt je drone laten opstijgen vanaf een klein bootje of een wat groter schip om al varend wat opnamen te maken, maar je bent niet helemaal zeker over de vraag waar je allemaal op moet letten in zo’n situatie. Je zult zeker niet de eerste zijn wiens drone in de golven verdwijnt als gevolg van ondoordacht handelen. Toch is het goed mogelijk om je drone vanaf een boot te laten opstijgen en veilig terug te brengen, als je deze tips opvolgt.

Magnetische verstoringen

Eén van de eerste zaken waar je mogelijk mee te maken krijgt als je je drone wilt laten opstijgen vanaf een boot is magnetische interferentie. Zeker in het geval van een groot schip met veel ijzer of een stalen sloep liggen verstoringen van het aardmagnetisch veld op de loer. Dit uit zich mogelijk in een compass error bij het inschakelen van je drone, en die laat zich zolang je aan boord bent ook niet oplossen door een kompaskalibratieprocedure.

Ons advies is om in zo’n geval in het geheel niet op te stijgen: het navigatiesysteem van je drone kan flink van slag raken door lokale verstoringen in het magnetisch veld, met onvoorspelbaar vlieggedrag tot gevolg. Alleen als je opstijgt vanaf een polyester, aluminium, rubber of houten boot heb je geen last van ongewenste magneetvelden, zolang je bij de motor uit de buurt blijft.

Bootjes gemaakt van aluminium hebben geen verstorend effect op het kompas van je drone.

Opstijgen

Als je opstijgt van een boot die flink deint, loop je het risico dat de drone omvalt voordat deze is opgestegen. In dat geval is het beter om de drone vanuit de hand te laten opstijgen. Vraag als het even kan aan iemand anders om je te helpen. Instrueer deze persoon goed: de drone moet stevig vastgehouden worden, ook als de propellers gaan draaien, en het toestel mag pas losgelaten worden als de drone voldoende stijgkracht heeft ontwikkeld om het luchtruim te kunnen kiezen. Zodra de drone vliegt stuur je deze zo snel mogelijk omhoog en van de boot weg.

Voorzichtigheid is geboden, want de snel draaiende propellers kunnen lelijke verwondingen veroorzaken. Oefen het opstijgen vanuit de hand als het even kan eerst op de wal. Als piloot heb je tijdens het opstijgen beide handen nodig aan de sticks, dus zelf vasthouden tijdens het opstijgen is eigenlijk geen optie. Let ook goed op de andere opvarenden: jij bent als dronepiloot ook verantwoordelijk voor hun veiligheid.

https://www.youtube.com/watch?v=aDWFTYFrICI

Tuigage en masten

Iets waar je bij het opstijgen vanaf een zeilboot rekening mee moet houden is de aanwezigheid van masten en tuigage. Zeker als je opstijgt vanaf het voordek, en de boot beweegt zich voorwaarts tijdens het opstijgen, ligt het risico van een drone die in de touwen verstrikt raakt of tegen de mast vliegt op de loer: je drone blijft in principe immers op dezelfde positie hangen na het opstijgen, terwijl de boot intussen doorvaart, recht op de drone af.

Zorg dus dat je na het opstijgen de drone direct wegstuurt van de boot. Ook bij het landen moet je rekening houden met masten en tuigage. Benader de boot indien mogelijk van achteren als deze vaart, zodat je de drone langzaam kunt laten naderen zonder dat je het gevaar loopt dat deze geraakt wordt door de boot zodra je de drone even stil in de lucht laat hoveren. Indien de zeilen gehesen zijn moet je ook nog rekening houden met veranderende luchtstromen: probeer de drone als het even kan aan de loefzijde te houden.

Return to home

Tijdens het vliegen is de kans groot dat de boot waarop je zit zich verplaatst, tenzij je ergens voor anker ligt. Houd hier rekening mee als je de return to home (RTH)-functie activeert: de drone zal dan immers terugvliegen naar het punt van opstijgen, en daar ben je in de tussentijd misschien wel een flink eind vandaan gevaren.

Een oplossing is om de return to home-locatie te verplaatsen naar je huidige GPS positie. Als je gebruik maakt van een DJI drone dan kun je in de DJI Go app naar links swipen vanuit het hoofdscherm, en dan de huidige locatie instellen als return to home-locatie. Dit werkt echter alleen als het device waarop de DJI Go-app draait voorzien is van een GPS ontvanger. Bij een smartphone is dat meestal wel het geval, maar sommige tablets beschikken niet over GPS.

Het beste advies is om de drone niet uit het oog te raken tijdens het vliegen (vraag als het even kan aan iemand anders om je drone continu in het zicht te houden), en om de accu niet dusdanig leeg te vliegen dat de drone uit zichzelf wil terugkeren naar het punt van opstijgen. Maak alleen gebruik van RTH als je zeker weet dat de controller de juiste terugkeerlocatie doorgeeft aan de drone, anders wordt de situatie alleen maar erger. In onderstaande video gaat het maar nét goed….

Vision positioning

Een heel ander aspect waar je mee te maken kunt krijgen bij het vliegen boven water is het feit dat  de naar beneden gerichte sensoren voor de bepaling van de hoogte en de relatieve positie van slag kunnen raken door golven en de reflectie van het water. Dit is zeker het geval als je op lage hoogte boven het water vliegt. Je doet er dan ook verstandig aan om deze vision positioning system (VPS)-sensoren uit te schakelen.

Als je gebruik maakt van een DJI drone, dan kun je de VPS uitschakelen via het onderdeel ‘sensoren’ in het instellingenmenu. Onder dit tabblad vind je een knop met ‘advanced settings’, en daar vind je een slider waarmee je VPS kunt in- of uitschakelen.

Op een boot landen

Bij het landen moet je rekening houden met twee zaken: ten eerste kan het deinen van de boot ervoor zorgen dat je de drone niet op het dek kunt laten landen, en ten tweede moet je rekening houden met de eventuele verplaatsing van de boot. Het laatste kun je oplossen door de drone dezelfde snelheid te geven als de boot, en de drone dan langzaam dichterbij te brengen.

Bij een deinende boot is een deklanding eigenlijk geen optie: de drone weet namelijk niet precies wanneer de propellers uitgeschakeld kunnen worden als het dek steeds omhoog en omlaag komt, met het risico van omvallen of oncontroleerbaar vlieggedrag als gevolg. Beter is in zo’n geval om een hand catch uit te voeren. Vraag aan iemand anders om de drone uit de lucht te pakken zodra dat kan.

Deze persoon dient goed geinstrueerd te worden: het uit de lucht grijpen van een drone kan alleen als er sprake is van een stevig en vanaf de onderzijde bereikbaar landingsgestel, en zodra men de drone in handen heeft moet deze goed vastgehouden worden totdat de motoren 100% zijn uitgeschakeld.

Het spreekt voor zich dat  een hand catch bij grotere drones bijzonder gevaarlijk kan zijn. In onderstaande video zie je hoe het mis gaat met een Inspire 1. Sowieso maakt de piloot de fout om de drone niet eerst met de neus van het toestel van zich af te draaien, waardoor het risico op stuurfouten veel groter is.

Obstacle avoidance

Bij drones die zijn uitgerust met sensoren voor obstacle avoidance komt er nog een aspect bij waar je rekening mee moet houden, zeker zodra de drone dicht in de buurt van je boot vliegt (bijvoorbeeld net voor de landing): je drone kan reageren op een manier die niet helemaal de bedoeling is. Normaal gesproken zorgt obstakeldetectie ervoor dat je drone niet tegen een voorwerp, persoon of object aanvliegt. Bijvoorbeeld door tijdig stil te houden of een omweg te maken. Maar als je de drone juist expres op een object (namelijk je boot) afstuurt om een landing te maken, dan kan deze functie ervoor zorgen dat je drone niet dicht genoeg in de buurt wil komen om hem uit de lucht te pakken of op het dek te laten landen.

Er zijn twee opties: bij drones die alleen voorwaarts gerichte sensoren voor obstacle avoidance hebben kun je ervoor kiezen om de drone achterwaarts vliegend terug te laten keren naar de boot. Een betere optie is om obstacle avoidance helemaal uit te schakelen, via het menu dat betrekking heeft op de sensoren van je drone. Dat laatste is zeker aan te raden als je beschikt over een drone die ook beschikt over achterwaarts en zijwaarts gerichte sensoren.

Omstandigheden

Tot slot is het goed om rekening te houden met omstandigheden die kunnen afwijken van wat je normaal gesproken gewend bent. Ten eerste is (opspattend) zout water niet echt goed voor de elektronica van je drone. Houd je drone daarom zolang mogelijk in een beschermende tas of koffer, en veeg het toestel na de vlucht af met een doek om eventuele spatjes te verwijderen. Ten tweede waait het op het water altijd harder dan op het land. Houd hier zeker tijdens het opstijgen en landen rekening mee. Ten derde kunnen eventueel aanwezig meeuwen of andere vogels territoriumdrang vertonen en trachten om je drone uit de lucht te stoten. Houd dus een oogje op de omgeving tijdens het opstijgen, vliegen en landen.

Omdat het risico van een ongewenste tewaterlating van je drone altijd aanwezig is, verdient het aanbeveling om de beelden die je gemaakt hebt tussen vluchten door veilig te stellen. Je kunt bijvoorbeeld het geheugenkaartje wisselen, of de beelden tussentijds opslaan op een laptop. Dan heb je in ieder geval je foto’s en video’s nog, mocht het onverhoopt een keer misgaan.

Avatar foto

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is A1/A2/A3 gecertificeerd dronepiloot en beschikt over een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

2 gedachten over “Waar moet ik op letten als ik een drone wil vliegen vanaf een boot?

  • Vergeet de stroming niet.

    Ik was dit jaar op de wadden en heb daar heel veel van o.a. rib’s gefilmt.

    Stroming was vaak een probleem met zowel starten als landen!

    Beantwoorden
  • Als je een drone opstijgt vanaf een boot en er is wind, zorg dan dat de boot altijd in de tegenovergestelde richting (soms ook achteruit) vaart van de wind, hierdoor stijgt de drone automatisch in de lucht de goede kant op (de boot vaart weg van de drone). Hetzelfde geldt bij een hand-catch, kijk nooit tegen de zon in en zorg dat de drone naar jou toekomt, als je de controller niet zou gebruiken zou de drone van je af moeten vliegen. Heb het nu al 125 keer gedaan, gaat elke keer nog goed 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Noel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.

Open nieuwsbrief aanmeldformulier