Belgische droneregelgeving samengevat in één flowchart

Wie in België met een drone wil gaan vliegen komt net als in Nederland al snel in aanraking met redelijk complexe regelgeving. Dat geldt voor recreatieve dronevliegers, maar zeker ook voor professionals. In een poging de Belgische regelgeving enigszins inzichtelijk te maken heeft de sectie Luchtvaart van de Katholieke Hogeschool VIVES een flowchart gemaakt.

Informeren en sensibiliseren
Het initiatief voor de flowchart is afkomstig van Rob De Roo, Lector/Onderzoeker VIVES luchtvaart. “De hoofdreden waarom we dit document gemaakt hebben is om mensen te kunnen informeren en sensibiliseren. Mensen die een drone (willen) kopen, komen opeens terecht in de één van de strengst gereglementeerde sectoren, namelijk luchtvaart. Door de strenge reglementering is de luchtvaart ook één van de veiligste en dat willen we behouden omdat we geloven dat drones een nieuwe tak van de luchtvaartindustrie is.”

Volgens de Roo was er veel behoefte aan een overzichtelijke weergave van de regelgeving. “Omdat de Belgische wetgeving redelijk complex is, hebben we een bruikbare tool gemaakt die de drone-industrie verder kan uitbouwen en professionaliseren.”

Boek
De Roo is ook mede-auteur van het boek ‘Drones in 101 vragen’, waarin antwoord wordt gegeven op vragen die het meeste leven bij mensen die in België iets met drones willen doen of meer achtergrondinformatie willen.

- Advertentie -
Wiebe de Jager

Wiebe de Jager

Wiebe de Jager (@wdejager) is oprichter van Dronewatch en auteur van de boeken Dronefotografie en Dronevideo's maken. Wiebe is gecertificeerd (RPA-L) dronepiloot en beschikt over het ROC-light. Wiebe schrijft ook over de wereld van 360º content op 360shooter.nl.

4 gedachten over “Belgische droneregelgeving samengevat in één flowchart

  • 19 september 2017 om 11:36
    Permalink

    Ha..ha… wat een belachelijke manier om zo je wetgeving op papier te zetten zeg. In Nederland zijn de regels al belachelijk, maar bij onze buren slaat het echt nergens op… Lang Leve Europa…ha..ha..

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 20:03
    Permalink

    Dus als ik als hobby-ist m’n Mavic meeneem naar een Belgische vriend in het buitengebied, moet ik verzekerd zijn, de burgemeester inlichten en mag ik niet hoger als z’n daknok vliegen ?
    Zo wordt de hobby daar nooit wat of nogal illegaal…

    Beantwoorden
  • 9 november 2017 om 09:55
    Permalink

    staat lekker een dikke fout in: er staat dat’t illigaal is om LAGER dan 10m boven de grond te vliegen!

    Beantwoorden
    • 27 maart 2018 om 13:35
      Permalink

      Tenzij de flowchart intussen is aangepast, staat er niet dat het illegaal is om LAGER dan 10m te vliegen.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

Vul hieronder je gegevens in en blijf op de hoogte.